2020-03-11, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det har med att göra att han skall få en fair trial. Han har samma rätt som alla andra att ta del av förundersökningen. Det är han som är åtalad och han skall ju självklart ha alla chanser han kan få för att fria sig själv.

Vi ser ju nu att han ändrar sin berättelse om var blodet i hans bostad kommer ifrån. Han har ändrat sig ang cykelreparationen. Det är väl utmärkt?

Ok. Jag fastnade nämligen på ett tidigare inlägg om att det är vad som sägs i rätten är det som gäller.
Det lät märkligt. Men nu förstår jag att så inte riktigt är fallet. Så, tack för svar!
Citera
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Hur kan man göra så när alltihop gäller en sönderslagen kvinna som dog på kuppen

Hans uppförande är makabert, han har inga hämningar/spärrar.
Citera
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Visst är det så och det känns mer bekvämt idag, nu är åklagarna med i matchen och jämför de nya svaren med vad MGM har uppgivit i FUP, antingen sov de som rapporterade för media eller så var inte åklagarna tillräckligt på igår.

Jag menar det duger inte att ställa ut sina skor på planen för att vinna matchen, de måste vara på tå hele tiden och idag så verkar de jobba hårdare.
Det var nog knapphändig rapportering. Enligt "vår rapportör" på plats, läste ÅKL mycket ur förhören under gårdagens förhandling, bl a angående frågorna om blodet.
Citera
2020-03-11, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Ni som är juridiskt skolade. Varför får vittnen inte närvara under förhören. Vad spelar det för roll när det är direktrapportering via media? Handlar det om hotande blickar/tecken eller något annat?
De ska inte kunna anpassa svaren efter varandra. Efter sitt vittnesmål brukar man få stanna kvar och lyssna.
Citera
2020-03-11, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Visst börjar man få det intrycket?

Vittnade inte HDs mamma något i stil med att HDs plan hela tiden var att återförenas med SD?

I förhören, undrar om det var SDs eller HDs plan. Hon hade väl ingen egen vilja efter ett liv med honom.
Citera
2020-03-11, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Ok. Jag fastnade nämligen på ett tidigare inlägg om att det är vad som sägs i rätten är det som gäller.
Det lät märkligt. Men nu förstår jag att så inte riktigt är fallet. Så, tack för svar!
Det som sägs i rätten gäller dom som skall döma i målet: domaren och nämndemännen. De bör inte läsa förundersökningen innan målet skall upp i rätten.
Citera
2020-03-11, 12:30
Medlem
Bara en fundering. Om man har, frekventa, blödningar i samband med sex, söker man inte då gynekolog för undersökning. Finns det några noteringar om gynjournal i fup.
Citera
2020-03-11, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De ska inte kunna anpassa svaren efter varandra. Efter sitt vittnesmål brukar man få stanna kvar och lyssna.

Men nu kan man ju läsa hur han svarar på aftonbladet.
Citera
2020-03-11, 12:31
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Tanken var väl att mordet skulle ske den 11/5 och hon skulle ha alibi. Var Sillen bara utnyttjad?
Det är nåt jag funderat över. Deras relation verkar ju inte jämbördig. Han framstår som kär i henne medan hon verkar hålla honom lite på halster för att sen dumpa honom.
Citera
2020-03-11, 12:33
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Jo, men jag undrade VARFÖR man får tillgång till den..? Vad är syftet (ursäkta min okunnighet)?
I mina ögon så ser det ju ut som en fördel för den åtalade som kan genrepa inför rättegången och komma upp med vettigare förklaringar på de ställen då hen "inte kommer ihåg" osv och att hen är förberedd på frågor som skulle kunnat försätta hen i en rävsax. SD sägs ju vara smart.
Eller är det till åklagarens fördel att den åtalade "manipulerar och efterkonstruerar" sina svar i rätten?

Som sagt, ursäkta mina otroligt dumma frågor.. (Hoppas på att lära mig!)

Det handlar om rättssäkerhet. Du har rätt att få veta vad du anklagas för.
Citera
2020-03-11, 12:34
Medlem
Citat:
Men nu kan man ju läsa hur han svarar på aftonbladet.
Nja. Det är ganska knapphändig information, men visst har du rätt. Men i såna här mål vill de flesta tala sanning, och talar dessutom under ed. Alla utom anhöriga såsom HD. HON kan ha skäl att veta hur han svarar. Men hela målet hänger inte på vad hon säger eftersom hon inte talar under ed och därför är trovärdigheten i det vittnesmålet inte lika högt som andra vittnens som är edsvurna.
Citera
2020-03-11, 12:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det var nog knapphändig rapportering. Enligt "vår rapportör" på plats, läste ÅKL mycket ur förhören under gårdagens förhandling, bl a angående frågorna om blodet.

I sådana fall är det ena riktiga arslen som rapportera för media, missar man det viktigaste att åklagarna är på och visar vilka motsägelser den tilltalade kommer med så vete fan om det är någon mening med att skriva något alls.

Kollar man idag så är ju i alla fall samma kille som rapporterade igår fan så mycket mer vaken och skriver just det att åklagarna hänvisar till tidigare förhör, det lyste ju helt med sin frånvaro i stort sett igår.

Vad som sägs i rättegången ligger ju till grund för den dom som skall komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in