2020-03-11, 21:44
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det börjar gå mot helt "lock down" i Norge :

«Stenger» en hel region for å unngå smitte

Nå håper de flere kommuner vil følge etter.

Regionen består av kommunene Tynset, Alvdal, Folldal, Os, Røros, Tolga og Rendalen.

På grunn av den spesielle situasjonen de er i, har de nå tatt et kraftig grep:

De ønsker å forhindre reiser både inn- og ut av regionen til smittefaren er over.

https://www.nrk.no/innlandet/fjellregionen-oppfordrer-folk-unnga-a-reise-bade-inn-og-ut-av-regionen-pa-grunn-av-korona-1.14939549

Det jobbas i Norge, sent...men man jobbar.
Ni verkar ha problem i Norge. Vi kommer få lite ströfall och sedan smittar det inte speciellt effektivt mellan barn i Sverige. Det kommer även en andra våg av ströfall till hösten.
Sedan är detta ungefär som en influensa i Sverige där de som brukar ligga i riskzonen ligger risigast till. All info hämtad från seriösa experter i Sverige. Jag har en annan åsikt men jag gick ut grundskolan med usla betyg för länge sedan, så mina åsikter bör ej tas i beaktan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Vaccin kan vara klart i april

Sars kom 2003, har man inte lyckats producera ett vaccin på 17år så kommer de inte lyckas på 1mån...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
Från kommentarsfältet på SVT’s liverapportering:

”Jag är 71 år. Är mycket sjuk. Kommer inte fram till 1177. Har många underliggande sjukdomar. Vad ska jag göra. Jag åker till akuten med min rollator.
Britt-Marie Andersson”

Svaret från SVT:

”@Britt-Marie Andersson: Ta kontakt med vården - Helst via telefon genom exempelvis 1177. Undvik att uppsöka en akutmottagning om möjligt, då fler människor riskerar att utsättas för smittan”

Korrekt svar av SVT, men kan ni tänka er rädslan hos gamlingar som vill komma i kontakt med vården om detta och inte kommer fram, och så får de ingen annan hjälp än att bli hänvisad till det nummer de redan försökt nå utan att komma fram..

Så fruktansvärt irriterande..Men vår statsminister sa ikväll på presskonferensen att pengar är inte en fråga här, vi har resurserna. Inga problem. "Vi har musklerna", eller nåt sånt. "Tur att vi sparat i ladorna". Mmm, men så BEMANNA 1177 korrekt då!
Citera
2020-03-11, 21:45
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Om man får milda symptom som feber och liknande och blir frisk varför är det en stor grej?
Pga att man smittar andra. Sen är det oklart hur frisk man blir men det får framtiden utvisa.
Citera
Medlem
Jobbar som kommunsköterska i en storstad med flera smittade. Skrämmande hur detta hanteras på kommunnivå. Igår skulle våra chefer se över tillgång på skyddsutrustning. Idag visade jag dem, vårt pytte lilla förråd av typ 10 st operationsandningsskydd som ändå inte hjälper. Börjar diskuteras vems ansvar det är allt köpa in adekvat utrustning, (alltid någon annans ansvar). Så dags att tänka på de nu, vi lär inte få några leveranser. De skulle man tänkt på för flera veckor sedan.
Har frågat om vi får några direktiv om hur vi ska hantera misstänkt smitta bland våra 50 patienter, som alla är svårt sjuka och många nyligen vart på sjukhus. Får till svar att vi nog får kontakta vårdcentralen för provtagning. Inget mer än så behöver vi tänka på tydligen..
Känner mig inte trygg i att Sverige klarar att hantera detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Nej, jag behöver inte det. Eftersom jag är insatt i smittan. Men det du snackar om är verklighetsfrånvänt. Du inbillar dig att alla människor är fria som fåglar och kan åka ut till sitt preppade torp i skogen. Lika korkat som förnekarna.

