2020-03-12, 08:21
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
"According to Italy's national health institute, the average age of those who have died was 81, and many of the deceased had preexisting health conditions. Only one in five coronavirus patients is between 19 and 50 years old, making the older population significantly more impacted by the virus in Italy."
Så medelåldern är 81 men 20% är mellan 19 och 50 år. Rimligt att anta att åtminstone 33% är mellan 51 och 82. Kvar att fördela på de 83+ är då 47%. Är det rimligt? Siffrorna hänger inte ihop. Antingen för färre unga eller så är medelåldern lägre.
Citera
2020-03-12, 08:22
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Finns att googla, men här är ett utdrag:

"The average age of coronavirus patients who have died because of the virus in Italy is 81, according to the National Health Institute. Italy, which has one the world’s oldest populations, could be facing a higher mortality rate as a result of its above-average elderly population."

-https://time.com/5799586/italy-coronavirus-outbreak/

Kan ta fram fler källor sedan. Sitter på mobilen på jobbet.

Samordnare av italiensk akutvård om att medianålder är 65 och att allt fler unga kommer in. Ämnet 1 minut in i intervjun:
https://m.youtube.com/watch?v=9mrPHO-nkVE

Låter märkligt om 1/5 är 19-50 och medelålder på döda samtidigt är 81. (Minns de tre första dödsfallen rörde åldrarna 70-77 år.)
Citera
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedstrumpa
Kommer tyvärr inte att levereras några 'extremt goda nyheter' av något som helst värde, eftersom Sthlm ställer sig helt utanför den statistik över insjuknade/friska som alla civiliserade platser hittills medverkat till. Vi slutar helt enkelt testa … Helt obegripligt och upprörande. Vem som tagit det beslutet och varför måste väl pressen ändå kunna gräva fram.
https://www.dn.se/sthlm/farre-kommer-att-provtas-for-coronaviruset-i-stockholm/
https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/laget-i-stockholm-just-nu/?
Oroande. De som testas verkar uteslutet ske på sjukhusen i sthlm, för patienter och sjukhuspersonal eftersom de är av högsta prioritet.

Det här måste onekligen bero på brist på testkit. Vafan är beredskapen ifall de redan får brist på testkit efter ca 2000-3000tester? I sydkorea har man gjort ca 150 000, snacka om skillnad. Vill man ha stenkoll måste man testa många. Storbritanien arbetar med att öka till 10 000 tester per dag, vad gör sjukvården i sthlm? Efter 2-3000 tester slutar man att testa förutom de högst prioriterade fallen, jävla skämt.
Citera
Medlem
Det känns att jag missar något, varför spåra alla ut?
Chansen att bli drabbad är minimal och ännu mindre att dö av det.

Blir dock orolig för det eftersom alla andra spåra ur.

Vad missar jag?
Citera
2020-03-12, 08:23
Medlem
Okej så klockan är nu bara halv nio på morgonen - och redan 15 nya fall. Jag är så jävla trött på detta FHM-experimentet nu. Stäng ner för fan.
Citera
2020-03-12, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Underligt, åkte tunnelbana nyss och ingen hostade mer än vanligt.
Verkar vara starkt regionalt i Stockholmsområdet?

Gäller att ta rätt vagn i tåget. Kollektivtrafiken i Stockholm är nog ganska infekterad vid det här laget. Men det är väl som professorn sa i tv nyss. De flesta av oss ska igenom detta.
Citera
2020-03-12, 08:24
Avslutad
Vad finns för info angående frukt och grönsaker i affärer? Det är många som går och känner på frukt och grönsaker för att välja ut de som är bäst. Borde det innebära en stor risk för spridning den vägen?

Anders Tegnell sa för en tid sedan att viruset aldrig kan spridas via livsmedel och idag vet vi ju hur ofta den mannen har haft fel. Vad skiljer ytan på tillexempel ett äpple mot ytan på en knappsats i en hiss? Om viruset kan leva 3-5 dagar på en hissknapp så borde det väl gälla samma sak på skalet på ett äpple?
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Intressant, har du källa på fetstil?
Den här studien visar alla dödsfall i Italien fram tills den 9 mars:

https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Bollettino-sorveglianza-integrata-COVID-19_09-marzo-2020.pdf

Av de 357 personerna som hade dött då var:

ingen under 40,
1 mellan 40-49 (0,1% dödlighet, 0,3% av de döda)
3 mellan 50-59 (0,2% dödlighet, 0,8% av de döda)
37 mellan 60-69 (2,5% dödlighet, 10,4% av de döda)
114 mellan 70-79 (6,4% dödlighet, 31,9% av de döda)
202 över 80 (13,2% dödlighet, 56,6% av de döda)

Eftersom mer än hälften som dött då var äldre än 80 så stämmer förmodligen medianåldern. Däremot bör man akta sig för att lita för mycket på dessa siffror. Förloppet är fortfarande i ett tidigt skede och rapporter de senaste dagarna visar att betydligt fler yngre kommer in på sjukhusen i livshotande tillstånd. De äldre är de som "viker sig" för viruset först, de yngre kan kämpa emot längre. Med tiden kommer åldern att förflytta sig neråt.

Kinas siffror är dock ganska lika de här italienska.

Kom också ihåg att medianålder inte är samma sak som snittålder.
Senast redigerad av baggebo1 2020-03-12 kl. 08:33.
Citera
Medlem
Nu kan man ju anta att alla runtomkring sig bär på Corona viruset. käftsmällar kommer flygandes med sopkvastar och annat långt tillhygge till den som hostar/nyser bredvid mig nu asså!!! håll avstånd förfan!!!! Backa!!!! SMACK!!
Citera
Medlem
Världen ger inte upp, de vill ställa in OS, USA ställer in flyg från Europa, sporten förlorar mängder med intäkter osv, på något vis ett solidariskt agerande, men Sverige går sin egen väg och förespråkar fri smittspridning. Är vi så fattiga? Hoppas övriga länder fattar. Jag trodde inte detta om Sverige, och nu vill jag bara FLY landet.

I ljuset av denna dårskap förstår man dessutom regeringens och FMH:s tidigare agerande....
Citera
2020-03-12, 08:25
Medlem
Xfiless avatar
Intressant approach av El Salvador, som inte har ett enda fall. De stänger ner alla skolor mm.

”El Salvador har hittills inte något bekräftat fall av det nya coronaviruset – men nu hindras ändå alla utländska medborgare från att resa in i landet under 21 dagar.
– Vi har beslutat att sätta hela vårt territorium i karantän, sa presidenten i det centralamerikanska landet, Nayib Bukele, i ett tv-sänt tal. Samtidigt stängs alla skolor i landet tre veckor framåt och alla folksamlingar med fler än 500 personer förbjuds”.
Citera
2020-03-12, 08:25
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Jag är fullt medveten om att det jag skriver nedan kommer att ifrågasättas ur både moralisk och etisk synpunkt. Vad jag ifrågasätter är om sjukvården verkligen gör rätta prioriteringar i rådande situation. All nuvarande kunskap pekar på att det i första hand är gamla multisjuka människor som drabbas hårdast och i många fall avlider. Är det rätt att till varje pris försöka hålla dem vid liv? Personligen skulle jag vilja lämna jordelivet om jag var 80+ och multisjuk och oförmögen till att klara mig själv. Detta oavsett coronavirus men nu ger viruset en hjälp på vägen.

Jadu, alla multisjuka är ju inte till en början 80+. Sedan kan jag väl se trevligare sätt att dö på än att kvävas i lunginflammation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in