2020-03-11, 21:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag hoppar in med en kommentar om amatörmässighet m.m.:

Jag håller med om att flyktvägens betydelse definitivt är en efterhandskonstruktion (confirmation bias, kanske?). Om man inte är anhängare av ”mötes-hypotesen” så är ju fakta att passagen vd Dekorima blev känd för GM endast 2 minuter innan mordet. Det förväntade hade varit att skjuta på väg till Rådmansgatan, eller möjligen i Gamla Stan.

Vad gäller mordvapnet fick jag två ”aha”- tankar efter att ha sett The Irishman som är baserad på biografin ’I heard you paint houses’ om yrkesmördaren/hitman Frank Sheeran. I filmen beskriver han sitt m.o.:
- revolver .32 eller liknande,
- två skott i huvudet point blank,
- ingen ljud-dämpare, vittnena skall bli skrämda,
- ingen .45:a eller liknande, låter för mycket.
Vår GM prickar den tredje punkten men inga andra.

F.ö., av alla Borgnäs slutsatser är nog den om skottets perfekta proffs-placering den mest störande:
Om jag är ungefär lika lång som mitt offer och riktar en pistol rakt mot offrets rygg, var träffar jag då?
C:a 10 cm under kragen? Stämmer väl bra, utan att GM är anatomisk expert. Ännu bättre hade IMO varit två snabba skott i huvudet med en .32:a ”Sheeran style”. Ingen överlever det.

1. Flyktvägen uppstod som naturlig för en GM med god lokal kännedom efter valet av mordplats som styrdes av Palmes rörelser. Promenaden utan livvakter var en gåva till GM. En riskanalys på ca en minut. Ingen idealisk mordplats/flyktväg men tiilräckligt bra/minst dåliga. Givetvis innebar flyktvägen risker. Samtidigt ska vi minnas att GM så snart han nått trappkrönet var på en ny scen där ingen kände till mordet.

2. Att skjuta mitt i ryggen är "populärt bland proffs" konstaterar Krusell. Och rättsläkaren Kari Ormstad förklarade att den placeringen är betydligt skickligare än att skjuta mot huvudet. Att skjuta mot huvudet innebär risker. Ett huvud är att betrakta som ett rörligt mål. Det är faktiskt möjligt att överleva ett skott mot huvudet. Det ska träffa mycket illa för att offret ska dö - enligt Ormstad. En rygg är ett stabilt mål. Det här kommer alltså inte från Borgnäs som är en journalist. Det kommer från experter.

Det gäller att ha koll på fakta.
Senast redigerad av Basfakta 2020-03-11 kl. 21:08.
Citera
2020-03-11, 21:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matematik.D
Funderar på detta att så många refererar till att GM måste haft bakgrund inom polisen och militären. 1986 måste väl en mycket stor andel av alla män ha gjort militärtjänst. Jag förstår att man kanske inte skjuter med tunga Magnum-revolvrar där eller lär sig yrkesmörda, men en mycket stor andel av alla män lär väl ändå ha fått vapenvana genom lumpen? Och även träning i den typen av tyst och smidig förflyttning som präglade Palmemordet?

Till exempel 15 månader som kustjägare i lumpen lär väl ändå ha gett de färdigheter som krävs för GM? Utan att personen efter lumpen var yrkesverksam inom militären.

Japp, håller med. Militär/polisiär bakgrund innebär för mig inte en vanlig värnpliktig. Det innebär en mer avancerad person, kanske ett lägre befäl hos fjälljägare/kustjägare. Där har du också träningen i lönnmord av fiender.
Citera
2020-03-11, 21:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
GMP hade väl Åsgård arbetat fram oberoende av att lasermannen var identifierad av polisen? Eller menar du att Åsgård fick veta vem som var GM och sedan anpassade sin GMP utifrån den informationen?

Nej, jag menar att man inte ska ha alltför stor tilltro till Åsgårds förmågor.
Citera
2020-03-11, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Japp, håller med. Militär/polisiär bakgrund innebär för mig inte en vanlig värnpliktig. Det innebär en mer avancerad person, kanske ett lägre befäl hos fjälljägare/kustjägare. Där har du också träningen i lönnmord av fiender.

Absolut. Min poäng var mest att detta med polisiär eller militär bakgrund gjort att många pekat mot polisen och militären för att hitta GM, dessutom i en mindre konspiration där. Men i praktiken måste ju inte personen vara anställd i militären vid mordet. Det kan räcka med kustjägare i lumpen och kanske något år som befäl sedan, men ingen kontakt alls med varken militären eller polisen efter det.

