2020-03-12, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Men kika på tidigare liknande virus och se vad som hände. Nu är vi fler än någonsin på jorden, trots tidigare virusutbrott. Folk kommer smittas. Folk kommer dö. Det är tyvärr helt naturligt.

Jo, man kan dra paralleller med tidigare virus. Men det är stor skillnad på detta mot många andra. Vi vet inte vad som kommer hända och hur det utvecklas. Det kan gå riktigt illa.
Citera
2020-03-12, 01:02
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Detta är inte ett läge att vara fyrkantig.

Gör uppror mot systemet, eller dö.

Bara döda fiskar flyter med strömmen.

Jag dör inte av corona viruset, jag är ung och frisk.

Dock att göra uppror innebär att gå emot chefer som bestämmer om du ska få fortsätta jobba kvar eller inte.

Sprider hellre corona viruset vidare till 100.000 personer än att förlora mitt jobb
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vad är det som är så fruktansvärt svårt att förstå för vissa här?

Viruset i sig har kanske inte hög dödlighet om man har läkarvård i de seriösa fallen, vi vet att det tar drygt en veckan innan insjuknade hamnar i ett läge då de kan behöva läkarvård.
Så länge det finns plats på sjukhuset så är det förmodligen inte "farligare" än influensa.

Men det är just det de har problem med i Italien, de har en sådan hög till strömning av patienter att de helt enkelt inte har utrustning att behandla alla, därför har de nu kommit i en situation där de fokuserar på personer under 50 år och de äldre får helt enkelt inte hjälp alls och avlider i stor skara.
Samtidigt ger detta skev statistik för idioter här sitter och tror att viruset är enbart farligt för de över 50.
Vem vet om det fortsätter så här för italienarna kanske de behöver dra ner ålders bracketen till 40, 30 osv.

Sen jämför man med länder som Syd Korea som tidigt startade stor skaligt testande även på folk som inte visat symptom, myndigheter talar de exakt om var de påträffat fall- de har tom gjort en mobilapp som genast notifierar om de är inom 100m från en känd smitta, de besprutar gator med desinfektionsmedel osv.

Inget land i väst har gjort något liknande och det faktum de gjort och gör så storskaligt testande är sannolikt en stor anledning till att de ser ut att vara så drabbade som de gör, eftersom det finns ett väldigt litet mörkertal som går runt och sprider smitta.

Till skillnad från i europa där det sannolikt är ett massivt mörkertal av smittade som gör det mer eller mindre tröstlöst att få stopp på det och när tillräckligt många smittats kommer det vara de som kommer kräva läkarvård och blir de tillräckligt många så överbelastas sjukhusen och det är då antalet dödsfall stiger rejält som i Italien.

Insider Corona info: I Italien läggs människor över 65 inte i respirator, de får dö på akuten.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Men om Sverige slutar uppdatera sin statistik på smittade så måste väl omvärlden reagera på att vi är det enda västerländska landet som gör så?
Det låter ju helt sjukt om ansvariga kommer undan med att sluta testa folk som eventuellt smittar ner andra!
Italien gjorde likadant för någon vecka sedan eller förra veckan. Kommer inte ihåg datum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Sett annonser från bilfirmor också. Dom jävlarna tar också överpriser. Borde förbjudas.

Finns att få tag på om du söker på nätet. Vi fick en hel låda med handsprit från Apotea förra veckan. Och har två olika typer av masker, ena fick sambon via jobbet, den andra engångsvarianten fick vi från USA.
Det fanns ju handsprit över allt då, det är ju helt slut över allt nu!
Själv har jag 5 liter, hoppas det kommer räcka ett par månader, har också 10 liter IPA i garaget.
Citera
2020-03-12, 01:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Mörkertalet finns inte i statistiken och därmed kommer vi aldrig i hela våra liv ens veta om att dessa individer ens någonsin har burit på corona viruset!

Jodå, det går att ta reda på när man senare kan och också letar efter antikroppar.

Men man kan inte skriva som du gör.

Citat:
:
Ursprungligen postat av Kakap0
Det finns EN ENDA person i Sverige som haft viruset och blivit frisk, tror inte hon hänger på Flashback.

