Citat:
Ursprungligen postat av
salsadansaren
Maten som levereras kan ju vara infekterad? Tänker på att andra som har smittan kan ha pillat och hostat på grejerna innan i matbutiken.
Ämnet är löst behandlat i tråden.
Konkreta råd :
1. Använd de metoder du anser är bäst för dig/de i din närhet/som passar dig/samtidigt säkrar parameter Folk-Affär-Beröring-Andning-Smittohärd.
2. Mat.
Handlingskassar i textil går bra att använda om dessa klorbleks efteråt.
Köper du frukt och annan öppet oförpackade färskvaror/matvarör bör du se dessa som kontaminerade.
Dvs.
Hanterar du dom kan dina händer kontamineras och smitta fäster i fett på händerna.
Låt händerna sköta greppande rörelser, se vilka ytor de berör. Kläder, ratten i bilen. När du lämnar dessa ytor spritar du dom. (Här relevant med 85% ethanol).
Använder du helmask behöver du inte tänka på detta men annars :
Vidrör ALDRIG Hår/Ansikte.
Vad det gäller maten i sig har jag valt att endast beröra färsk direktimporterad sallad från norra Italien, man bör fråga sig vad är risken att denna kontaminerats under rådande omständigheter. Trots den är i påse. Hur kan jag descinficera den? Har jag lust med det.
Vad det gäller annat, som tex grönsaker, behöver dessa hettas upp till 100 grader eller mer i flera minuter för att säkert eliminera samt förlita sig till att maten är smittfri.
Bananer, äpplen annan frukt samt Yoghurt kartonger vilka hanterats av personal som kladdar runt i affären ställer jag upp i trappen på plastsäck och duschar med 85% alkohol.
Förstår att vissa får panik när de läser detta. Gör det ett tag. För mig har det blivit en vardag. Skönt att känna att det som är i min kyl/i hemmet har säkrats.
Den stora risken med mat är matens väge till din diskbänk.
Dvs.
Se till att du och dina händer är descinficerad samt att utekläder bytts innan du börjar hantera maten.
Sprita grönsakerna du köper, även de grönsaker som förpackats (gjort i affär/fabrik/kontamineringsrisk) vilka kan bära smitta. Hetta sedan upp till 100 grader stadigt i minst 5 minuter.
Ha rena tomma ytor i köket. Det ska vara tomt och descinficerat innan/efter.
Jag går steget längre här, spritar vissa plastförpackningar,
Ni kanske förstår efterfrågan just efter stora förpackningar handsprit.
Detta blir självklart när man ser över behoven.
Desto högre halt ethanol desto lättare att distribuera som tex via en blomspruta.
I regel descinficeras maten lätt, själva kedjan till ditt kök som behöver ses över.
Tex du lägger nerkladdade bilnycklar du glömt descinficera på diskbänken när du skär salladen, flyttar på dom tar upp gurkan och introducerar partiklar.
Jag har sett över momenten och gjort dessa kedjor tydliga. Vad saker behöver gå igenom när de passerar infart dörr.
Försöker se till att saker lämnar och säkerställs i stationer. Lämnar bilen, descinficerar den (ratt/växelspak/handtag/ med spray 85%.
Finns säkert andra ideer, detta är några av de grundläggande jag sammanställt under två veckor.
Ni kommer sakta in i det, prova!
Trevliga rutiner vilka även rensar tankar till en viss grad när man kommer in i dom. Lite som armhävningar i fängelset eller tja nåt positivare kanske rensa ogräs.