Vad tror du om dem som hävdar att en skicklig skytt i en skytteklubb räcker för vapenvanan? Eller handlar förmågan mer om GM:s förmåga att ta sig obemärkt till platsen? Hur tror du för övrigt att han kom dit?
Citera
2020-03-11, 21:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag kan inte bara lägga mig ner och dö. Jag måste ändå prata om ett spår som jag betraktar som intressant (utan kontakt med Sveavägen).

LP pratade om Ustasja redan på mordnatten i samtalet med Åke Rimborn. Miro Baresic satt inne vid mordtillfället. Men andra i hans krets kan ha slagit till.

En sak jag tänkt på är att det vid tiden för Palmemordet var i princip otänkbart att svenska personer sköt ihjäl andra svenska personer.

Mord med skjutvapen utfördes av just Ustasja eller RAF, PKK. Det var extremt "osvenskt" att skjuta någon. Till skillnad från i dag. Utländska medborgare sköt ihjäl andra utländska medborgare.

Ja ja, det här är i alla fall en fundering jag har.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Miro_Bare%C5%A1i%C4%87

Palme var inte villebråd endast i höger om höger-kretsar.

Söndag den andra mars överprövar regeringen åklagare KG Svenssons beslut och tillåter telefonavlyssning Norrtäljeanstalten och Miro Baresic.

Olof Palme var några veckor före MOP mycket upprörd då han fick veta att MB under permission varit i Rosenbad för att överklaga sin livstidsdom.

OP avskydde Ustaja och MB. När den sistnämnde 1971 mördade Jugoslaviens ambassadör Vladimir Rolovic pissade MB och hans kumpan på liket.
Citera
2020-03-11, 22:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Minns att Borgnäs lanserade idéen om att Da Costas mördare var en jack the ripper copy cat. Han landar väldigt ofta i konspirationsteorier och långsökta förklaringar. Ölvebro var nog ingen superpolis men om jag tvingas välja tar jag nog honom före Borgnäs.

Angående sakfrågan. Faktum kvarstår att valet av vapen och plats inte ligger i linje med att det skulle vara utfört av en professionell mördare. Det betyder inte att GM var en tokstolle som Mijailo Mijailović.
Jag tycker gärningen både hade amatörmässiga och proffsiga inslag och att utförandet ligger någonstans mitt emellan ytterligheterna.

Grejen med Ölvebro att han var för sin tid en väldigt typisk svensk polis. Lite fyrkantig och fantasilös och fick han inte "lösningen" dinglandes rakt framför ansiktet på honom, som i fallet med CP, så hände det inte särskilt mycket.
Tyvärr är hans typ av polis inte direkt ovanlig idag heller på myndigheten.
Citera
2020-03-11, 22:26
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Absolut. Min poäng var mest att detta med polisiär eller militär bakgrund gjort att många pekat mot polisen och militären för att hitta GM, dessutom i en mindre konspiration där. Men i praktiken måste ju inte personen vara anställd i militären vid mordet. Det kan räcka med kustjägare i lumpen och kanske något år som befäl sedan, men ingen kontakt alls med varken militären eller polisen efter det.

Vad tror du om dem som hävdar att en skicklig skytt i en skytteklubb räcker för vapenvanan? Eller handlar förmågan mer om GM:s förmåga att ta sig obemärkt till platsen? Hur tror du för övrigt att han kom dit?

Ja, det där är intressant. Jag vill nog peka på flera kompetenser hos GM.

1. Förmågan att ta sig obemärkt till mpl.
2. Att avslöja sin avsikt mycket sent i skeendet.
3. Det exakt placerade skottet.
4. Att dölja vapnet direkt efter skotten.
5. Vapenkunskap.
6. God lokalkännedom.
7. Effektiv flykt.
8. Förmågan att växla från passivitet till extremt våld och tillbaka till passivitet på några sekunder.
9. Förmågan att på kort tid göra en kompetent riskanalys.
10. Den mörka klädseln. Inga avvikande detaljer för vittnen att beskriva. Mörkt intryck.

Varifrån? Två alternativ- gick förbi dem på östra trottoaren och väntade 10-15 sek. Eller gick över Sveavägen från västra sidan kort före mordet.

Jag tror inte endast skytteklubb räcker. Krävs mera.
Citera
2020-03-11, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ja, det där är intressant. Jag vill nog peka på flera kompetenser hos GM.

