2020-03-11, 23:44
Medlem
Manbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det går inte att sprida denna artikel nog:

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca

Epidemiska virusutbrott är matematik och modeller. Så är det bara.

Om inte extrema åtgärder sätts in NU så kommer vi ha precis den situationen att 70% insjuknar, samhället lamslås och en dödlighet på flera procent. Dödligheten är naturligtvis kraftigt viktad mot äldre, men även några promille av den yngre befolkninen kommer att dö.

Mest intressant tycker jag det var hur man kan räkna ut antalet smittade i populationen bara genom att titta på antalet dödsfall. Det tar alltså i snitt 17 dagar från det att man blivit smittad, till dess att man dör. Om dödligheten är 1%, och 10 personer dör idag, så blev 1000 personer smittade för 17 dagar sedan. Och med en ökning på 20% per dag så innebär det att talet är 22 gånger högre idag.

Applicerat på exempelvis Italien: 196 personer dog idag i Italien. Det innebär att ca 19000 personer blev smittade för 17 dagar sen. Det innebär att ca 400000 personer blev smittade i Italien idag. Vilket också innebär att ca 2 miljoner männskor är smittade i Italien idag (3.3% av befolkningen).

Vilket också innebär att Italien börjar klinga av av sig själv om ca 2 veckor. Då är upp mot 30 miljoner människor smittade.

Applicerat på Sverige (naturligtvis extremt grovt eftersom vi just hade vårt första dödsfall): 100 personer blev smittade för 17 dagar sedan. Idag blev 2200 personer smittade. Totalt är ca 11000 personer smittade i Sverige idag (0.1% av befolkningen). Om 19 dagar är vi där Italien är idag, med 3.3% av befolkningen smittad. Vid det tillfället kommer det att dö ca 30 personer per dag. Sverige börjar klinga av om ca 35 dagar, då är halva befolkningen smittad, och det dör ca 450 personer per dag.

Men dödligheten fortsätter att öka, via eftersläpningen. 2 veckor efter dessa 35 dagar (dvs om ca 50 dagar), så ligger vi i värsta läget vad gäller samhällsläget, då faktiskt upp mot 10000 personer på en enda dag dör (eftersom peak-nysmittade var 2 veckor tidigare med 1 miljon nysmittade på en dag). Sen klingar det av. Totalt dör i denna modell ca 50000-100000 personer i Sverige.

Så här blir det om inget gör. Jag tror det är dags att ta till extremt drastiska åtgärder.

Analysen är relevant men överskattar antalet smittade i Sverige eftersom en enda död är ett värdelöst statistiskt underlag.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Nu när rutinerna för provtagning ändras. Hur kommer det se ut framöver? Antar att siffrorna över smittade kommer sjunka, fast de riktiga antalet ökar? Vandras man inte in i någon form av falsk trygghet då?
Jo. Men den tryggheten kommer att köpa tid för de som bestämmer om hur de ska agera. Troligtvis har de fel och det blir ekonomiskt mycket sämre med reaktiva åtgärder. Tiden får utvisa.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det finns tyvärr inget jag kan göra. Jag jobbar själv som journalist men jag kan inte publicera vad som helst, har ingen makt vad vi printar. Vad mer kan jag göra? Jag har mejlat läkare och politiker hundra gånger men får antingen inget svar eller bara "vi återkommer" eller "vi vet inte vad vi kan göra nu" typ.

Du kan alltid skriva artiklar och skcika till alternativmedia om du har något intressant att berätta. Med eller utan ditt namn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Anders Tegnell säger att han tycker att det här är lite skojigt. (alltså det corona-virus utbrott som vi har nu)

https://www.expressen.se/tv/nyheter/direkt-med-niklas-svensson/anders-tegnell-fortsatter-till-sommaren-sen-andra-vag-i-host/

Rätt åtgärd vid rätt tillfälle. Nu är det tamejfan dags att låsa in den dumfan i ett ljudisolerat rum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Nu när rutinerna för provtagning ändras. Hur kommer det se ut framöver? Antar att siffrorna över smittade kommer sjunka, fast de riktiga antalet ökar? Vandras man inte in i någon form av falsk trygghet då?

När antalet döda ökar så kanske det är tillräckligt för att inte invagga folk i falsk trygghet.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Fortfarande stprt nyhetsvärde att korea har 0.8% dödlighet. Är ju fan mig 3-4 ggrkmindre än den dödlighet som who gått ut med.

Börsen kommer ju stiga när det blir allmänn kännedom att dödligheten bara är 0.8%
Jag tycker inte de siffrorna är särskilt intressanta så här tidigt. Ingen vet och så länge det inte hoppar upp till 30% på bred front så är det skitsamma. Och jag tror du underskattar hur pass lång tid det här kommer att pågå när du säger att börsen kommer gå upp pga en exakt siffra på dödligheten. Det handlar nog inte så mycket om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Nej, det är inget acceptabelt alternativ, absolut inte, men det är vad som kommer att hända. Det är absolut inget jag vill, utan jag bara konstaterar faktum.

Hur kan det vara ett faktum innan det hänt? Det är din domedagsteori, inget annat.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Nej det är väl inte tanken. Tanken är att folk ska förstå att följa hygienregler, undvika folk, samt stanna hemma om man är sjuk. Spridningen beror helt på hur vi alla agerar.

Känns tryggt när minst hälften fortfarande tror det är en förkylning.
Citera
2020-03-11, 23:45
Medlem
Har funderat en stund nu när jag försökte nyktra till och inte drabbas av mera panik. Försöker hålla mig lugn. Undrar: är det här viruset verkligen så farligt? Med tanke på hur omvärlden agerar och även en del av Sveriges agerande men är det verkligen så farligt? Är situationen verkligen så farlig? Fattar inte. Många verkar helt obrydda och lever på som att ingenting farligt finns i landet. Är jag kanske överdriven?
Citera
Medlem
arneankanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Det fanns ett vaccin med en gång, gick att skydda sig. Covid19 inget vaccin så långt ögat når

Sex månader tog det, så inte med en gång. Men klart snabbare än Covid-19, men det beror nog mest på att vaccinet mot H1N1 backfirade så inåt.
Citera
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vad händer nu egentligen? Ska vi bara låta smittan sprida sig i Stockholm?

Låter helt sjukt!

Flera av oss har sagt i flera dagar nu att man bör sätta in militären och isolera Stockholm. Det finns kapacitet till att göra detta.

Det är bara det att regeringen inte vågar. Men varför chansa? Hellre för mycket än för lite. Vi måste göra som kineserna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Även om det blir en ökning så ligger det inte på 100% som du vill få det att låta som. 2-3% är illa visst, men knappast något som leder till mänsklighetens undergång. 80% får enbart förkylningssymtom. Den absoluta majoriteten av dödsfall är immunsvaga och gamla.

Men du vet ju inte vad som händer i framtiden. Ja, i dagsläget får 80% bara förkylningssymptom och de nästan alla som dör är gamla och svaga. Men du vet inte hur det kommer utvecklas. Vad händer om man får viruset en andra gång, eller en tredje? Blir man inte immun kanske detta aldrig tar slut och blir dödligare efter varje wave, till slut kan det bli extremt farligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in