Du kan helt enkelt inte veta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Varför dör så många unga män i trafiken jämfört med alla andra? Jo, för att det är vanligt att vilja vara "cool" och "macho" i den åldern. Det är häftigt att köra fort och många har nyligen fått körkort. De dör för att de kör fortare och mer vårdslöst än andra.

Är man i den åldern har man dock generellt bättre syn, hörsel och reaktionsförmåga än äldre, vilket innebär att en ung person som kör försiktigt är den som har MINST chans att dö. Jag har alltid kört försiktigt även när jag var i den åldern. Jag har alltid haft extremt liten chans att dö i trafiken. Vilket innebär att statistiken är helt irrelevant för alla som kör försiktigt, då de har extremt liten chans att dö.

Suck, du förstår inte kontexten av vad jag skriver. Du kan vara världens bästa förare och ändå dö i trafiken om någon dåre kör full eller vårdslöst eller bara en oturlig olycka. Saken är dock fortfarande att en individ har större risk att dö innan 30 år av andra orsaker än vad en coronasmittad individ upp till 30 år har som risk. Detsamma gäller folk i medelåldern, risken att dö innan man blir 60 år av andra orsaker är större än vad risken av att dö av en coronasmitta är.

Lär dig statistik och förnuft.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinPower
Har anlag till astma, inte brukat inhalator på snart ett halvår, har generellt sett mild nivå av slem i halsen, ingår jag i riskgruppen? Sitter hemma med snuva, slem i halsen och generellt trött.. Min roomie smittade mig med sin influensa (eller covid-19). Går ej ringa 1177 eller 113 13, vad fan ska man göra? Vill ju gärna få svar på om man är smittad ju
Covid-19 är torrhosta dock, djupt ner. Krya på dig!
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Jo, man kan dra paralleller med tidigare virus. Men det är stor skillnad på detta mot många andra. Vi vet inte vad som kommer hända och hur det utvecklas. Det kan gå riktigt illa.

Så, försök då att titta på liknande, tidigare virus istället för att tro att det här kommer att bli något hypotetiskt scenario som vi aldrig tidigare skådat.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Jo, jag blandade ihop lite, men det är för att så många hoppade på mig här. Jag vet att du skrev med din granne.

Hur menar du att ni har koll på läget? Jag vill inte verka otrevligt, men du har ju ingen aning. Du baserar din teori om att det inte är luftburet eftersom din granne inte smittat dig? Jag har svarat på alla citat i denna tråd och du har inte gett mig ett svar med citat hur du bor, om det är i en lägenhet.

Anledningen till att du inte är sjuk av din coronasmittade granne, även i lägenhet, är antingen att du har haft tur och lyckats undvika honom tillräckligt bra, eller att du varit i ytor där han var LÅNGT efter att han varit där. Viruset cirkulerar i luften men inte i all evighet trots allt. ELLER så kan du faktiskt vara smittad, inkubationstiden kan ju vara upp till en månad.
Som sagt, det är inte luftburet. Det är en droppsmitta som även svävar runt lite grann i form av aerosoler. Två olika saker. Nej jag baserar inte detta på personlig erfarenhet, det var ett sätt att illustrera att du har fel. Jag ger upp nu för du är helt oemottaglig.
Citera
2020-03-12, 01:04
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
NEJ! Får du Corona kommer du att vara i kontakt med vården. När du är symptomfri kommer du bli testad om du har viruset i kroppen. Har du det inte kommer du förbli i karantän i minst två dagar tror jag det var, sedan blir du testad igen. Är du fortfarande utan virus i kroppen får du gå så att säga, då är du fri.
Hur kommer man vara i kontakt med vården när man inte tillåts testas?
Som det är nu kommer man stanna hemma om man får förkylning (för det kan vara corona) och sen när man känner sig bra återgå i arbete.
Citera
2020-03-12, 01:04
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det fanns ju handsprit över allt då, det är ju helt slut över allt nu!
Själv har jag 5 liter, hoppas det kommer räcka ett par månader, har också 10 liter IPA i garaget.

Slöseri på pengar..

Använd vanlig tvål istället, skrubba ordentligt och skölj därefter under varmt vatten.

Simsalabim så har du virus fria händer utan handsprit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in