2020-03-12, 08:08
Medlem
Ninenas avatar
5 personal på intensivvården i
Varberg smittade. Det går skrämmer mig. Extremt belastad sjukvård samtidigt som de som ska vårda insjuknar själva. Därtill jämfört med Europasnittet väldigt lite intensivvårdresurser sett till invånareantal. Jag åker kollektivt och går och jobbar. Mina barn är i skolan. Har inga alternativ. Kan inte jobba hemifrån. Men tror det går åt helvete detta.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Smittan släpps fri i Stockholm:

Läget i Stockholm just nu
Innehållet gäller Stockholms län
11 mars 2020: Sedan den 11 mars koncentreras provtagningen av coronaviruset i Stockholms län till dem som är inlagda på sjukhus med symtom som påminner om corona. Det är för att skydda patienter på sjukhus som redan har andra sjukdomar.

Ingen provtagning av andra personer
Du som har symtom som påminner om coronavirus kommer inte att provtas. Det gäller oavsett om du varit i de områden som tidigare varit utsatta för smitta eller haft nära kontakt med någon som du vet är sjuk i covid-19.

Det är viktigt att du som har symtom som feber och hosta, följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och:

Inte träffar andra personer än dem du bor med.
inte reser med, buss, tunnelbana, tåg eller flyg.
Har du frågor om coronaviruset utan att ha symtom ska du ringa 11313.

Behöver du sjukvårdsrådgivning ska du ringa 1177 som vanligt.

Mer om att stanna hemma när du är sjuk

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/laget-i-stockholm-just-nu/

Det är uselt att vi inte har bättre provtagningskapacitet... Varför kan vi inte göra som i Sydkorea!? I Sydkorea testar de stenhårt.

God beredskap sa de! WTF!

Även USA har ont om tester, så allt handlar nog inte om att mörklägga antal smittade och döda, Sverige har ”bara” varit senfärdiga med att köpa in testutrustning!
Finns ju en hel del äldre hemlösa i Stockholm, vet alla vi som följer frivilligorganisationen ”vid din sida” ska bli intressant att följa hur dom klarar sig.
Pensionärer 60-90 år med dålig hälsa och sover utomhus lr i nåt trapphus lr nåt!
Klarar dom av smittan så kanske det finns hopp även för mig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Intressant, har du källa på fetstil?

Finns att googla, men här är ett utdrag:

"The average age of coronavirus patients who have died because of the virus in Italy is 81, according to the National Health Institute. Italy, which has one the world’s oldest populations, could be facing a higher mortality rate as a result of its above-average elderly population."

-https://time.com/5799586/italy-coronavirus-outbreak/

Kan ta fram fler källor sedan. Sitter på mobilen på jobbet.
Citera
2020-03-12, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Fan vad schysst. Tack så mycket!

Men jag vill ju kunna zooma in och kolla så att jag ser i vilka områden i typ västerås folk har rört sig och hur många där som blivit smittade. Då kan jag undvika centrum där. Hålla mig borta från bensinmacken. Undvika ett visst ica (som logiskt sätt borde det ica't som folk i det området använder).

Sån information verkar man vilja undanhålla? Det är inte coolt.

Bättre att dom köttar på bara. "En ifrån ramnäs har blivit smittad." Typ så. (ramnäs är fake news i det här exemplet så jag inte råkar skrämma upp någon.)

den här är rätt bra

https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/

men man skulle väl vilja ha det med mer detaljerat, att det går att klicka på varje län och få upp kommuner m,m
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Nu behöver Sverige agera för kung och fosterland!
Följ efter Sydkorea med att testa massvis och få detta under kontroll.
Svenskt stål! Full jävla fart.

Om Sverige ger upp så kommer väl detta bli norra Italien inom väldigt snar tid antar jag.
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Smittan släpps fri i Stockholm:

Läget i Stockholm just nu
Innehållet gäller Stockholms län
11 mars 2020: Sedan den 11 mars koncentreras provtagningen av coronaviruset i Stockholms län till dem som är inlagda på sjukhus med symtom som påminner om corona. Det är för att skydda patienter på sjukhus som redan har andra sjukdomar.

