2020-03-09, 18:09
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Eller så är det så att få saker gällande människor är antingen svart eller vitt...

Det är iofs sant, men hur menar du att detta påverkar sakfrågan? (Mina exempel var förstås medvetet överdrivna för tydlighetens skull) Sex är viktigt i en relation, därmed inte sagt att man inte kan göra ett uppehåll på en hel månad eller ännu mer ifall någon exempelvis blir sjuk e dyl.

Det mest patetiska är ju dock när sexet inte funkar men paret ändå går runt och lurar sig själva och intalar sig att de ju är så kära och att de på något konstigt sätt ändå hör ”mer” ihop än vad platoniska vänner gör.
Senast redigerad av Skattebrott 2020-03-09 kl. 18:13.
Citera
2020-03-09, 18:20
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det är iofs sant, men hur menar du att detta påverkar sakfrågan? (Mina exempel var förstås medvetet överdrivna för tydlighetens skull) Sex är viktigt i en relation, därmed inte sagt att man inte kan göra ett uppehåll på en hel månad eller ännu mer ifall någon exempelvis blir sjuk e dyl.

Det mest patetiska är ju dock när sexet inte funkar men paret ändå går runt och lurar sig själva och intalar sig att de ju är så kära och att de på något konstigt sätt ändå hör ”mer” ihop än vad platoniska vänner gör.

Varför är det patetiskt att ha en mångfacetterad relation? Du får förstås tro som du vill, men uppenbarligen behöver det inte handla om att intala sig saker. Har du levt ett liv med någon, delat hem och upplevelser, kanske bildat familj och känner varandras innersta bör inte din kärlek falna för att sexet uteblir av den ena eller andra anledningen. Särskilt inte om vi talar om en livslång relation och dina behov helt naturligt förändrats med åldern. Partnerskap är mycket underskattat i vårt sexfixerade samhälle.
Citera
2020-03-09, 18:25
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Varför är det patetiskt att ha en mångfacetterad relation? Du får förstås tro som du vill, men uppenbarligen behöver det inte handla om att intala sig saker. Har du levt ett liv med någon, delat hem och upplevelser, kanske bildat familj och känner varandras innersta bör inte din kärlek falna för att sexet uteblir av den ena eller andra anledningen. Särskilt inte om vi talar om en livslång relation och dina behov helt naturligt förändrats med åldern. Partnerskap är mycket underskattat i vårt sexfixerade samhälle.

Det var inte vad jag skrev (läs om).
Tror du att din ”mångfacetterade” sexlösa relation på något sätt är ”mer relation” än ett par platoniska vänner som beslutat att flytta ihop och bli livskamrater? Något som ju är väldigt ovanligt (varför det, tror du?).
Citera
2020-03-09, 20:37
Medlem
Ballcancers avatar
Min kille har mindre sexdriv än vad jag har men vi har sex minst en gång i veckan skulle jag säga. Han bryr sig inte om det går längre tid än så men jag kan bli lite frustrerad. Han gillar att mysa och säger också att han tycker om att umgås med mig och att han inte tycker sex är det viktigaste i ett förhållande. Vi har väldigt roligt ihop och när vi väl har sex är det verkligen kvalitet och vi båda kommer alltid. (om det inte är en snabbis nån gång) Sex är väldigt viktigt men närhet och att göra saker ihop som inte har med sex att göra är minst lika viktigt. Man kommer bli äldre och kanske inte orka ha sex lika mycket och då är det ju viktigt att man har kul ihop!
Citera
2020-03-09, 22:09
Medlem
CompressorVanes avatar
Bästa preventivmedlet är väl ungar!?

Särskilt när de ska sova i samma säng!?

När man var 20 och utan barn och man kom hem från jobbet stod ballen och kärringen högg direkt.

Nu när man kommer hem kurrar magen av hunger på mig och barnen, benen och fötter värker av allt springande på jobbet, det blir matlagning och hjälpa till med läxor. Energin är slut sen länge...