Nej, det har jag aldrig påstått. Jag kan ta det igen eftersom du förefaller ha svårt att begripa. Att förhindra smittspridning är lika mycket individens ansvar.

Resa till smittohärd = dåligt
Vistas i folksamlingar = dåligt
Nysa rätt ut när du står på tunnelbanan = dåligt

Behöver du staten för att begripa detta så är Corona ditt sista bekymmer. Tänk steget längre och ligg före smittspridning. Om du tror att det är illa i Sverige just nu så är det inget mot vad kommer vara med tvåhundra tusen smittade. Fundera en stund över vad du som medborgare kan göra för att undvika detta utan pappa-statens hjälp.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Intressant. Jag lägger till , för vissa användare på flashback, lugnande statistik som en annan användare postade med källa från en rapport i Wuhan.

I rapporten såg man att den största gruppen var 80+ och den hade även statistik som visade att de flesta samtidigt hade diabetes eller hjärtsvikt och/eller högt blodtryck och fetma, rökare.

Jag har läst rapporten men nu när jag sökte länken är den borttagen. (den var Peer review )
Detta skulle föreställa %döda av de som fick sjukhusvård. Inte hugget i sten då jag ej hittar rapporten. Det ger hopp om att vi kan skydda de äldre och sjuka om vi bara tänker till nu.

• 10-19år: 0,2%
• 20-29år: 0,2%
• 30-39år: 0,2%
• 40-49år: 0,4%
• 50-59år: 1,3%
• 60-69år: 3,6%
• 70-79år: 8,0%
• 80- år: 14,8%
Varför räknar man så konstigt? Det där är inte ens 30%. Av alla som har dött så är 100% döda..
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja naturligtvis har de märkt det.
Men till vem skulle de ha rapporterat det då?
Vi pratar inte om döden i detta landet. Det kanske du har märkt nu de senaste veckorna när alla så ivrigt skrikigt att "Corona är inte farligt"!!!!

Men du å andra sidan är duktig på att tala om döden i den här tråden. Du vägrar hårdnackat att länka till ditt påstående att minst en miljard kommer att dö i corona. Du borde bannas.
Citera
Medlem
Anders Tegnell påstod i en intervju att fhm var tätt koordinerade med övriga nordiska länder och eniga i vilka åtgärder som skulle göras och när i förloppet de ska göras.

Vad skiljer oss från Danmark och Norge? Kommer det bli dags för oss också att stänga skolor om några dagar?
Senast redigerad av lifeinplastic 2020-03-11 kl. 21:48.
Citera
Medlem
Tror att Anna Varg har missat att 'vargen kommer nu'...

"Skyddsmasken 90 stoppades 2018 av Arbetsmiljöverket då den saknade CE-märkning.
Nu kräver Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, att den återigen ska tillåtas, rapporterar SVT Nyheter.
Myndigheten skriver, enligt SVT, att Sverige ”står inför en potentiell kris”.

Men Arbetsmiljöverket säger nej.
– Man måste ansöka det i det enskilda fallet, säger Anna Varg, chefsjurist på Arbetsmiljöverket till kanalen."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juggovic
Regeringen går nu ut med att man kan stänga skolor.

http://www.alltomcorona.se/corona-senaste-nyheter/regeringen-utesluter-inte-att-stanga-skolor/

Nej.
Man utesluter det däremot inte. Vilket är självklart.
Det vore synnerligen korkat om man stod och sa att det var uteslutet.
Ett kärnvapenkrig kan man utesluta. Men inte så mycket mer.
Citera
2020-03-11, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Är det bara jag som ser samma mönster som i: Wuhan, Italien, nu Norge osv?

Dvs att man genomför precis samma åtgärder EFTERSOM.

Varför kan inte Sverige ha varit smartast och bara hoppat över alla steg och infört ALLA steg som finns, och vips, vi skulle suttit säkrare än någon annan?

För vår statsepidemiolog skrivit en handling om hur nationer borde hantera pandemier och nu var det dags att praktisera den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in