Ingen provtagning av andra personer
Du som har symtom som påminner om coronavirus kommer inte att provtas. Det gäller oavsett om du varit i de områden som tidigare varit utsatta för smitta eller haft nära kontakt med någon som du vet är sjuk i covid-19.

Det är viktigt att du som har symtom som feber och hosta, följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och:

Inte träffar andra personer än dem du bor med.
inte reser med, buss, tunnelbana, tåg eller flyg.
Har du frågor om coronaviruset utan att ha symtom ska du ringa 11313.

Behöver du sjukvårdsrådgivning ska du ringa 1177 som vanligt.

Mer om att stanna hemma när du är sjuk

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/laget-i-stockholm-just-nu/

Det är uselt att vi inte har bättre provtagningskapacitet... Varför kan vi inte göra som i Sydkorea!? I Sydkorea provtar/testar de 10 000 om dagen.

God beredskap sa de! WTF!

Svårt veta hur man ska behandla sin feber om man INTE får veta om det är Corona eller förkylning, viss skillnad där. Ena gör man en te för, andra sätter man sig i karantän för allt och alla närstående

Antar det här betyder det här att Sv sjukvård har slutat ta emot och klassificera allmänvård?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Fan vad schysst. Tack så mycket!

Men jag vill ju kunna zooma in och kolla så att jag ser i vilka områden i typ västerås folk har rört sig och hur många där som blivit smittade. Då kan jag undvika centrum där. Hålla mig borta från bensinmacken. Undvika ett visst ica (som logiskt sätt borde det ica't som folk i det området använder).

Sån information verkar man vilja undanhålla? Det är inte coolt.

Bättre att dom köttar på bara. "En ifrån ramnäs har blivit smittad." Typ så. (ramnäs är fake news i det här exemplet så jag inte råkar skrämma upp någon.)

Den appen finns nu redan i Kina, de får pling i appen när nya fall kommer upp i närheten .
Även Storbritannien jobbar på en liknande app så människor kan hålla sig på alerten och undvika just smittozoner
Citera
2020-03-12, 08:10
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mauror
Detta är alltså symptomerna

De svenskar som blivit smittade gått ut i media jämför det med vanlig influensa

Detta är inte vad jag skulle kalla vanlig influensa

https://www.expressen.se/dinapengar/skracken-for-corona-pa-planet-passagerare-slapptes-rakt-ut/

De tar nog bara med dem med mildaste symptomen, låter folk prata ut i starten av sjukdomsförloppet för att inte sätta panik i folket.
Citera
2020-03-12, 08:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Det är cirka 5 % av de sjuka i Italien som är unga. Av 200 som dog igår så innebär det 10 unga människor.

Nu räknar du ihop två olika saker. Det är ju knappast en likartad utveckling för unga sjuka som för äldre sjuka. Försök igen.
Citera
2020-03-12, 08:11
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Milanesare måste nu stå flera meter från varenda i kön till matvaruaffären:
https://twitter.com/krozworld/status/1237502205139312640
Bisarrt.
1.5m i Spanien är huvudregeln.
Citera
2020-03-12, 08:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Klara sig? Tom Hanks är 63 år och har diabetes. Tom Hanks tillhör en riskgrupp. Han kan mycket väl få organsvikt och dö av detta virus.

Så du har redan tagit ut att han dör?
Citera
2020-03-12, 08:12
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Svårt veta hur man ska behandla sin feber om man INTE får veta om det är Corona eller förkylning, viss skillnad där. Ena gör man en te för, andra sätter man sig i karantän för allt och alla närstående

Antar det här betyder det här att Sv sjukvård har slutat ta emot och klassificera allmänvård?

Såg ett inlägg på facebook där en läkare just tog upp detta. Att risken att bli smittad på sjukhuset är högt då det med eventuellt corona kan blandas med äldre i och med att man ej testar alla för corona som har feber,förkylningssymptom etecetera. Och alla samlas i vänterummet. Så den läkaren uppmannade i princip äldre att hålla sig borta från sjukhuset ett tag om de inte var så att de behövde gå dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in