2020-03-11, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
De är ju 2 stycken som legat med intensivvård som kommit från tidigare vårdinrättning (med största sannolikhet vårdhem/ålderdomshem). Dessa två hade med största sannolikhet även dött om de fått influensan.

Sorgligt när folk dör, men man ska nog inte dra för stora växlar när dessa två avlider.
Fast lite mer sorgligt nu då anhöriga troligen inte får vara med då det gäller covid-19, att dö bland okända eller kanske ingen. Man undrar hur begravningen nu genomförs eller kommer det bli en upprepning av Spaniens fadäs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdArR0/kravet-forbjud-allmanna-sammankomster-med-flera-an-500-personer

Kravet: Förbjud allmänna sammankomster med flera än 500 personer

Ta bort två nollor så kanske det blir meningsfullt. Förbjud folksamlingar med fler än 5 personer.

I vissa samhällen så har historiskt folksamlingar med fler än tre personer varit tillfälligt förbjudna (för att stävja upplopp och dylikt).
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Vi skulle ha uppmärksammat många fler fall med recidiv fram tills nu om någon form av immunitet inte anskaffades efter första smittotillfället. Nu har Corona härjat ett tag, faktiskt. Hittills är det bara två kända fall men inte ens där är det bevisat att de hade blivit helt virusfria innan proverna togs om
Du har alltså ingen studie. Min poäng är att ingen kan veta hur det kommer att se ut. Livslång immunitet? Tre månader? Jag håller delvis med dig men tycker inte man ska ropa hej efter tre månader med ett nytt virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Du är nr 10 som skriver detta.. läser du inte inläggen?
Det var en som tryckte på skicka före mig, vad fan är du på mig för om detta!
Citera
2020-03-11, 16:53
Avslutad
Smittan har kommit till Västmanland nu.
Citera
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
De är ju 2 stycken som legat med intensivvård som kommit från tidigare vårdinrättning (med största sannolikhet vårdhem/ålderdomshem). Dessa två hade med största sannolikhet även dött om de fått influensan.

Sorgligt när folk dör, men man ska nog inte dra för stora växlar när dessa två avlider.

Korrekt. Och därför borde dödsoffers ålder och eventuella sjukdomsbild redovisas. Personlig integritet och dylikt måste frångås för atr lugna massorna; får de veta att de som dött varit 90 år och halvdöd från början slipper vi en massa spekulationer och panik.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jaha, 1 har dött i corona. Hur många dör i vanlig influensa varje år?

Återigen gör media en höna av en fjäder.

Jag måste faktiskt fråga.

Är du genuint så här dum att du inte förstår effekt över tid eller skämtar du med oss?
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Vi har ju åtminstone kompetens i ledningen när det blir dags att börja svetsa igen hyreshus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Nej precis, snuva och nästäppa är väldigt ovanligt för Covid-19 så behöver nog troligen inte ringa vården.

Vad är symptomen då? Verkar jag helt ha missat. Trodde det var som en allvarlig förkylning, hög feber.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Med tanke på hur det ser ut i Iran med okontrollerad spridning på sannolikt väldigt hög nivå känns det som rent vansinne att inte

1) beordra alla svenska medborgare att antingen stanna i Iran (på egen risk och bevåg) eller flyga med specialchartrade SAS-plan direkt till karantän i Sverige.

2) behövs ingen punkt 2

När vi kommit igenom det här, och det gör vi ju på något sätt, så kan man verkligen hoppas att det blir räfst och rättarting inför framtiden. Mer samordning, snabbare beslut. Alltså, en pandemi måste ju för tusan ha legat bland de scenarior som staten via MSB och andra planerat för? Hur kan det vara så att Transportstyrelsen på uppdrag av FHM stoppar Iran Air, och så arbetar ambassaden övertid för att kringå beslutet? Vad säger exempelvis Spanien om att Sverige skickar potentiellt pestsmittade sjuklingar från Iran till Sverige via Madrid?

Punkt två skulle, på helt allvar nu, kunna utgörs av att man flyger dem till ett mer närliggande land där turistnäringen står still för att billigt hyra ett halvslitet hotell och sätta dem i karantän där.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Fast lite mer sorgligt nu då anhöriga troligen inte får vara med då det gäller covid-19, att dö bland okända eller kanske ingen. Man undrar hur begravningen nu genomförs eller kommer det bli en upprepning av Spaniens fadäs.

Det är oerhört sorgligt förstås och naturens urval kan ibland vara både grymt och hänsynslöst.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Läs de inlägg som du har publicerat tidigare. Slutdiskuterat med dig från min sida just nu

Va? Att jag tycker FHM är saktfärdiga? Att jag tycker det borde vara självkarantän från drabbade områden? Att FHM tonar ner något man inte borde tona ner?
Jag fattar verkligen inte vad du syftar på? Det är ju inte som att jag propagerar för stängda gränser, försöker prata upp dödlighet, kommer med konspirationsteorier eller gapar om död och misär. Ändå skulle jag vara den störste jubelidioten här? Gör inte bort dig mer nu, kolla min historik istället för att tillskriva mig saker jag aldrig sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in