Sex!? Vem fasen orkar ens tänka på det!?
Citera
2020-03-10, 00:38
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Det var inte vad jag skrev (läs om).
Tror du att din ”mångfacetterade” sexlösa relation på något sätt är ”mer relation” än ett par platoniska vänner som beslutat att flytta ihop och bli livskamrater? Något som ju är väldigt ovanligt (varför det, tror du?).
Förstår du inte vad kärlek är går det nog inte att förklara....
Citera
2020-03-10, 00:47
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Förstår du inte vad kärlek är går det nog inte att förklara....

Finns det nån sorts universell regel som säger att den mest poetiska definitionen av kärlek automatiskt är mer rätt än de mer kliniska?

Vad får dig ens att tro att jag inte vet vad kärlek är?

Vet du inte att kärlek kan finnas även mellan kompisar i relationer där inte sex förekommer alls? Kärlek kan förekomma mellan barn och föräldrar, mellan syskon, man kan till och med älska sin hemstad eller sin bostad eller sin bil! Vad får dig att tro att din kärlek är bättre än deras?

Utan sex lever du i skuggan av ett förhållande men vill ändå vidhålla att "men vi har ju så mycket kärlek". Sen när vän av ordning frågar vad som gör er relation bättre än platoniska vänner, försöker du bara vifta bort frågan med den löjliga härskartekniken "du vet inte vad kärlek är".
Det är som att ha en racerbåt utan motorer, eller en Ferrari som är trasig och inte går att köra, "men den är ju så bekväm att sitta i" eller vadå?
Senast redigerad av Skattebrott 2020-03-10 kl. 00:50.
Citera
2020-03-10, 00:51
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Finns det nån sorts universell regel som säger att den mest poetiska definitionen av kärlek automatiskt är mer rätt än de mer kliniska?

Vad får dig ens att tro att jag inte vet vad kärlek är?

Vet du inte att kärlek kan finnas även mellan kompisar i relationer där inte sex förekommer alls? Kärlek kan förekomma mellan barn och föräldrar, mellan syskon, man kan till och med älska sin hemstad eller sin bostad eller sin bil! Vad får dig att tro att din kärlek är bättre än deras?

Föreslår du att det inte är någon skillnad på ett romantiskt(men sexlöst) partnerskap och en platonisk vänskapsrelation vet du inte vad romantisk kärlek är. Att det finns olika sorters kärlek har jag aldrig sagt emot, men nu handlar tråden om just förhållanden.
Citera
2020-03-10, 00:54
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Föreslår du att det inte är någon skillnad på ett romantiskt(men sexlöst) partnerskap och en platonisk vänskapsrelation vet du inte vad romantisk kärlek är.

Vad förhindrar platoniska vänner att vara romantiska och visa ömhet såsom att ge varann små vänskapspresenter, skicka omtänksamma hälsningar etc?
Citera
2020-03-11, 17:32
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Vad förhindrar platoniska vänner att vara romantiska och visa ömhet såsom att ge varann små vänskapspresenter, skicka omtänksamma hälsningar etc?
Att de är platoniska, kanske... Presenter kan man förstås ge sina vänner ändå och visa vänskaplig ömhet.
Citera
2020-03-11, 20:17
Medlem
Förstår inte varför människor bor ihop och fortfarande är gifta .trots att dom varken har sex eller rör varandra längre....och i vissa relationer..vill inte den ena.ha sex men endå bor dom ihop...då kan man ju lika bra bo ihop med sin gamla mormor
Citera
2020-03-12, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mosby1.0
Jag och min partner har sex inte allt för ofta, utan vi väljer att prioritera andra saker i livet först och främst.

När vi väl har sex, är det helt makalöst bra och vi känner oss väldigt nöjda med varandra. Likt en explosion så måste vi ta igen oss i någon vecka eller två.

Förr i tiden, i andra förhållanden jag haft, var sex en väldigt central roll i relationen (t.o.m för mycket).

Det är aningen lustigt att det kan skifta så mycket från relation till relation.

Hur ser det ut för er?

Det är en dealbreaker. Att mitt ex var dålig i sängen var en av orsakerna till att jag dumpade honom men så klart sade jag inte det. Ville inte förstöra hans självförtroende för resten av hans liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in