2020-03-11, 19:18
Medlem
L.Butters.Stotchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag kände inte till den artikeln när jag skrev mitt inlägg. Uppenbarligen ingen annan i tråden heller, eftersom den kommer fram först nu.

Hade jag varit du, hade jag varit försiktig med att kalla människor för lögnare. Trevlig kväll.

Fast du ljuger, därmed är du en lögnare.
Du envisades med att NÄR DU SKREV DITT INLÄGG, FANNS INGA DÖDSFALL I SVERIGE.

Och trots att man försökte påpeka för dig att så var fallet, så envisades du med det odiskuterbara faktumet att det enligt dig inte fanns ett dödsfall, när det bevisligen visst fanns ett dödsfall när du skrev ditt inlägg.
Citera
2020-03-11, 19:19
Medlem
Senaste nyheterna: specialchartrat plan från italien med coronasmittade släpptes ut bland allmänheten rakt av när planet landade.

Ingen koll. Man kan ju gräva ned huvudet i sanden och påstå att ingenting existerar. Precis som fhm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Därför att jag inte hade fel. Jag påbörjade skriva mitt inlägg 16.42. Du hävdar att du hörde nyheten 16.47. Alltså stämmer det jag har skrivit, om vi ska vara helt korrekta. Millimeterrättvisa var det du som började med.

Nu är det verkligen off-topic. Trevlig kväll.

Jaha. Jag räknade inte med att det skulle ta dig åtta minuter att skriva några få ord. Jag får väl ge dig rätt.
Citera
Medlem
H24s avatar
Någon här som minns Göran Frisk? Jag tänker på honom ibland, oftare än vad jag vill erkänna. Varje gång en större säkerhetspolitisk händelseutveckling sker tänker jag på vad Göran hade sagt om den.

Året var 2014 och en rysk ubåt hade eventuellt kränkt svenskt territorium. Enligt Göran Frisk var det här en situation som omöjligt kunde underskattas. Det kunde ha skett en landsättning av ryska specialförband, boende i skärgården bör vara extra vaksamma. Det kunde vara startpunkten på en internationell väpnad konflikt. Eller som han själv uttryckte det: Det är inte fia med knuff det här.

För Göran var det här blodigt allvar. KRIGET var eventuellt här. Därför att Göran har jobbat med exakt det här i hela sitt liv. Han var 70 år och hade en lång karriär bakom sig som marinofficer under Kalla Kriget. Sjöstrid i allmänhet och Ryssland i synnerhet är vad han kan och vad han gör - och detta är en utmärkt tillfällighet att skola det sovande civilsamhället i faror de normalt sett inte förstår. Det är just på grund av detta som man inte sullar med hemlighetsstämplade dokument, fotograferar militäranläggningar eller rustar ner flottan. Ständig vaksamhet.

Göran Frisks totala motsats måste vara folkhälsomyndighetens Anders Tegnell. En mystisk farsot härjar just nu i världen, med rötterna i de djupaste delarna av den kinesiska livsmedelshanteringen. Hela västländer har förvandlats till karantänzoner, i Italien har 600 människor dött. Det är till och med lite dystopisk Science-Fiction över namnet: Tankarna går till Kurt Vonneguts dystopiska "Vaggan" där molekylen Is-9 förintar hela planeten.

Jag tänker att för en statsepidemiolog måste detta var som att hela ryska marinen landsätter på Gotland. Jag hade föreställt mig att en sorts läkarvariant på Göran Frisk skulle dyka upp och frustrerat förklara hur han bara väntat på att detta skulle hända. Såhär går det när man kokar grytor på rabiessmittade myrslokar. Det är just på grund av detta som vi ska sprita våra händer, inte gå till jobbet sjuka och gärna ställa in weekendresan till Milano. Nu är det bråttom, underskattning är livsfarligt, överskattning är en bra utbildningsmöjlighet. Och NÅDE den som hostar på bussen.

För Anders verkar dock detta inte vara en stor grej, förutom att det är bra om man tvättar händerna. I Dr Googles tidevarv där alla kan söka sig till vilken diagnos som helst har han givetvis Sveriges mest otacksamma jobb. Kanske går han till historien som iskylan i ett rum av hypokondriker. Men lite saknar man Göran.
Citera
2020-03-11, 19:25
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Butters.Stotch
Fast du ljuger, därmed är du en lögnare.
Du envisades med att NÄR DU SKREV DITT INLÄGG, FANNS INGA DÖDSFALL I SVERIGE.

Och trots att man försökte påpeka för dig att så var fallet, så envisades du med det odiskuterbara faktumet att det enligt dig inte fanns ett dödsfall, när det bevisligen visst fanns ett dödsfall när du skrev ditt inlägg.

Det stämmer inte. När jag blev varse om att ett dödsfall hade inträffat så hävdade jag inte, så som du påstår, att dödsfall inte fanns. Tvärtom så medgav jag att dödsfall hade inträffat. Du måste läsa hela trådhistoriken om du nu väljer att komma med påståenden.
Citera
2020-03-11, 19:27
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Jaha. Jag räknade inte med att det skulle ta dig åtta minuter att skriva några få ord. Jag får väl ge dig rätt.

Jag är långsam av mig. Är en äldre person. Hur som haver, hoppas vi alla får bukt med viruset snart. Oavsett vad man nu anser om AT.
Citera
2020-03-11, 19:52
Medlem
aurelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Någon här som minns Göran Frisk? Jag tänker på honom ibland, oftare än vad jag vill erkänna. Varje gång en större säkerhetspolitisk händelseutveckling sker tänker jag på vad Göran hade sagt om den.

