2020-03-11, 13:48
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Glidande medelvärde 20 dgr stupar, till och med 40 dgr sluttar. Att först tappa 7% för att dagen efter "vinna" 5% är ren idioti, nettot blir ändå nedgång. Let the trend be your friend..

De stora aktörerna som ropar sitt still i båten är falska och gör det i egenintresse, det blir svårare att komma ur om det är allt för trångt i utgången

Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
De små aktörerna - likt dig själv - är falska och gör det i egenintresse. De vill komma in så lågt som möjligt.

Idiot.

Seriöst. Vem gör, i grund och botten, inte något i egenintresse? Finns få personer idag som inte har ett egenintresse. Stor som liten "spelare". All information måste värderas av den som läser den.

Dock tror jag inte att de som kommenterar här på FB i någon större utsträckning tror att de kan påverka börsen utan de uttrycker sin åsikt. Jag tror inte man ska vara så orolig för att folk medvetet försöker föra folk bakom ljuset. Mer orolig bör man istället vara för den kompetens som en del som kommenterar besitter. Eller snarare bristen på kompetens när folk försöker framhäva en "sanning" som egentligen bara är en "åsikt".

// CC
Citera
2020-03-11, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hade du varit smart skulle du inte handla alls nu utan invänta botten.

#bosse - hur tjänar pengar på börsen från läktaren
Citera
2020-03-11, 14:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Seriöst. Vem gör, i grund och botten, inte något i egenintresse? Finns få personer idag som inte har ett egenintresse. Stor som liten "spelare". All information måste värderas av den som läser den.

Dock tror jag inte att de som kommenterar här på FB i någon större utsträckning tror att de kan påverka börsen utan de uttrycker sin åsikt. Jag tror inte man ska vara så orolig för att folk medvetet försöker föra folk bakom ljuset. Mer orolig bör man istället vara för den kompetens som en del som kommenterar besitter. Eller snarare bristen på kompetens när folk försöker framhäva en "sanning" som egentligen bara är en "åsikt".

// CC

Problemet är att de stora spelarna har både finansiella muskler och motivation till att köpa diverse skribenters analyser, det kan ingen av oss vanliga människor göra. Jag ser det inte som en slump att det vid varje kraftig nedgång kommer den ena "experten" efter den andra som upprepar samma mantra; sitt lugnt i båten.

Vi som kommenterar här kan inte påverka det minsta, däremot kan vi som sagt utbyta erfarenheter.
Citera
2020-03-11, 14:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Småspararna blankar inte. De kommer att paniksälja om några veckor när börsen redan gått ned -25%.

"The stock market is designed to transfer money from the active to the patient.” Don't be impatient when it comes to your money…"

Warren Buffett

Viktigt att tänka på sådana här tider.
Citera
2020-03-11, 15:03
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
"The stock market is designed to transfer money from the active to the patient.” Don't be impatient when it comes to your money…"

Warren Buffett

Viktigt att tänka på sådana här tider.

Floskler biter inte på mig. Min portfölj kräver aktiva val på grund av hävstång. Går jag in i skarpa nedgångar blir jag ägd.
Citera
2020-03-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
#bosse - hur tjänar pengar på börsen från läktaren
Har varit fullinvesterad sedan 2006 till oktober 2018 så jag har tjänat massvis av pengar på börsen. Går in igen när börsen är rätt värderad igen.
Citera
2020-03-11, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Level3
Nästa stora nergångsfas blir när USA gör sin första manöver som liknar Italien, alltså stänger ner stora
institutioner, mötesplatser som tex Las Vegas och liknande. Då kommer vi garanterat hamna lägre än hittills.

Citat:
Ursprungligen postat av KafkasKofta
Om det nu blir så att USA tar till åtgärder så som att förhindra större folksamlingar så blir det intressant att följa.. både NHL och NBA närmar sig slutet på säsongen och slutspelen står runt hörnet, årets höjdpunkt för många jänkare. Dessutom startar MLB regular season i slutet av mars... blir många tomma läktare det.

