2020-03-11, 22:28
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det finns INGET positivt i dagsläget. INGENTING.

Antalet smittade ökar.
Antalet döda ökar.
Det finns inget vaccin i sikte.
Risken finns ständigt att viruset muterar och blir ännu farligare.

Vad är positivt? Finns det något?

Visst finns det massor!
Jag skrev det igår men jag kan dra det igen:

Kina har slutat att skita ner luften och har för första gången clear blue sky. Källa, NASA

Wild animal trafficking är slut nu!

Kryssningsbåtar som dödat Östersjön går i konkurs.

Giriga företag som utnyttjat Kinas låga löneläge och obefintliga miljöpolicy går åt helvete nu.

Rika roffare förlorar pengar på börsen.

Det finns massor mer bra saker. Men detta är några iallafall!
Citera
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonTrump
Jävlar Danmark över 500 smittade

Trodde de hade typ runt 50-80 smittade.

Vafan hände där?

Relativt sverige ett litet land med stor befolkning...Vad är det heter nu, "tätbefolkat" ?
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewew
Vad tror ni! Hur många virus smittade personer har vi som just nu knallar runt i det här landet, om vi bortser från de officiella siffrorna. Väl över tusen nu eller?

Baserat på vad jag har läst om fall och lite intern information från folk jag känner inom sjukvården så har vi nog en fördröjning på mellan 1-2 veckor. Sen kan det såklart variera då vissa uppsöker tidigt medans andra när de är i dåligt skick. Vet om ett fall där personalen trodde med stor säkerhet att det var ett bekräftat coronafall men det dök upp i statistiken igår ca 5 dagar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BottleBender
Sverige är inte självförsörjande på livsmedel.

Ökar efterfrågan på livsmedel globalt då folk panikköper så kan vi inte lita på att det finns så mycket livsmedel kvar att importera in till Sverige.

Ponera samtidigt att produktionen kan stanna av under en viss tid.

Då kan det vara riktigt bra att ha sett till innan så att man inte svälter.

Vad ska man köpa för mat då?

Köp på dig några kilo ris som du ändå kommer använda dig av oavsett. Ris blir inte gammalt.

I värsta fall så slipper du gå på affären och handla ris närmaste året.

En ganska billig försäkring mot eventuell matbrist.

Jag säger inte att det kommer bli matkris. Men det är naivt att tro att det inte kan bli så. Dessutom vill du gå till affären så sällan som möjligt då varje gång du är där så riskerar du att bli smittad.

Tänker MOB-förråd, måste finnas hur mycket ärtsoppa, mintkrokant och hönsfrikassé som helst. Bra tillfälle att skicka ut gammal ”skåpmat”.
Citera
Medlem
Något fall i Nordkorea än?

Ser inget fall på dom stats sidorna jag kollat på iaf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Hur är åtgärderna i Norge avseende tester, skolstängningar och sammankomster av större antal mängder personer?
Jeg fant ikke noe informasjon om tester og skoler, men dette:
Citat:
Vurderer røde soner i Norge
Frosta kommune har i dag 20 bekreftet smittede personer med omkring 2600 innbyggere.

Helsedirektør Bjørn Guldvog understreker til VG at Frosta er en av de kommunene som nå er hardest belastet og Helsedirektoratet er i tett dialog med kommunen og Fylkesmannen.

– Vil det bli vurdert røde soner i Norge slik som Italia?

– Ja, det vurderes, bekrefter helsedirektør Bjørn Guldvog til VG.

– De nærmeste dagene vil vi se at vi vil innføre den type tiltak, sier han.

– Hvilke tiltak er det snakk om?

– Det kan være snakk om forsterkede tiltak, men jeg vil ikke spekulere i det nå, men generelt gjelder dette barnehager, skoler og virksomheter hvor smittespredningen er svært stor, sier Guldvog.

Vil nekte innreise
Helsedirektoratet legger ned forbud mot arrangementer med mer enn 500 personer, i hele landet, det sier direktør Bjørn Guldvog på en pressekonferanse.

Han ber samtidig alle ta ansvar for å sørge for å begrense spredningen.

Han sier Helsedirektoratet har bedt landets sykehus om å legge om driften, og at fere planlagte kirurgiske inngrep blir utsatt

– VI ber sykehusene frigjøre kapasitet, slik at de kan ta imot et større antall pasienter med covid-19, sier han.

Guldvog opplyser på pressekonferansen at de ikke lenger ønsker innreise fra områder med høy smitterisiko. Dette er områdene myndighetene har frarådet nordmenn å reise til. Unntaket gjelder for dem som har opphold i Norge og skal tilbake.

– Vi ønsker ikke innreise fra disse stedene og vil iverksette tiltak for å hindre dette. Disse personene vil enten bli returnert eller stat i karantene. Vi kontakter flyplasser, fergeanløp og kommunene. Det gjelder fly, cruiseskip og annen båttrafikk, sier Guldvog.
https://www.vg.no/nyheter/i/mR4e0p/helsedirektorat-vurderer-roede-soner-i-norge
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arneankann
Haha, nej. Experter är just nu ganska rörande överens om att den faktiska dödligheten är på mellan 1 och 2 %, men att den sannolikt kommer att sjunka eftersom många inte kommer med i den officiella statistiken då de ej söker vård pga välidgt milda symptom. Dessutom är ett läkemedel emot det inte lika långt borta som ett vaccin (om vi har tur så finns läkemedlet redan, man testar ett atm) vilket i sin tur också kommer dra ner dödligheten.

