2020-03-11, 19:16
Medlem
Ett av de största orosmolnen är ju hur Stockholms sjukvård ska klara utmaningen. Skulle inte en nödlösning kunna vara att flyga patienter till t.ex. Gällivare och Kiruna lasarett, Sunderby sjukhus, osv? För nog skulle man väl kunna förvänta sig en lite mindre grad av samhällsspridning i översta Norrland.

Se området för Region Norrbotten, många människor i upptagningsområdet men utöver städerna så dom bor dom ju onekligen glest...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/Valkrets_norrbotn_lndsting.png

Och flytta över en mängd till Visby. Medan det är lugnt där.

Varsigod för tipset, sjukvårdsministern.
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag (också). Nu kom jag fram, försökte 7 gånger sen kom jag fram. Men sen när jag gjorde val, så sa en kvinnlig röst att "det går inte komma fram på vårdguiden nu". Försök igen.

1177 ligger nere enligt expressen.

Jag har en närstående som varit sjuk i en vecka och nu behöver läkarintyg för fortsatt sjukskrivning. Vad ska hon göra? Hosta och feber, så inte välkommen på vårdcentral och 1177 överbelastat.

HUR kunde inte 1177 förutse detta?!?!!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det står en maskbärare nere i högra hörnet och leker med mobilen medan folk utan mask passerar som om corona inte ens existerar. Det såg ut som att en förnekare t o m gick in i honom när denne passerade. Jag vet inte vad jag ska tycka om streamen, ska jag bli lugn av att Luigi tar det så lugnt eller ska jag bli stressad av att han inte verkar känna till sitt lands dödssiffror?

Jag tänker på samma sätt, skitsvårt att bestämma sig helt. Men även om jag vet att läget är allvarligt och jag och min familj är så försiktiga det bara går så försöker jag använda diverse livecams från Italien för att se att livet där ändå rullar på fortfarande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Tittar på WHO:s konferens nu, de säger ibland annat samma saker som folk i tråden påpekat länge:

Tex:
-Isolera människor från varandra.
-Spåra och testa varenda jävel.
etc.

De säger även att sjukdomen riskerar att överväldiga sjuksystemen.

Och Vad gör FHM? Är detta newsflash för FHM?

Det är nu en Pandemi ,det finns risk för en allvarlig situation liknande Italien även här.

Men varför väntade WHO så länge med detta. Det har ju vi vetat sedan 2 månader tillbaka. WHO kunde i princip stoppat alla resor till och från Kina samtidigt som Kina satte Wuhan i karantän.
Nu har WHO avsiktligt låtit viruset spridas över världen. Därom råder inget tvivel. Det har väntat tills de visste att det inte skulle gå att stoppa. Det är ett folkmord som pågår.
Citera
Medlem
Fallen ökar snabbt nu även i Norrbotten. Även om de ligger på en låg nivå än så länge.

"I måndags fick Norrbotten det allra första fallet och under tisdagen kom nästa. Båda personerna hade varit på samma resa till Italien.
Under onsdagen rapporterade Region Norrbotten om tre nya fall i Norrbotten. Informationen gick ut 17:30.
– Det handlar om fem personer totalt, inte fem nya alltså, säger John Sandström kommunikatör i beredskap hos Regionen."

https://www.nsd.se/nyheter/totalt-fem-personer-i-lanet-smittade-nm5317879.aspx
Citera
2020-03-11, 19:17
Bannlyst
Vår regerings tid har nått vägs ände.

(Morpheus röst)

"I do not believe it to be a matter of hope,
It is simply a matter of time."

Kombinationen Morpheus/Lock hade inte vart helt fel inna Sweden.

Denna totalt plakata handlingsförlamning med toppning av sekretess/nya semester resande till/från Italien/tillåtna folksamlingar på 499 personer/gängse genererad instängd panik/oro med tillhörande mobbing av "alarmister"/ingen handsprit/inga helmasker/halvmasker till äldre/"hemmakarantän"/ är tyvärr oåterkallelig.

Att Sveriges agerande antagligen gör att tusentals pensionärer ryka med gör det hela århundradets svek.

Vilka går in och tar makten i Sverige?
Senast redigerad av snuttis 2020-03-11 kl. 19:25.
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Varför är dom med högt blodtryck en riskgrupp??

