2020-03-12, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tallinder20
2300 fall i Norge, Sverige och Danmark, 1 död, börjar te sig mindre farligt än influensa. Måste spridits på hospis i Italien.

Så funkar det inte. De flesta av dessa 2300 fall har inte hunnit vara sjuka länge nog för att utveckla sjukdomen COVID och dö. De flesta som dör gör det mellan 2 och 6 veckor. Dödssiffrar kommer gå upp rejält om ett tag.
Citera
2020-03-12, 00:01
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinPower
Har anlag till astma, inte brukat inhalator på snart ett halvår, har generellt sett mild nivå av slem i halsen, ingår jag i riskgruppen? Sitter hemma med snuva, slem i halsen och generellt trött.. Min roomie smittade mig med sin influensa (eller covid-19). Går ej ringa 1177 eller 113 13, vad fan ska man göra? Vill ju gärna få svar på om man är smittad ju

Du har sannolikt inte Corona, utan en vanlig snuva. Corona ger en Torrhosta, inte snuva eller snorig näsa generellt. Bara 4% får ens snuva.

Hög feber och torrhosta ska du ha. Så du kan slappna av.
Citera
2020-03-12, 00:02
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Skulle säga över 90%. Var till Återvinningen, macken, Ica och bolaget idag och frispråkig som jag är frågade jag random folk i kassorna och köerna lite lätt om detta och fick samma svar av alla.
Detta är BARA en förkylning. Så våran Tegnell har pondus än så länge.

Inte en enda svensk går runt med ansiktsmask. Inte en enda i här i Göteborg.

Ändå är alla masker slut på nätet.

Antingen sitter en enda tjomme på ett gigantisk berg av 1000-tals masker hemma och väntar att sälja dem för 2000kr st eller så är svensken så himla feg att han vågar inte ta på sig masken förrän andra har gjort det. Och riskera då att smittas själv. Eller smitta andra.

Något fel är det med oss svenskar det kan man lugnt konstatera.

Naiviteten måste vara på overkliga nivåer tidigare civilisationer aldrig skådat.
Svensken påminner om dronten.
Citera
2020-03-12, 00:02
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Nej det är inte farligt om du är frisk i övrigt, detta har blåst bortom sina proportioner.

Det har kommit oroande information från Kina att det inte bara blir permanenta skador på lungorna, det har visat sig att C-19 även ger bestående skador på njurar, lever o bukspottkörteln.

När det kommer till åter infektion o virusfri så vet man än väldigt lite.

A. Vissa virus har en förmåga att gömma sig o gå i ide för att senare plötsligt aktiveras på nytt.

B. Vissa virussjukdomar slår hårdare mot den insjuknade andra gången denne insjuknar.

C. Man brukar ha ett imunskydd mot virussjukdomen när man tillfrisknat. Om det även gäller C-19 vet man mycket lite om, Likaså hur länge detta skydd sitter i.

Så svaret är att vi vet mycket lite om detta virus.
Citera
2020-03-12, 00:03
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygginggg
Dom testar inte alla, endast dom som är sjukast. Fortfarande inga åtgärder för att skydda dom gamla och andra utsatta grupperna.
Flera sjukhus är drabbade pga personal som varit utomlands har kommit tillbaka direkt och fått börja jobba utan ngn karantän eller ngt.

Det infördes böter och i värsta fall fängelsestraff i Oslo och Bergen om man bryter sin karantän.
Men men, någon kommer att göra det ändå.
Jag vet inte så mycket om Norge, men har fått intrycket att de jobbat enligt liknande modeller som FHM. Alltså smittspårning i kombination med för lite kontroll av inresande från Italien.
Citera
2020-03-12, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Eh, ja OM det händer så får man ta det då. Är det någon mening att sitta och hyperventilera över saker som inte skett menar du? Tänk om HIV knullar ihop sig med Ebola och smittar genom regn. Vad gör vi då? Tänk om!!!