Året var 2014 och en rysk ubåt hade eventuellt kränkt svenskt territorium. Enligt Göran Frisk var det här en situation som omöjligt kunde underskattas. Det kunde ha skett en landsättning av ryska specialförband, boende i skärgården bör vara extra vaksamma. Det kunde vara startpunkten på en internationell väpnad konflikt. Eller som han själv uttryckte det: Det är inte fia med knuff det här.

För Göran var det här blodigt allvar. KRIGET var eventuellt här. Därför att Göran har jobbat med exakt det här i hela sitt liv. Han var 70 år och hade en lång karriär bakom sig som marinofficer under Kalla Kriget. Sjöstrid i allmänhet och Ryssland i synnerhet är vad han kan och vad han gör - och detta är en utmärkt tillfällighet att skola det sovande civilsamhället i faror de normalt sett inte förstår. Det är just på grund av detta som man inte sullar med hemlighetsstämplade dokument, fotograferar militäranläggningar eller rustar ner flottan. Ständig vaksamhet.

Göran Frisks totala motsats måste vara folkhälsomyndighetens Anders Tegnell. En mystisk farsot härjar just nu i världen, med rötterna i de djupaste delarna av den kinesiska livsmedelshanteringen. Hela västländer har förvandlats till karantänzoner, i Italien har 600 människor dött. Det är till och med lite dystopisk Science-Fiction över namnet: Tankarna går till Kurt Vonneguts dystopiska "Vaggan" där molekylen Is-9 förintar hela planeten.

Jag tänker att för en statsepidemiolog måste detta var som att hela ryska marinen landsätter på Gotland. Jag hade föreställt mig att en sorts läkarvariant på Göran Frisk skulle dyka upp och frustrerat förklara hur han bara väntat på att detta skulle hända. Såhär går det när man kokar grytor på rabiessmittade myrslokar. Det är just på grund av detta som vi ska sprita våra händer, inte gå till jobbet sjuka och gärna ställa in weekendresan till Milano. Nu är det bråttom, underskattning är livsfarligt, överskattning är en bra utbildningsmöjlighet. Och NÅDE den som hostar på bussen.

För Anders verkar dock detta inte vara en stor grej, förutom att det är bra om man tvättar händerna. I Dr Googles tidevarv där alla kan söka sig till vilken diagnos som helst har han givetvis Sveriges mest otacksamma jobb. Kanske går han till historien som iskylan i ett rum av hypokondriker. Men lite saknar man Göran.

Du har smittat mig med saknad efter Göran. Det är sånna som han som man vill ha som ledare, alltid redo, tar inga risker men massor av ansvar och skulle aldrig aldrig aldrig hamna i en situation som "vi har varit naiva" "vi såg det inte komma"
Citera
2020-03-11, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AugustusEvola
Vi lever i ett SAMHÄLLE och då får ens beslut konsekvenser för resten av samhället. Hade skolor stängts så hade större andel slutat gå till jobbet och det ger i sin tur följdproblematik.

Jag förstår att folkhälsomyndigheten tänker i flera steg. Det är klokt.

Tycker du fortfarande det är klokt?
Citera
2020-03-11, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av H24

Otroligt bra inlägg. Tegnell borde läsa det.
Citera
2020-03-11, 19:57
Medlem
Tweetat av professor Agnes Wold i fredags. Hon uttalar sig ofta i media som expert när det gäller Coronaviruset.

Citat:
Agnes Wold
@AgnesWold
Idag ska vi alla tacka @Folkhalsomynd igheten, Anders Tegnell och hans team, alla lokala smittskyddsmyndigheter och all vård- och laboratoriepersonal, som slitit andan ur sig för att hindra att corona-smittan tog sig in i Sverige. Tack!
❤️♥️❣️🎈❤️♥️🎈🎈🎈❤️🎈❤️❣️

Citat:
Agnes Wold
@AgnesWold
Mar 6
Det är lugnt tack vare våra fantastiska smittspårare. De hittar alla, skickar dem till provtagning och ser till att alla smittade isoleras. Så är det slut på den smittkedjan. Det är makalöst att det fungerar, men det gör det!

Redan då var det många utan någon utbildning i medicin som förstod hur fel hon skulle få.
https://twitter.com/agneswold/status/1236016285370236934
Citera
2020-03-11, 20:09
Medlem
Vem blir årets man tror Ni? Kan det bli Anders Tengnell? Nya siffror nu: 500 smittade och 1 död. Ytterligare en fråga. Kina levererar en sorts bro till Sverige idag. Fartyget är inne i hamnen. Kommer kineserna att få gå ut bland svensk urbefolkning? Kommer en lots att inspektera fartyget och sedan smitta delar av Stockholm? Nå?
Citera
2020-03-11, 20:20
Medlem
BottleBenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vem blir årets man tror Ni? Kan det bli Anders Tengnell? Nya siffror nu: 500 smittade och 1 död. Ytterligare en fråga. Kina levererar en sorts bro till Sverige idag. Fartyget är inne i hamnen. Kommer kineserna att få gå ut bland svensk urbefolkning? Kommer en lots att inspektera fartyget och sedan smitta delar av Stockholm? Nå?

Kineserna vill inte sätta sin fot på svensk mark
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in