Jag är tacksam för svar, citera gärna.
Det har nog att göra med att OM man insjuknar i lunginflammation DÅ ligger man sämre till om man redan har tillstånd X. Inte att man är mer benägen att smittas. Så gott som alla kommer att smittas. Det handlar om hur sannolikt det är att sen insjukna och sen hur sjukdomsförloppet går.
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Hur ska man egentligen agera om en själv eller nån i familjen blir sjuk och man misstänker coronavirus? Ska man kontakta vården direkt eller bara stanna hemma och försöka kurera sig? När ska man söka sjukvård rent medicinskt? Är det sent påkommet om man avvaktar tills man får svårt att andas t.ex.?
FHM och MSB m.fl. trebokstavsförkortningar inklusive kommentatorer här på FLB, säger att man ska stanna hemma tills man blir bättre. Sen ringa 1177, så att de kan säga: "Grattis!"
Citera
Medlem
Citat:
Tittar på WHO:s konferens nu, de säger ibland annat samma saker som folk i tråden påpekat länge:

Tex:
etc.

Det är nu en Pandemi ,det finns risk för en allvarlig situation liknande Italien även här.
Gör vi inget radikalt för att stoppa detta är en italiensk situation så gott som oundviklig. Så mycket står klart.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Många menar att regeringen bryr sig för mycket om ekonomin. Men kollapsar ekonomin så kollapsar sjukvården med. Staten har inga egna pengar, allt betalas av produktionen och går den åt helvete går allt åt helvete.
Citera
Medlem
Citat:

Tex:
etc.

Såg också WHO och noterade samma sak.

Väldigt mycket mera handfasta råd och rak kritik mot att länder inte testar i tillräcklig omfattning. Lägg stort fokus på att begränsa omfattning osv.

FHM borde ta lärdom.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Det är den oron alla delar. Vad ska hända? Vad görs?

Den tryggheten vi alla hade kännt av att omfattande tidiga proaktiva åtgärder satts in hade vägt upp den apokalyptiska oro alla nu tvingas förneka som ett sorts nödavstängningsskydd i hjärnorna.

Löfven förminskar til kingdom come -"har ingen bacillskräck" för föräldrar som tandgnisslar för "de vet, samtidigt som de är handlingsförlamade då de är vana att robotiskt "stänga av" och mobba "alarmister" men ska stå och förminska för sina barn. Många lutar sig till spriten, gör som vanligt flyr in i vardagliga beteenden, surfar annat, knaprar ssri.

Landet genomgår en kris - Pandemisk Global kris.

Vi ges inte ens 600ml Dax 85% handsprit i affärerna. Nån 50 ml Aloe vera spray med 50% ethanol.

Folk står i tv och säger -"det går bra med tvål"

Tusentals dör i karantänsatta Italien och det går bra med fucking tvål.

Nya smittade skeppas in fria att "välja" karantän eller "anta" samt transportera sig efter eget omdöme.

Att regeringen skapar panik/oro/ångest/tvingar folk att förneka oro/stänga av frågor.

På det går regeringen ut med at de sekretessbelägger beredskapen.

De tar allt vidare till en full-blown psykos.

Som att hela befolkningen sitter på en låst enhet och inte ges fakta/beredskap för de anses inte kunna hantera den.

Allvarligt!

Jag ser definitivt läget som allvarligt och jag har haft turen att i förväg inriktat mig på överlevnad.
Jag är en "prepper" och jag har utrustning inte bara för NBC-skydd utan även, övrig utrustning samt kunskap och viss mat för överlevnad. Tacksamt nog så har jag även handeldvapen (har licens) för att ytterligare skydda både mig själv och andra.
Citera
2020-03-11, 19:18
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Min fru är mitt uppe i smeten som sjuksköterska och det är ILLA på de flesta mottagningar..Det pratas om att ställa in operationer och andra behandlingar för att frigöra läkare och annan personal.

Det är ett ordentligt tryck på den personal som jobbar även på nattskiften. Så jag avundas inte de sjuksköterskor som måste stå mitt i smeten och tjafsa med folk som inget begriper och är rädda.

Det kommer behövas frivilliga som ställer upp då detta tar ordentlig fart.. Det duger inget till att sitta och gömma sig bakom gardinen för att man är rädd. Så folk med lite stake borde istället gå ut och se vad de kan göra för nytta.
Jag har funderat på det under den senaste veckan. Men vad ska man kunna bidra med? Min fysik skulle tillåta det mesta men då vill man ju ha skyddsutrustning på sig, oavsett om det handlar om att dela ut mat till patienter eller bära lådor med utrustning/medicin/etc. Ni kanske har pratat om det också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in