Du låter ju som galningen Tegnell. "Om det händer tar vi det då".

Fattar du inte att landets överlevnad beror på hur mycket vi FÖREBYGGER.

Du förlöjligar fåniga saker som HIV-Ebola regn med ett ganska troligt scenario där viruset helt tar över, som hänt i Italien redan och de är BÄTTRE än Sverige på att hantera detta.
Citera
2020-03-12, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Testas 200 substanser vid Göteborgs universitet just nu. Bla. HIV-mediciner. Resultat nästa månad.

Det testas nog febrilt på varandra laboratorie i hela världen. För önska dom lycka till
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
De har en fet flygplats..

Och feta människor med högt blodtryck.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Missar en viktigt detalj också, det tar lång tid in i sjukdomsförloppet innan man oftast blir allvarligt sjuk. Upp till 12-13 dagar från första dagen. Fallen i Sverige är relativt färska emot Italiens, vänta en vecka till så får du se.

Det tar ännu längre tid för att folk ska friskförklaras, om det ens görs. Vi får helt enkelt vänta och se vad slutresultatet blir innan vi hänvisar till statistik. Fakta är att det är mest koll på dom som är sjuka och i behov av intensivvård. Vanliga svensson som känner sig lite krasslig och stannar hemma är det ingen som bryr sig om i statistiken.
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Jo jag reagerade också på det. Alla ska ha lika stor chans att dö så du ska inte jobba hemifrån

Tegnell hade passat bättre på "Smittspridningsmyndigheten", där hade han gjort ett kanonjobb!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag bor i ett hus i en lugn stadsdel utan mycket trafik eller föroreningar. Lever hälsosamt och har inga sjukdomar i släkten. Men jag har inte världens bästa kondis. Oroar mig faktiskt inte för cancers, då jag är för ung och inte har det i släkten. Oroar mig bara för smittsamma sjukdomar som vem som helst kan få, oroar mig inte för exempelvis HIV, då jag aldrig har oskyddat sex eller tar droger.

Jag har en viss hypokondri, men nu oroar jag ju mig inte för att jag har corona utan för att få det i framtiden, men det kanske gills det också? Har besökt ett tiotal kuratorer och psykologer, inget hjälper. Jag älskar helt enkelt livet för mycket för att bli av med dödsångesten för vissa saker. Kan säga att jag också har extrem flygrädsla och har inte flugit på flera år och kommer aldrig göra det igen. Som tur klarar man sig bra utan flyg om man vill.

Du behövde inte ens erkänna att du lider av hypokondri och att du är en allmänt ängslig person. Det är så uppenbart det bara kan bli. Jag är själv något hypokondriskt lagd, men reagerar inte alls lika illa som du gör.

Alltså, jag håller med dig att det finns skäl till oro och vi ska ta Corona på fullaste allvar. Jag tycker till och med att man kan stänga skolor och uppmana folk att hålla sig hemma ett tag tills vi vet mer. Men återigen, du behöver nog terapi för du låter en sådana sak som denna totalt förgöra dig värre än själva viruset. Förstår du inte att denna extrema oro ökar din risk för stroke och hjärtproblem något avsevärt? Hur många dör av hjärt- och kärlsjukdomar varje år? Tror det är ganska många fler än Corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Tre huvudsakliga skäl:

1. Det nyckeltal du får fram visar var landet befinner sig i utbrottet. Människor avlider innan de tillfrisknar. Siffran kommer alltså öka när människor inte längre avlider och fler blivit helt friskförklarade.

2. Definitionen av sjuka, samt förmågan att bekräfta sjuka påverkar siffran. Ett land som endast mäter de som kommer in till sjukhusen kommer sålunda ha en lägre siffra än de som även lyckas möte de med milda symptom.

3. Den faktiska förmågan att behandla de som behöver intensivvård.

Så egentligen ska man se datan som kommit ut som.en fingervisning, och inte som någon sanning i nuläger då en rad faktorer påverkar, bpde sett till geografin och över tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in