Citat:
Jag hoppar in med en kommentar om amatörmässighet m.m.:
Jag håller med om att flyktvägens betydelse definitivt är en efterhandskonstruktion (confirmation bias, kanske?). Om man inte är anhängare av ”mötes-hypotesen” så är ju fakta att passagen vd Dekorima blev känd för GM endast 2 minuter innan mordet. Det förväntade hade varit att skjuta på väg till Rådmansgatan, eller möjligen i Gamla Stan.
Vad gäller mordvapnet fick jag två ”aha”- tankar efter att ha sett The Irishman som är baserad på biografin ’I heard you paint houses’ om yrkesmördaren/hitman Frank Sheeran. I filmen beskriver han sitt m.o.:
- revolver .32 eller liknande,
- två skott i huvudet point blank,
- ingen ljud-dämpare, vittnena skall bli skrämda,
- ingen .45:a eller liknande, låter för mycket.
Vår GM prickar den tredje punkten men inga andra.
F.ö., av alla Borgnäs slutsatser är nog den om skottets perfekta proffs-placering den mest störande:
Om jag är ungefär lika lång som mitt offer och riktar en pistol rakt mot offrets rygg, var träffar jag då?
C:a 10 cm under kragen? Stämmer väl bra, utan att GM är anatomisk expert. Ännu bättre hade IMO varit två snabba skott i huvudet med en .32:a ”Sheeran style”. Ingen överlever det.
Jag håller med om att flyktvägens betydelse definitivt är en efterhandskonstruktion (confirmation bias, kanske?). Om man inte är anhängare av ”mötes-hypotesen” så är ju fakta att passagen vd Dekorima blev känd för GM endast 2 minuter innan mordet. Det förväntade hade varit att skjuta på väg till Rådmansgatan, eller möjligen i Gamla Stan.
Vad gäller mordvapnet fick jag två ”aha”- tankar efter att ha sett The Irishman som är baserad på biografin ’I heard you paint houses’ om yrkesmördaren/hitman Frank Sheeran. I filmen beskriver han sitt m.o.:
- revolver .32 eller liknande,
- två skott i huvudet point blank,
- ingen ljud-dämpare, vittnena skall bli skrämda,
- ingen .45:a eller liknande, låter för mycket.
Vår GM prickar den tredje punkten men inga andra.
F.ö., av alla Borgnäs slutsatser är nog den om skottets perfekta proffs-placering den mest störande:
Om jag är ungefär lika lång som mitt offer och riktar en pistol rakt mot offrets rygg, var träffar jag då?
C:a 10 cm under kragen? Stämmer väl bra, utan att GM är anatomisk expert. Ännu bättre hade IMO varit två snabba skott i huvudet med en .32:a ”Sheeran style”. Ingen överlever det.
1. Flyktvägen uppstod som naturlig för en GM med god lokal kännedom efter valet av mordplats som styrdes av Palmes rörelser. Promenaden utan livvakter var en gåva till GM. En riskanalys på ca en minut. Ingen idealisk mordplats/flyktväg men tiilräckligt bra/minst dåliga. Givetvis innebar flyktvägen risker. Samtidigt ska vi minnas att GM så snart han nått trappkrönet var på en ny scen där ingen kände till mordet.
2. Att skjuta mitt i ryggen är "populärt bland proffs" konstaterar Krusell. Och rättsläkaren Kari Ormstad förklarade att den placeringen är betydligt skickligare än att skjuta mot huvudet. Att skjuta mot huvudet innebär risker. Ett huvud är att betrakta som ett rörligt mål. Det är faktiskt möjligt att överleva ett skott mot huvudet. Det ska träffa mycket illa för att offret ska dö - enligt Ormstad. En rygg är ett stabilt mål. Det här kommer alltså inte från Borgnäs som är en journalist. Det kommer från experter.
Det gäller att ha koll på fakta.
Senast redigerad av Basfakta 2020-03-11 kl. 21:08.
Senast redigerad av Basfakta 2020-03-11 kl. 21:08.