2020-03-12, 01:24
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Som coronasmittad håller jag med denna kille, jag och min parter vart smittade i italiean, tycker folk här bvever lugna sig lite, nej dettta är inte jordens undergång, detta är lite feber och ligga på soffan och kolla på netflix, men naturilgvis ska vi inte sprida detta till äldre! Det är en jävla förskyling inte värre än så.

Oroas mest för mina föräldrar som är i riskgrupp och min mormor som är beroende av hemtjänst. Kommer viruset in till henne är det kört.
Citera
Bannlyst
Hans instastory innehåller en del bra tips.
https://instagram.com/fyliku?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Ok, men Storbritannien står näst på tur att stänga ner skolorna så det kan inte stämma när det gäller skolor och det är inte anledning till att Sveriges uteblivna agerande med större restriktioner.
Vår regering har också öppnat för det.

Dessutom är GB i ett mer långtgående läge än oss.

Så Sverige är snarare mer aktiva om du ska göra den jämförelsen.
Citera
2020-03-12, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Detta hade varit intressant att få förklarat!

Ingen som testar.. Dessutom är det ganska varmt just nu i många u-länder (Afrika) och viruset trivs mkt sämre då.
Citera
2020-03-12, 01:26
Medlem
Covids avatar
Hade du släppt loss sars-cov-2 1918 hade effekten blivit värre än för H1N1. Viruset är i grunden värre, men vi har bättre möjligheter att tackla det i dag. Man visste inte ens vad virus var 1918.

Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nej, inte värre än Spanska sjukan.
Citera
2020-03-12, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Som coronasmittad håller jag med denna kille, jag och min parter vart smittade i italiean, tycker folk här bvever lugna sig lite, nej dettta är inte jordens undergång, detta är lite feber och ligga på soffan och kolla på netflix, men naturilgvis ska vi inte sprida detta till äldre! Det är en jävla förskyling inte värre än så.

Som jag sa förut, jag hoppas det förblir bara en förkylning, men ha respekt för smittan. Blir ni värre, var redo att kontakta sjukvård. Sedan, även om ni förblir ganska friska, så smittar ni lika lätt och lika "hårt" så att säga som en person som är riktigt lungsjuk i corona. Ert tillstånd gör inte viruset mindre farligt. Så ta inga risker förrän sjukvården HELT bedömt er friska.
Citera
2020-03-12, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
51/7382 ger 0,7% dödlighet. Med 189000 testade känns detta land ganska väl-testat....
ca 70.000 personer om en befolkning är på 10 miljoner. (ungefär som vi, varav nästan 2 miljoner är över 65år)
Känns inte riktigt rätt att räkna så, det är 7382 fall Nu, men man får inte viruset och dör samma dag. Du får iaf gå tillbaka minst en vecka (egentligen lite lågt räknat) och jämföra antalet fall då med antalet döda nu.

Italien ger ju skrämmande siffror, ca 3000 fall för 7 dagar sedan, ca 800 dödsfall nu, dödlighet på nästan 1 fjärdel av de konstaterade fallen. Men här får man väl gissa och hoppas att man helt enkelt bara testat och hittat en bråkdel av fallen.

Intressant att sydkorea kan testa 189000 personer men sverige säger stopp efter en bråkdel.
Citera
2020-03-12, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Ingen fara alls. Jag har problem med oro men jag är ingen svag person, om det makes sense på något sätt. Jag har inte heller något personligt emot någon här eller dig, förutom de få som aktivt säger typ "jag skulle smitta ner andra om jag fick chansen höhöhö" och det är några med den attityden faktiskt.

Jag vet att jag har oddsen på min sida, jag vill bara att folk ska förstå att detta virus inte är att leka med. Jag vet att det kan låta överdrivet ibland, men då så otroligt många har inställningen "det är bara en flunsa, chilla" så blir man ju lite knäpp Jag vill bara att så få som möjligt ska dö.

Menar så klart inte att du är svag person heller, bara för att man har oro och hypokondri så gör det inte en till sämre person eller svag, verkligen inte och har aldrig varit min intention att vara nedlåtande. Ber som sagt om ursäkt och hoppas att du inte tog något personligt.

Ja, det är självklart viktigt att folk förstår sig på att viruset inte är att skämta bort. Tycker folk har reagerat väldigt starkt i Sverige och det är förmodligen en bra sak, så länge folk inte grips av panik. Jag själv är mer rädd för vad paniken kan göra med människor än själva viruset. Forskare har inte hittat något som skulle tala för att viruset är livsfarligt eller långvarigt skadligt för friska människor, vare sig du är 20 eller 50. Det är en stor majoritet som är sjuka sedan innan och som är äldre som stryker med, tragiskt det med så klart.

Det viktigaste är att man är noga med sin hygien och inte besöker äldre människor i onödan nu till en början, men inget tyder på att du bör oroa dig gällande dig själv och din långvariga hälsa.

Gör dig själv en tjänst nu, lägg undan datorn och gör något annat som inte får dig att må dåligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag tillhör en av riskgrupperna, mitt jobb innebär dessutom att jag löper stor risk att smittas och jag känner mig i högsta grad "dödlig" i samband med detta virus.

Samtidigt måste man sätta det hela i perspektiv.
Asiaten (1956-57) tog livet av cirka 2 000 000 människor livet.
Hongkonginfluensan (1968-69) kostade cirka 1 000 000 människor livet.
Spanska sjukan (1918-20) dödade runt 50 000 000 människor.

COVID-19 har i skrivande stund tagit livet av 4 616 personer globalt.

Vi har större kunskap och mer resurser än vid de andra virusutbrotten, men ändå reagerar vi starkare.
Hamstring, börsfall och karantäner.

Varför?

Önskar att jag kunde svara på det...men med tanke på alla åtgärder som görs så är det något vi missar.
Citera
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Skrev jag inte "bakterier OCH virus" ?

Kanske missade jag det, men jag vet mycket väl att Corona VIRUSET är ett VIRUS

Källa på att handsprit dödar corona viruset?

Apoteken och Apotea tror jag inte väljer att vilseleda sina kunder. Läs beskrivningen noga:

https://www.apotea.se/dax-clinical-handdesinfektion-600-ml
Citera
2020-03-12, 01:29
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Källa på att handsprit dödar corona viruset?

Men herregud, i stort sett alla virus utom norovirus dör av handsprit. Detta kan du enkelt få reda på med google. Men eftersom du förmodligen inte klarar av det så klistrar jag in första bästa här:

https://whatkillsit.com/virus/do-hand-sanitizers-work-and-can-they-kill-human-coronavirus/

Obegripligt var alla dessa träskallar kommer ifrån som påstår att handsprit inte fungerar. Tror ni att sjukvårdspersonal skulle använda det om det bara var skrock eller?
Citera
2020-03-12, 01:29
Medlem
Om man räknar samman hela Nordeuropa (jag räknar bort Frankrike som är ett Medelhavsland), Island, England, Irland osv hela vägen bort till Tyskland och Skandinavien, och allt runtomkring, så är det över 5000 smittade och bara 23 döda så här långt. Det är finare siffror än tom Sydkoreas.

Det kan ändras men det måste ändras snabbt nu för att påverka statistiken i negativ riktning för många av de här borde börja tillfriskna snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in