Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
På vilket sätt, (höger- och vänsterextremister brukat, för övrigt att förenas runt vissa konspirationsteoriet). Jag har tidigare skrivit att FHM, omedelbart, skulle begära stopp av större allmänna sammankomster.
Man går inte ut med siffror om att 60-70 procent sv befolkningen skulle smittas av Coronaviruset, därför att det är osannolikt. Oraken är att Coronaviruset inte är lika smittsamt som säsongsinfluensa. Trots att 90 procent av befolkningen inte är vaccinerad så smittas inte halva befolkningen av vanligt influensavirus, som, för övrigt muterar betydligt oftare än Coronaviruset.
Det här kallas rationellt tänkande och agerande. Observera att det är politiker i andra länder som går ut med katastrofsiffror eller beordrar sina smittbekämpningsmyndigheter och sjukvården att planera för osannolika katastrofscenario, inte smittskyddsmyndigheterna. Det är är inte rationellt. Men sådana politik vill säkert framstå som "handlingskraftiga", något som imponerar på högerextremister och kanske vänsterextremister, men är slöseri med resurser.
I Sverige är det myndigheterna som är kungar. Politikerna följer bara deras instruktioner, vilket är mycket rationellt i detta läge. Att överlämna anaysen åt politiker som är amatörer är mycket skadligt.
Sedan skall man komma ihåg att människan, i det långa loppet, enbart kan bromsa en sådan här epidemi, så att sjukvården inte bryter ihop totalt Den spanska sjukan stoppades inte av människan, fet viruset muterade istället till en mildare typav evolutionära skäl, dvs det naturliga urvalet, pga att dödligheten var så hög att spridningen av den dödligaste varianten upphörde.
Detta kan tyckas motsäga det jag skrivit ovan, men det enda vi kan göra är att försöka bromsa virusets framfsrt med så rationella åtgärder som möjligt, med rätt åtgärd vid rätt tillfälle.
Förvärras situstionen, vad gäller spridning i samhället, vilket vi bör veta inom några dagar, så förespråkar jag ett frivillig stopp för alla utlandsresor som inte är absolut nödvändiga. Dessutom föredpråkar jag då en frivillig karantän inom Stockholms och västra Götaland län. Dvs de som inte måste det bör inte resa utanför dessa två län. Senare kan fler län bli aktuella. Jag är även beredd att förespråka drakoniska åtgärder om situationen, på rationella grunder, kräver det.
Vänta här nu sprider du några lögner.
Covid-19 är mer smittsamt än vanlig influensa och inte mindre som du hävdar.
Spanska sjukan muterade men kom då tillbaka i en andra våg som var 25 gånger dödligare än den första vågen. I andra vågen dog många unga och friska mellan 18-25 år.
Först efter detta så klingade den av efter 1920.