1. Förmågan att ta sig obemärkt till mpl.
2. Att avslöja sin avsikt mycket sent i skeendet.
3. Det exakt placerade skottet.
4. Att dölja vapnet direkt efter skotten.
5. Vapenkunskap.
6. God lokalkännedom.
7. Effektiv flykt.
8. Förmågan att växla från passivitet till extremt våld och tillbaka till passivitet på några sekunder.
9. Förmågan att på kort tid göra en kompetent riskanalys.
10. Den mörka klädseln. Inga avvikande detaljer för vittnen att beskriva. Mörkt intryck.

Varifrån? Två alternativ- gick förbi dem på östra trottoaren och väntade 10-15 sek. Eller gick över Sveavägen från västra sidan kort före mordet.

Jag tror inte endast skytteklubb räcker. Krävs mera.
GM kan ha kommit från Luntmakargatan.
Citera
2020-03-11, 22:40
Avstängd
Ni som fortfarande yrar om en mordkonspiration måste ju inse det orimliga i det. Bara en liten, minimal sådan operation skulle ta åtminstone 10-15 personer i bruk som vet vad målet är.
Efter 34 år så skulle nån ha läckt om det. Det här bär alla tecken på "ensam galning" som av en slump upptäcker paret Palme på stan och har tillräckligt med tid för att hämta skjutvapnet.
När mördaren konstaterat att paret Palme inte har några livvakter med sig så är det bara en tidsfråga när skottet ska avlossas efter det att de skiljs från sitt sällskap.
Det är anledningen till att MOP är svårutrett, en ensam galning med få eller inga sociala kontakter har inga svårigheter att hålla tyst om sitt dåd fram till det att han avlider.
Senast redigerad av BWisser 2020-03-11 kl. 22:42.
Citera
2020-03-11, 22:44
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Funderar på detta att så många refererar till att GM måste haft bakgrund inom polisen och militären. 1986 måste väl en mycket stor andel av alla män ha gjort militärtjänst. Jag förstår att man kanske inte skjuter med tunga Magnum-revolvrar där eller lär sig yrkesmörda, men en mycket stor andel av alla män lär väl ändå ha fått vapenvana genom lumpen? Och även träning i den typen av tyst och smidig förflyttning som präglade Palmemordet?

Till exempel 15 månader som kustjägare i lumpen lär väl ändå ha gett de färdigheter som krävs för GM? Utan att personen efter lumpen var yrkesverksam inom militären.

Nä pratet om att det måste ha varit en "duktig skytt" av något slag (militär, polis, yrkesmördare eller annan person med stor vapenvana) är klart överdriven. Det är inget avancerat projekt att med en grovkalibrig revolver skjuta någon i ryggen med ett i stort sett påsittande skott. Det krävs i stort sett bara att man har tillräcklig mental styrka och motivation samt kan osäkra och avfyra vapnet ifråga. Skottet mot LP på något längre avstånd och eventuellt mot ett något rörligt mål blev ju en bom. Så ingen kyla och skjutsäkerhet där. Nä jag ger inget för snacket om att det måste ha varit en "yrkesman". Det kan naturligtvis ha varit det men det är långtifrån säkert.
Citera
2020-03-11, 22:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
GM kan ha kommit från Luntmakargatan.

Ja, men det bygger på att han visste att paret Palme promenerade på östra trottoaren. Det kunde ingen veta förrän 1,5 minut före mordet.
Citera
2020-03-11, 22:57
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Nä pratet om att det måste ha varit en "duktig skytt" av något slag (militär, polis, yrkesmördare eller annan person med stor vapenvana) är klart överdriven. Det är inget avancerat projekt att med en grovkalibrig revolver skjuta någon i ryggen med ett i stort sett påsittande skott. Det krävs i stort sett bara att man har tillräcklig mental styrka och motivation samt kan osäkra och avfyra vapnet ifråga. Skottet mot LP på något längre avstånd och eventuellt mot ett något rörligt mål blev ju en bom. Så ingen kyla och skjutsäkerhet där. Nä jag ger inget för snacket om att det måste ha varit en "yrkesman". Det kan naturligtvis ha varit det men det är långtifrån säkert.

Det många glömmer i sammanhanget är att det var Sveriges statsminister som avrättades på Tunnelgatan. Vi pratar inte om ett vanligt pundarmord.

Det är klart att det rent praktiskt inte är svårt att avlossa en Magnumrevolver i ryggen på någon. Varför skulle det vara svårt?

Men här är det något annat. Kyla och precision. Att skottet inte avlossades mot huvudet visar kompetens.

Skottet mot LP var ingen "bom". Hon träffades längs med ryggen. Det var inte ett skott ut i tomma intet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in