Top health officials testify before House on coronavirus response Som går live just nu.
Experterna rekommenderar att stänga mötesplatser, NBA -matcher ges som exempel.
Det här kommer garanterat bli nästa stora nergång. Varför sitta still i båten när facit säger att det kommer bli billigare?
Citera
2020-03-11, 15:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Floskler biter inte på mig. Min portfölj kräver aktiva val på grund av hävstång. Går jag in i skarpa nedgångar blir jag ägd.

Det är hävstänger som skapar de stora svängningarna på börsen. Många tvingas sälja på botten pga belåning.

Men å andra sidan skapar det möjligheter för oss mer försiktiga investerare.

Transaktioner är finansvärldens modersmjölk var det nån som sa.... Var det också Buffett?
Citera
2020-03-11, 16:20
Medlem
Citat:
Det är hävstänger som skapar de stora svängningarna på börsen. Många tvingas sälja på botten pga belåning.

Transaktioner är finansvärldens modersmjölk var det nån som sa.... Var det också Buffett?

Det är väl ingen tvekan att man kan göra bort sig rejält med hävstänger i nedgåmngstider. Frågan är hur många som egentligen drabbas av det? Hur många sitter exempelvis med bolån och pengarna på börsen just nu? Finns det siffror?

Jag kommer ihåg Alpha101 från Bostadsbubblan som alltid pratade om att hushållens balansräkning var stark eftersom de med högst belåning också hade störst finansiella tillgångar. Därför är inte stora bostadslån något problem. Det måste ju fått sig en törn nu även om raset ändå inte är värre än att endast en del av förra årets uppgång försvunnit...

Tycker det är rätt instruktivt att kolla på Scandic Hotels just nu. Klar krisbransch som direkt drabbas av viruset. Kursen lär sjunka då vinsterna sjunker framöver. Trots det ligger P/E på över 10 räknat på förra årets vinst. P/E- 10 är ju inte direkt lågt historiskt. Det bör alltså finnas rejält med fallhöjd kvar även om kursen halverats.

Skillnad då mot bolag som Rottneros eller SSAB som inte nödvändigtvis kommer att drabbas så hårt och redan hade P/E närmare 7 innan krisen.
Citera
2020-03-11, 16:33
Medlem
Citat:

Avanza gav tips för ett par veckor sen om att man skulle spara i tech till barnen för att det var 25% CAGR och att om man belånade deras konto så kunde vinsten bli ännu större. Hoppas ingen följde deras förslag med någon större summa.

Vet inte om jag förstår dig rätt. Hur skulle ekonomin fungera utan transaktioner?
Citera
2020-03-11, 16:44
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Schiller PE är just nu på 27.36, ner från ung. 33 på toppen. Dyrt eller billigt? Upp till dig, personligen äger jag exakt 0 aktier för tillfället.

Price earnings ratio is based on average inflation-adjusted earnings from the previous 10 years,

https://www.multpl.com/shiller-pe
26.35 nu. Toppen var strax under 32 den här gången om jag minns rätt.

Det är det billigaste sen juni 2016.

Snorbilligt är det absolut inte. Övervärderade som många domedagsprofeter tycker är det ännu mindre.
Citera
2020-03-11, 16:50
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är väl ingen tvekan att man kan göra bort sig rejält med hävstänger i nedgåmngstider. Frågan är hur många som egentligen drabbas av det? Hur många sitter exempelvis med bolån och pengarna på börsen just nu? Finns det siffror?

Jag kommer ihåg Alpha101 från Bostadsbubblan som alltid pratade om att hushållens balansräkning var stark eftersom de med högst belåning också hade störst finansiella tillgångar. Därför är inte stora bostadslån något problem. Det måste ju fått sig en törn nu även om raset ändå inte är värre än att endast en del av förra årets uppgång försvunnit...

Tycker det är rätt instruktivt att kolla på Scandic Hotels just nu. Klar krisbransch som direkt drabbas av viruset. Kursen lär sjunka då vinsterna sjunker framöver. Trots det ligger P/E på över 10 räknat på förra årets vinst. P/E- 10 är ju inte direkt lågt historiskt. Det bör alltså finnas rejält med fallhöjd kvar även om kursen halverats.

Skillnad då mot bolag som Rottneros eller SSAB som inte nödvändigtvis kommer att drabbas så hårt och redan hade P/E närmare 7 innan krisen.
Håller med. De ska tryckas ner i källaren tillsammans med all annan resebuisness.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in