2020-03-11, 19:27
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Jag har funderat på det under den senaste veckan. Men vad ska man kunna bidra med? Min fysik skulle tillåta det mesta men då vill man ju ha skyddsutrustning på sig, oavsett om det handlar om att dela ut mat till patienter eller bära lådor med utrustning/medicin/etc. Ni kanske har pratat om det också?

Många äldre har ju svårt att handla och ta sig fram ex synskadade och liknande. Man kan ju anmäla sitt intresse till olika frivilligorganisationer som kan fördela och snappa upp behoven i just ditt område. För oss är det enklare då vi har en begränsad by där de flesta äldre är kända.

Det kan räcka med att bara höra av sig så att de inte känner sig övergivna mitt i denna panik. Ta hand om folks husdjur om de hamnar på sjukhus och liknande.. Det lär finnas massor att göra..
Citera
Medlem
Det ser på logaritmiska skalor ut som att antal dödsfall ökar snabbare än antalet smittade.

Jag kan bara jämföra visuellt, någon som vet om det faktiskt är så? Vad är den faktiska skillnaden i ökning?
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-11 kl. 19:30.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BottleBender
https://archive.nothingburger.today/Videos/

Ingen svensk källa men väldigt många klipp som visar hur det är att leva med Corona.

Skumma igenom dem så bör du nog kunna hitta några effektiva klipp.

Tack, måste dock ha något på svenska på en lättnavigerad sida åt morsan.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Roliga att Diamond Princess, dvs ett kryssningsfartyg tar 9:e platsen, på nästan 700 pers
När det blev känt var det väll bara 5 smittade där.. bra jobb!

Ytterst få serious där. Under 5%. Lite märkligt.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Sånt verkar lösa sig i andra länder. Precis som att Sverige inte är unikt bra på att stoppa epidemier från att bli av italienskt snitt, så är vi inte unika i att vi inte skulle kunna stänga skolor.

I de flesta fall är det bara bra om så många som möjligt stannar hemma så mycket som möjligt. Behöver man lösa situationen för vissa nyckelpersoner (inom vården tex) kan det knappast vara omöjligt.

”Verkar lösa sig”. Du har ingen aning vad du pratar om. Det enda stället vi vet har riktig karantän är områden kina, och uppgifter därifrån ska vi ta med stor nypa salt.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Vad i helvete händer i Norge nu!?
Vad menar du? Hittar inte något i pressen
Citera
2020-03-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraTulpanen
Mår sådär. Är rökare så på mig har andningen påverkats mycket och hosta. Febern kommer och går. Tar alvedon när febern ligger på 39 grader sen går det ner för att sedan stiga upp igen till 39 grader mindre än 2 timmar efteråt, så är väldigt svårt iallafall för mig att få ner febern och ha kontroll över hostan och andningen. Fick ligga inne för att få hjälp med att andas sen blev det hemma karantän, detta är inte som en vanlig förkylning alls och jag känner mig mycket sämre än en vanlig förkylning och det känns i varenda cell i kroppen att detta är något svårt att slå ut ur kroppen. Kontakt med läkare har jag varje dag men är inte mycket hjälp man får på den fronten! Jag har bestämt mig att mår jag inte lite bättre på söndag så åker jag in med ambulans då jag känner att hemma karantän och alvedon inte kanske är något för mig!

Helvete. Lycka till.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
UD avråder nu Österrike

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/osterrike---avradan/

Man borde också avråda ifrån alla icke nödvändiga resor till Island och Sydkorea också.

Dessutom borde folk i allmänhet fråga sig om det verkligen är läge för utlandssemester i år.
Hur kul är det att fastna i en karantän eller att bli utlämnad åt ett främmande lands sjukvård. Dessutom, hur mycket oro kan inte en sådan resa orsaka hos en själv och ens anhöriga och nära vänner?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firelinefireline
Tror ni svenska skidanläggningar kommer hållas stängda i mars/april?

Låter inte alls osannolikt. Vi har väl haft nog med alpina resenärer för en lång tid framåt eller hur?

Världscupen i Åre ställs i vart fall in.

"Damernas alpina världscup i Åre ställs in med kort varsel.
.
.
Tävlingarna som skulle ha avgjorts i Åre var parallellslalom (torsdag), storslalom (fredag) och slalom (lördag)."

https://www.norran.se/sport/varldscupen-i-are-stalls-in/
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Alltså är deras karantäner helt värdelösa? Lyssnar folk inte eller fungerar det bara inte vad händer?

Siffrorna du ser "hände ju redan" för ca 10-15 dagar sedan. Det var då de flesta smittades.
Allt är förskjutet.
Citera
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tardolicious
Det känner jag igen.

Jag vet dessutom människor som rest och som nu fått svåra symptom - och som ändå går till jobbet. Bland annat en gymnasielärarinna här i Sthlm. Hon skojar bort att hennes feber bara stiger och att hon hostar i klassrummet. Samtidigt låter hon sina två nästan lika sjuka barn gå till sin egen skola.

När jag säger till på skarpen påstår hon bara att jag är nojig.

Har hon testat sig negativ?

Om inte, anmäl henne.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Hur då? Hur ska detta hanteras menar du? Hur tänker du att det ska funka? Folk ska vara sjuka tills vaccin och behandling utvecklas eller vadå?

Redan sjuka har ingen nytta av ett vacccin..Det skall tas veckor innan man utsätts för en smitta för att fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in