2020-03-12, 06:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Det handlar om rättssäkerhet. Du har rätt att få veta vad du anklagas för.

Det får man ju reda på vid polisförhöret.
Det borde räcka att man får reda på varför man är misstänkt i rätten.
Försvarsadvokaten kan ju få ta del men inte den anklagade.

Det finns ju "ingen kommentar" brottslingar som utnyttjar systemet.
-Det var inte jag. Det måste ha varit Molgan.
-Vem är Molgan?
-Ingen kommentar.
Citera
2020-03-12, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Nej då, läs i förhören med vänner så får du klart för dig att LW verkligen hade en lång rad försök
till relationer med fler (gifta och ogifta) män ..
Antingen svårt att säga nej pga bekräftelsebehov...eller olika försök att göra slut med SD.
SD vann alltid.
Jag har läst en del av förhören och förstått att LW hade några affärer.
Dessa förhållanden var under en lång rad av år.
LW var ogift och en kvinna som hade all rätt till förhållanden.

Du kanske kan redogöra för hur många förhållanden och speca hur många av dessa som är bekräftade via förhören (med ogifta resp gifta män).
Citera
2020-03-12, 07:05
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Han fick ju heller inte skorna blodfria. Blodet satt kvar inne i plösen. Här tror jag på diskmaskin före tvättmaskin. Ganska säker att man ser på skorna om de är körda i tvättmaskin. Körde ett par tygskor i tvättmaskin och de blev lite matta i gummit på kanten runt skon (och NEJ, jag centrifugerande dem inte ).

Det blir en lätt slitning som man kanske inte ser direkt, men den finns över hela skons utsatta yta. Och blodet blev som sagt var av. Inne i plösen.

Hur snabbt sökte polisen upp gymmet? Har alla hantlar/stänger undersökts?

En stång till hantlar kan man nog köra i diskmaskinen med, tror jag.Men vågade han det? Tog han hem mordvapnet eller lades det i skogen där HD snurrade runt på sena eftermiddagen och skickade ett halvkryptiskt meddelande till SD? Det finns stänger till hantlar som består av en helgjuten stång av stål/järn.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=189862 Låg den hemma hos HD efter mordet, om det var en sådan? Hade inte JG ringt Polisen och bett dem göra husrannsakan hos HD, eller är det en trådsanning?

#TeamÅsaHiding

Vill också påpeka att i övrigt är Nötis och jag helt överens hur man tvättar och diskar. I normala hushåll där man inte mördar folk.
JG hade ringt polisen. Den 18/5. Han var frustrerad att inget hände och han hade läst på Flashback, att det är viktigt vad som görs de första 24-36 timmarna, typ!

Samtal till polisen 18:e maj Jerry kommer ihåg delar av samtalet och anledningen till att han ringde var att han var mycket orolig för vad som hänt Lena. Han ville uppmärksamma polisen om att han hade funderingar kring en cach som eventuellt Lena lagt ut och som kunde vara anledningen till att hon var försvunnen. Han hade läst på Flashback det som skrevs och vad som brukade hända när någon varit borta så länge och vad som görs av polisen inom 24 och 36 timmar. Han kände en stor oro och frustration över att inget hänt och ville berätta om sina funderingar. Han hade tidigare lämnat sitt mobilnummer men hade ännu inte blivit uppringd vilket han uppfattade som märkligt och var upprörd över det. Samtalet var sent på kvällen och han tror att det var vid ca kl. 23.00. Han var inte alkoholpåverkad eftersom han inte dricker alkohol. Jerry har svårt att minnas samtalet och blandar ihop detaljer eftersom det gått så lång tid och att han läst för mycket på Flashback.

Jerry blir påmind om att han haft funderingar om polisen spärrat av Stefan och Hannas bostäder. Jerry kommer inte ihåg om det var i samtalet den 18:e maj eller om det var vid något förhörstillfälle som han ville att polisen skulle kontrollera gps:er, avspärrningar av hus, och försöka att göra så mycket som möjligt. Jerry försökte vara till hjälp för polisen så mycket han kunde och ville att polisen skulle kontrollera Stefan och Hanna. Jerry var då övertygad om att Stefan och Hanna var oskyldiga men han ville att alla detaljer skulle kollas upp och utredas. Han har inga misstankar mot dem och tror inte att de har med hennes försvinnande eller död att göra.

