2020-03-11, 19:14
Medlem
NisseNyfikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
någon säger corona angriper äldre. varför använder sjukvården speciella skyddsdräkter? sedan den kinesiska läkare även han dog i 35 års åldern?
Självklart dör unga friska i Corona viruset men inte ofta alla är olika. Man får utgå från att det är mycket allvarligare än vad som sägs man vill inte skapa panik tänk själv. Har läkt uppgifter från Kina att det bränner otroligt många döda från Corona viruset så ja ingen är helt säker.
Citera
Medlem
Har ÄNTLIGEN lyckats övertala min gravida sambo att arbeta hemma även hon!
Fyfan vad skönt! Hjälper liksom inte att jag själv suttit hemma sedan mitten på Januari när halva hushållet fortfarande är ute och ränner...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Hur ser det ut i Afrika och Sydamerika? Tror inte en sekund på att de har så få fall.

Dom ligger lite efter helt enkelt. Utvecklingen är exponentiell även där, och det kommer inte bli vackert.
Citera
2020-03-11, 19:15
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Super, har journalen läckt eller har information kommit ut på annat sätt? Har haft annat för mig idag och inte kunnat följa mina vanliga nyhetskanaler.
Uppgiften kommer från den här artikeln (finns i länken): (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Inte så konstigt att 1177 blir överbelastat när ni alla ska ringa och kolla vad som bör göras åt erat halsont och hosta. Lägg ner.

Precis. Garanterar att folk ringer och belastar för att det rinner lite i näsan. Brukar vara fullt av sådana fall på vårdcentralerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Min fru är mitt uppe i smeten som sjuksköterska och det är ILLA på de flesta mottagningar..Det pratas om att ställa in operationer och andra behandlingar för att frigöra läkare och annan personal.
Det är inte ett tecken på att det är illa.

Det är en helt förväntad åtgärd. Det är en självklarhet.

Tror du att läkare sitter och rullar tummarna när det inte är någon epidemi?

Man prioriterar alltid mellan olika saker. Det är inte så att man har ett förråd med läkare som bara sitter där inne i väntan på att en epidemi ska utbryta.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-11 kl. 19:18.
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Varför stoppas/förbjuds inte resor helt är en bättre fråga...

Ja absolut. Men nu har man tagit det gigantiska steget att avråda till en liten del av landet. Varför är man så tafatt!?
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Vi har en befolkning på ynka 10 miljoner, men ligger på plats 13 över länder med flest fall till antalet. Och då har man inte ens räknat procentuellt.

Det är katastrof nu. Varför görs inget?

Confirmed Cases by Country/Region

80 969 China

10 149 Italy

9 000 Iran (Islamic Republic of)

7 755 Republic of Korea

2 174 Spain

1 784 France

1 629 Germany

1 050 US

696 Others

613 Switzerland

581 Japan

503 Netherlands

477 Sweden

Danmark och Norge har många fler fall per capita, beror det på att de inte har Anders Tegnell?
Citera
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Du vet hur man räknar median va?

Om medianen är 65 så är det ju en övervägande del ganska så gamla.

En lika övervägande del är ju ganska så unga i så fall
Citera
2020-03-11, 19:16
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Vad sägs om utegångsförbud (förutom att hämta mat vid lokala stationer) samt endast samhällsbärande insatser till vi ser att kurvan reagerar/planar ut.

Då rasar landet för det räcker inte med någon månad..Det går inte att stänga saker och ting. Då dör ännu fler människor av de konsekvenserna.Kraftverk, Transporter, Sjukvård, äldrevård, elförsörjning, vattenförsörjning, Panncebtraler och annat kräver mängder av folk,, Sedan tillkommer polis och militär lokala politiker Begravningsbyråer handlare som kan sälja det folk behöver. Mat som behöver packas upp. Sopor som måste fraktas nort osv osv..Så ingen bör stanna hemma om man inte är ordentligt sjuk..

Smittläget är kört nu handlar det mera att ta hand om det vi har och få det att fungera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Utvecklingen i Italien fortsätter att skena iväg. Dagens siffror:

Nya fall: +2313 (+23%) sedan igår.
Nya dödsfall: +196 (+31%) sedan igår.

Alltså är deras karantäner helt värdelösa? Lyssnar folk inte eller fungerar det bara inte vad händer?
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Det är ingen risk, det är en realitet.... Vi kommer att vara där på måndag skulle jag tro.

Jag säger "risk" för annars får jag ordmärkarfittorna efter mig och folket som antingen säger:

-Det är som det är, inget att göra åt
-Det är en influensa
-Det är bara gamla och sjuka
-Ni är hysteriska
-Etc etc in absurdum.

Noll tankeförmåga-folket alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem