2020-03-11, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Mask + handskar... Gärna self checkout så slipper du närkontakt. Men betrakta alla ytor som "orena". Bra att även betrakta ytterkläder som kontaminerade efter en shoppingrunda på stan.
Precis, ingen som hostar i nacken i matkön.
Citera
Medlem
Zlatan.s avatar
Förstår verkligen inte resonemanget bland Coronaförnekarna när man säger att "personen som dog var ändå gammal och hade bakomliggande sjukdomar, det är inte farligt om man är ung". VAD spelar det för roll? Det kan vara din pappa/mamma/farmor/farfar nästa gång, vi får se hur roligt det är då.

"Personen hade ändå dött av vanlig influensa." Okej, so what? Nu var det inte influensa personen fick och dog av utan Covid-19. Bara för att personen blev smittad av corona betyder det inte automatiskt att denne skulle få influensan istället

Det här gäller inte bara dödsfallet idag utan har hört det rätt genomgående senaste veckorna.
Citera
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
De har dessutom betydligt större bekymmer att oroa sig för där än Corona. Ebola, HIV, inbördeskrig och svält för att nämna några.
Men det förändrar inte det faktum att det finns så extremt få smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bansusu
Finns det någon vetenskaplig grund till vart den där siffran 500 kommer ifrån när det gäller tillåtna sammankomster? Varför inte 1000 eller 100?

Då skulle väl folk börja ifrågasätta Riksdagen? 349 ledamöter.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Karensdagen försvann redan 2019-01-01.

https://www.regeringen.se/artiklar/2018/12/karensavdrag-istallet-for-karensdag-fran-2019/

Det som nu är borttaget borde i så fall vara karensavdraget.

Hade faktiskt inte en aning om att Karensdagen försvann för över ett år sedan.
Citera
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Den måste vara den personen som de flyttade från St Görans till Karolinska. Där de misstänkte kontakt med 70 personer.

De ville inte säga kön med ålder 70+.

Jag förstår varför de är så hemlighetsfulla när personen har dött. Upphör inte patientsekretessen då?

Journaluppgifter om patienter inom den offentliga hälso- och sjukvården omfattas av Lagen om offentlighet och sekretess (2009:400) Enligt den kan journaluppgift inom hälso- och sjukvården om patientens hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden lämnas ut, om det står klart att patienten eller någon till hen närstående, inte tar skada psykiskt eller fysiskt.

Det är viktigt att tänka på, att en patientjournal även kan innehålla uppgifter om närstående eller annan person och inte bara uppgifter om patienten. Dessa uppgifter omfattas också av Lagen om offentlighet och sekretess.

Det är alltså den behandlande läkaren som avgör om journaluppgifterna kan lämnas ut utan att detta är till skada för patienten eller annan person.

Samma principer gäller även för journaluppgifter för avlidna personer. Skillnaden är bara att det här inte går att få patientens medgivande. I praktiken innebär detta att den behandlande läkaren har att ta ställning till om uppgifterna i journalen kan vara till skada för patienten eller annan person.

Om patienten avlider efter en längre eller kortare tids sjukdom som krävt vård är det för det mesta aldrig något bekymmer att som behandlande läkare ta ställning till detta. Läkaren har oftast haft kontakt med anhöriga och bildat sig en uppfattning om relationen mellan anhöriga och patienten.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/fragor--svar/nationellt/sa-fungerar-varden/hur-gor-jag-om-jag-vill-lasa-en-avliden-anhorigs-journal/
Citera
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Om det var en Italienresenär som smittat så hade det väl synts i spårningen. Den här personen har fått smittan på okända vägar och är en av dem som gjort att risken för smitta i Sverige höjdes.

Jaha så det var ett mysterium hur personen blivit smittad? Missade det isf.
Citera
2020-03-11, 18:05
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Fick veta av min bror att dennes kollega åkt till NORRA ITALIEN på semester, för drygt 5 dagar sedan.
Med 3 barn till råga på allt också.

En sån pappskalle familj borde fan inte få komma hit igen innan hela den här pandemin upphört helt. Varför stoppas inte folk från de här länderna att komma hit?

Vill dessa personer utsätta sig själv för fara får dom göra det men när dom utsätter andra för det på grund av sin egen nonchalans då är det fan i mig straffbart. 6 månader fängelse direkt. Kostnaden för det debiteras direkt på personen i fråga.
Citera
Medlem
BottleBenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Folk använder munskydd som idioter vilket gör dom någorlunda verkningslösa.

Tar på utsidan för att dra ner den, kliar sig på näsan, tar en cigg eller likande. Måste ju kastas varje gång den tas av för att sedan desinfektera hönderna.

Har masken skyddat från smittan så sitter det ju på utsidan av den.

Den skyddar andra eftersom den gör det svårare att smitta.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vänta 7 dagar till och se hur många som skrattar.........

Precis. De som kikar på mig och min mask på bussen kommer själva antingen sitta med en i slutet av nästa vecka eller ligga hemma i sängen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Spring i skogen eller på löpband. Det gör jag, du vinner inget på att gå ner dig. Detta kan vara många år.
Löpning är livet
Citera
Medlem
dANiis avatar
Är det ingen som ifrågasätter var detta virus kommer ifrån?, dök det upp från tomma intet eller var detta planterat utav kineserna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in