A 150/s. 274
Citera
2020-03-12, 07:10
Medlem
Vid förhör med SD (tror det var i tisdags) kommenterades i någon av tidningarna att SD sa att LW använt hans tvättmaskin (vilket jag inte sett något om att han sagt i FUP).

Vid vallningen häromdagen när SD var hemma för första gången på flera månader... kan han ha uppmärksammat att tvättmaskinen inte stod som den brukar göra?
Kanske han misstänker att utredarna plockat isär densamma och kommit på att det kan ha funnits hårtussar från LW i den? För att förekomma ev frågor...

Ps Inför förhöret idag hoppas jag att målsägarbiträdet får ställa fler frågor till SD. Hon verkade kunna ställa på SD ganska ordentligt. Ds
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-03-12 kl. 07:36.
Citera
2020-03-12, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här är ytterligare inloggningar:

SD erkänner i förhör (som jag minns det nu) att han hade inloggningar till olika konton. Han påstår att även hon hade hans.
Tror inte att han hade en bra förklaring till varför när förhörsledaren frågade.
LW:s son upptäckte dessutom att ett sms han skickat till LW på morgonen när hon var försvunnen blivit öppnat efter hennes död (detta vid ett polisförhör flera veckor senare).
Citera
2020-03-12, 07:59
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så han chansar på att polisen ändå inte kommer så han ringer 11414 innan han ska mörda någon?

Visserligen brukar inte polisen komma när man ringer t.ex när man hör höga skrik men att chansa på det inför ett mord....Jag är skeptisk.
Åklagaren menar att larmet var en del av mordplanen.

Jag tror det med. Han ser till att hans anmälan blir ordentligt dokumenterad; han ringer både 11414 och 112. Han ringer vid 00.30-tiden, om jag minns rätt? Och, återigen om jag minns rätt, så skickar LW sina ”Hallå” ”Hallå” till SD vid 00.00-tiden. Han vill att polisen ska leta efter tre skumma figurer när LW hittas mördad. Hade han inte så snabbt blivit MGM hade han säkert kunnat beskriva figurernas utseende bättre.

Alternativt, han är på väg till det avtalade mötet med LW för att döda henne, ser verkligen några personer som han måste passera, stannar och backar och kommer på att dom kan jag ”använda” istället för att riskera att bli igenkänd. Dvs avbryter och planerar om. Fast detta tror jag inte själv på…

Nu kan jag röra till det, men jag har för mig att jag läst att ÅKL anser att LW o SD verkligen träffades på kvällen/natten den 11-12. Stämmer det? Och hur förklaras det?
Citera
2020-03-12, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det finns en del diskussioner tidigare i tråden om maglite som möjligt mordvapen:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Fint, tack för länkarna!

Läser i diskussionerna att man tycker glassplitter borde finnas på BP och att vissa lampor är lätta och få tag i som kostar några tior på Claes Ohlsson.

Kan säga att man använder Maglits likt en batong, där ljushuset med glaset är närmast handen, som stöd, och alltså inte den del man träffar med. Därför är det inte troligt att man skulle hitta glassplitter på BP.

Maglits kostar från runt en 5-600 kr upp till ett par tusen beroende på modell och de säljs inte på Claes Ohlsson.

Ficklampa typ Maglits är ett av de minst uppseendeväckande vapnen att ha med mitt i natten för en ”nattvakt” som SD.

Men vem vet, det är bara en teori så god som någon.
Citera
2020-03-12, 08:00
Medlem
Citat:
Jag uppfattar det som att L*ena tolkade ljusen som ett hot.
Jag ser dig, jag vet allt om dig, jag kan komma in i ditt hus, och du kan aldrig känna dig säker.

