2020-03-11, 17:39
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Det finns nu vaccin och enligt forskarna kan man inom en månad börja distribuera ut det till omvärlden. När ser vi en uppgång?

Vi är förmodligen minst ett år från ett vaccin på marknaden, om vi ens kommer få fram något. Det finns inget färdigt vaccin mot Covid-19 eller något annat coronavirus och sedan om de mot all förmodan skulle få fram något inom de närmaste månaderna måste det testas mot biverkningar.
Citera
2020-03-11, 17:41
Medlem
Jag gick in med några 10-tals lök häromdagen. Spred ut det rejält så i värsta fall förlorar jag några tusenlappar.

Kanske var dumt, men rätta mig om jag har fel, svenska kronan lär ju bli svagare i dessa tider.

Hade jag inte förlorat lika mycket genom att ha mitt kapital i SEK?
Citera
2020-03-11, 17:51
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Dow Jones är ner 4,5 % nu. Det är som ett svart hål. Antar det är för mycket begärt att Avanza USA lärt sig hedgea....
Citera
2020-03-11, 18:40
Medlem
Hur mycket man redan har förlorat saknar helt betydelse - tror man att det ska ner mer så är det sälj som gäller.
Hur går det för er som skulle ”fynda” ”bolag” med god ”direktavkastning”?
Citera
2020-03-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Stämmer inte. Dyrare våren 2015, och slutet av 2014. Det var även dyrare 2002 och 2004.

Så av åren med låg ränta så är det billigare än perioder 2014,2015,2016 och hela 2017,2018,2019.

2000 och 1929 var bara sinnessjukt. Jämför vad Shiller pe brukade ligga på 1880-2000 med de perioderna. 44 i shiller pe och 6% i ränta. Det motsvarar typ 60 i shiller pe med dagens räntenivå.

CAPE? Kanske marginellt, men det svänger ju fruktansvärt mycket med dessa stora rörelser. Imorgon kan det vara dyrare än 2014-15 igen.

Jo det är ju 2 ökända fall av eufori, men vi var nyss på nivåer över 1929s nivåer.
Citera
2020-03-11, 18:56
Medlem
Imnshos avatar
Jag kunde nog pressat ur mer ur mina shorts, men just nu är jag glad över att vara helt likvid eller i räntefonder. Skönt att slippa vara en av många svenskar som kommer att bli fattigpensionärer för att dom trott att "aktier går alltid upp minst 20% per år, i all evighet".

Till alla er som sitter på maffiga förluster (som kommer att bli än större, believe me), så har jag några kloka råd:

Mvh Sparekonom Imnsho
Citera
2020-03-11, 18:59
Medlem
Kulturmannens avatar
Ja, om 1 smittar 2,5 och det inte finns vaccin och vi är i ett land, säg USA, där det inte går att tvinga på folk karantänsåtgärder så lätt som i Kina, så är det relativt enkel matematik att finns en stor epidemi bakom hörnet.
Det är inte mer än några veckor sedan Italien hade några dussin smittade.
Att Italien införde reseförbud och karantän i hela landet berodde mest på att folk flydde från norr till söder. Tänk er analogier till detta i USA...

Det börjar nog räknas seriöst på detta med konsekvenserna av en omfattande epidemi även bland börsfolk.
Citera
2020-03-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Level3
Peking inför karantän i två veckor för alla ankommande. Extrema åtgärder

Kan vara ett effektivt sätt att undvika få landet bli infekterad igen, vilket annars är oundvikligt. Men ja extremt. Ganska så meningslöst att semestra i kina då för de flesta.
Citera
2020-03-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har svårt att se att corona är i närheten av IT-bubblan eller bankbubblan. Det är en virussjukdom som dödar 1% ungefär som årets influensa.

Men visst, om hela USA får corona-samma spridning som i italien med nerstängning av hela Manhattan så kanske vi kan nå dessa rekordlägen med -50%. Det vore fantastiskt spännande i så fall, för oss som har ganska lite aktier och väntar på en dipp för att kunna köpa igen.

Att vi kommer få se en liknade utveckling i USA som vi ser i Italien är väl ganska så givet när det gäller viruset i sig. De kommer vi få se i de flesta länder om inte något extremt drastiskt sker. Sedan vad politikerna gör är väl lite mer oförutsägbart.
Citera
2020-03-11, 19:13
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Att vi kommer få se en liknade utveckling i USA som vi ser i Italien är väl ganska så givet när det gäller viruset i sig. De kommer vi få se i de flesta länder om inte något extremt drastiskt sker. Sedan vad politikerna gör är väl lite mer oförutsägbart.

Trumps åtgärd igår är totalt bortblåst idag på USA börsen.
Citera
2020-03-11, 19:21
Medlem
Det är inte över än. Vi ska ner mer!
Citera
2020-03-11, 19:23
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det är ju inte så enkelt. Kina och Sydkorea påstår sig redan ha klarat av spridningen. Det blev bara 80000 smittade i Kina, en försumbar siffra. Å andra sidan är de totalitära länder, och Sverige och USA som är de mest liberala länderna kommer inte att kunna ta i på samma sätt med igen-svetsade dörrar med instängda människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in