Alla experter är faktiskt rörande överens om att de inte vet dödligheten ännu. Alla siffror som florerar är gissningar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Maten som levereras kan ju vara infekterad? Tänker på att andra som har smittan kan ha pillat och hostat på grejerna innan i matbutiken.

Ämnet är löst behandlat i tråden.

Konkreta råd :

1. Använd de metoder du anser är bäst för dig/de i din närhet/som passar dig/samtidigt säkrar parameter Folk-Affär-Beröring-Andning-Smittohärd.

2. Mat.

Handlingskassar i textil går bra att använda om dessa klorbleks efteråt.

Köper du frukt och annan öppet oförpackade färskvaror/matvarör bör du se dessa som kontaminerade.

Dvs.

Hanterar du dom kan dina händer kontamineras och smitta fäster i fett på händerna.

Låt händerna sköta greppande rörelser, se vilka ytor de berör. Kläder, ratten i bilen. När du lämnar dessa ytor spritar du dom. (Här relevant med 85% ethanol).

Använder du helmask behöver du inte tänka på detta men annars : Vidrör ALDRIG Hår/Ansikte.

Vad det gäller maten i sig har jag valt att endast beröra färsk direktimporterad sallad från norra Italien, man bör fråga sig vad är risken att denna kontaminerats under rådande omständigheter. Trots den är i påse. Hur kan jag descinficera den? Har jag lust med det.

Vad det gäller annat, som tex grönsaker, behöver dessa hettas upp till 100 grader eller mer i flera minuter för att säkert eliminera samt förlita sig till att maten är smittfri.

Bananer, äpplen annan frukt samt Yoghurt kartonger vilka hanterats av personal som kladdar runt i affären ställer jag upp i trappen på plastsäck och duschar med 85% alkohol.

Förstår att vissa får panik när de läser detta. Gör det ett tag. För mig har det blivit en vardag. Skönt att känna att det som är i min kyl/i hemmet har säkrats.

Den stora risken med mat är matens väge till din diskbänk.

Dvs.

Se till att du och dina händer är descinficerad samt att utekläder bytts innan du börjar hantera maten.

Sprita grönsakerna du köper, även de grönsaker som förpackats (gjort i affär/fabrik/kontamineringsrisk) vilka kan bära smitta. Hetta sedan upp till 100 grader stadigt i minst 5 minuter.

Ha rena tomma ytor i köket. Det ska vara tomt och descinficerat innan/efter.

Jag går steget längre här, spritar vissa plastförpackningar,

Ni kanske förstår efterfrågan just efter stora förpackningar handsprit.

Detta blir självklart när man ser över behoven.

Desto högre halt ethanol desto lättare att distribuera som tex via en blomspruta.

I regel descinficeras maten lätt, själva kedjan till ditt kök som behöver ses över.

Tex du lägger nerkladdade bilnycklar du glömt descinficera på diskbänken när du skär salladen, flyttar på dom tar upp gurkan och introducerar partiklar.

Jag har sett över momenten och gjort dessa kedjor tydliga. Vad saker behöver gå igenom när de passerar infart dörr.

Försöker se till att saker lämnar och säkerställs i stationer. Lämnar bilen, descinficerar den (ratt/växelspak/handtag/ med spray 85%.

Finns säkert andra ideer, detta är några av de grundläggande jag sammanställt under två veckor.

Ni kommer sakta in i det, prova!

Trevliga rutiner vilka även rensar tankar till en viss grad när man kommer in i dom. Lite som armhävningar i fängelset eller tja nåt positivare kanske rensa ogräs.
Senast redigerad av snuttis 2020-03-11 kl. 23:01.
Citera
2020-03-11, 22:29
Medlem
Dp
Senast redigerad av Mosquitoseven 2020-03-11 kl. 22:35.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Så du vet alltså att det blir så. Det är alltså fakta när du kommer med uttalanden och om någon säger emot dig då är det falsk information. Vilken pellejöns du är.

Men vad fan, du verkar inte vara tappad, du verkar kunna resonera och tänka normalt, varför blundar du då för verkligheten. Jag gissar att du själv också innerst inne är livrädd och intalar dig att allt kommer gå bra.

Kolla på Europas och Sveriges situation. Hur mycket det ökar. Hur kan du blunda för att det JUST NU går mer och mer åt helvete varje dag och det finns inget positivt i sikte.

Vi har 500 smittade just nu cirka, det krävs inte mycket intelligens att se att vi är just nu närmare att se 5 miljoner smittade än 5 tusen innan detta är över.

Jag kanske har fel, du kanske är skitkorkad och har problem att förstå hur skosnören och bestick fungerar, men om du inte är på den nivån väljer du att blunda för den uppenbara framtiden.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Finns det något vaccin mot något Corona virus?

Nej och det tar ca 1.5 år att ta fram ett vaccin
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BottleBender
Ser inte poängen med att gå in på Ica när hyllorna står tomma.

Hyllorna är inte tomma och kommer inte heller bli tomma. Är du orolig har du möjligheten att handla mat för flera lök nu så slipper du oroa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in