Så sjukt..
Var det dörför hon bytte lås, fick hon inte tillbaka nyckeln?
Å ändå gnäller han och påstår att han kände sig pressad och stalkad av LW.
Ja allt påminner om en tävling och han utmanar sig själv, måste vinna för sitt egoputs, kontrollbehov på alla plan?
Citera
2020-03-12, 08:11
Medlem
Citat:
NA:

"Målsägarbiträdet ställer sina frågor i betydligt snabbare tempo än åklagarna.

Målsägarbiträdet ställer nu frågor kring var 45-åringens pool var placerad och om den har flyttats på. 45-åringen berättar att han flyttade poolen i slutet av 2018.

Målsägarbiträdet läser upp flera meddelanden mellan Lena och 45-åringen.
– Det är inte skrivet till dig, utan det är mellan mig och Lena, svarar 45-åringen.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-forhoren-med-misstankte-45-aringen-fortsatter-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-har

Märkligt hur SD kan ha mage att vara syrlig i rätten där han är anklagad för mord, och även fått en skarp tillsägelse av domaren.

Jag funderar på målsägarbiträdet här; hon slände ur sig frågor som en kulspruta.
Men vad var syftet? Frågorna är i mångt och mycket samma som åklagarna tagit upp tycker jag.

Återkommer hon till det?

Intressant också att hon frågar om poolen och dess flyttdatum...hmm

Har läst lite om poolen men inte allt. Står den på en gjuten bottenplatta eller vad vet vi om den?
Citera
2020-03-12, 08:12
Medlem
Kan "Gräsvattnar-Steffe"ha varit "Blod-avspolar-Steffe" under just den då aktuella natten? .. eller var gräsmattan enbart törstig?

"Blod-Plösar-Steffe" borde nog ha bränt upp skorna i sin panna istället för att då ha försökt att spola bort blodet från LW.

Jag tycker att Y*da-Kungen "Steffno-fager" bara blir märkligare och märkligare för varje dag som går, det är partikuljära svar som våran gode "Blod-Plösar-Steffe lämnar ifrån sig inom rättssalen.

KammarÅklagaren Åsa Hiding och hennes närmaste medarbetare har det avgörande trumfkortet i detta mordfallet, försvarsadvokaten IB och kompani får nog troligen hålla sig till "Skogs-Mollgorna" samt trippel-sperman i och på LW:s trosor.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-03-12, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Tack båda för svar på min fråga hur många dagar till som SD ska höras.

Så här svarade en annan skribent:

Jag läste oxå det. Enligt Huvudförhandlingsplanen (fick den länkad från tingsrätten) står det att Stefan skall höras under tre dagar ca.
Citera
2020-03-12, 08:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Åklagaren menar att larmet var en del av mordplanen.

Jag tror det med. Han ser till att hans anmälan blir ordentligt dokumenterad; han ringer både 11414 och 112. Han ringer vid 00.30-tiden, om jag minns rätt? Och, återigen om jag minns rätt, så skickar LW sina ”Hallå” ”Hallå” till SD vid 00.00-tiden. Han vill att polisen ska leta efter tre skumma figurer när LW hittas mördad. Hade han inte så snabbt blivit MGM hade han säkert kunnat beskriva figurernas utseende bättre.

Alternativt, han är på väg till det avtalade mötet med LW för att döda henne, ser verkligen några personer som han måste passera, stannar och backar och kommer på att dom kan jag ”använda” istället för att riskera att bli igenkänd. Dvs avbryter och planerar om. Fast detta tror jag inte själv på…

Nu kan jag röra till det, men jag har för mig att jag läst att ÅKL anser att LW o SD verkligen träffades på kvällen/natten den 11-12. Stämmer det? Och hur förklaras det?
Tja, det har ju sagts om åklagarens teori att den är så komplex och svårbegriplig att den handfull personer som förstår den aldrig får sitta i samma flygplan, så kanske är det ungefär så där hon resonerar. Detta skall alltså ställas mot SD:s egen berättelse, som är enkel och fullt logisk.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-12 kl. 08:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in