Citat:
Ursprungligen postat av
Ogunquit
Den måste vara den personen som de flyttade från St Görans till Karolinska. Där de misstänkte kontakt med 70 personer.
De ville inte säga kön med ålder 70+.
Jag förstår varför de är så hemlighetsfulla när personen har dött. Upphör inte patientsekretessen då?
Journaluppgifter om patienter inom den offentliga hälso- och sjukvården omfattas av Lagen om offentlighet och sekretess (2009:400) Enligt den kan journaluppgift inom hälso- och sjukvården om patientens hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden lämnas ut, om det står klart att patienten eller någon till hen närstående, inte tar skada psykiskt eller fysiskt.
Det är viktigt att tänka på, att en patientjournal även kan innehålla uppgifter om närstående eller annan person och inte bara uppgifter om patienten. Dessa uppgifter omfattas också av Lagen om offentlighet och sekretess.
Det är alltså den behandlande läkaren som avgör om journaluppgifterna kan lämnas ut utan att detta är till skada för patienten eller annan person.
Samma principer gäller även för journaluppgifter för avlidna personer. Skillnaden är bara att det här inte går att få patientens medgivande. I praktiken innebär detta att den behandlande läkaren har att ta ställning till om uppgifterna i journalen kan vara till skada för patienten eller annan person.
Om patienten avlider efter en längre eller kortare tids sjukdom som krävt vård är det för det mesta aldrig något bekymmer att som behandlande läkare ta ställning till detta. Läkaren har oftast haft kontakt med anhöriga och bildat sig en uppfattning om relationen mellan anhöriga och patienten.
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/fragor--svar/nationellt/sa-fungerar-varden/hur-gor-jag-om-jag-vill-lasa-en-avliden-anhorigs-journal/