Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Ser inte egentligen att källan motsäger alls vad jag skrev. Texten är dessutom rätt uselt skriven. De förklarar inte alls varför Corona slår hårdare. Det är bara siffror utan sammanhang. Det jag skrev var att för den grupp som normalt struntar i att vaccinera sig mot den vanliga influensan är det ingen skillnad i vilket fall. De dör inte i särskilt stor utsträckning varken av influensa eller av Corona. De blir heller inte allvarligt sjuka särskilt ofta.
De flesta som tillhör riskgrupper brukar normalt vaccinera sig mot influensa därför klarar de av den. Nu finns det inget vaccin därför hotas äldre och exempelvis folk med astma. De riskerar att behöva sjukhusvård (som kanske inte kommer att finnas tillgänglig). Avsaknaden av vaccin som kan skydda riskgrupper förklarar åtminstone större delen av skillnaden gentemot en vanlig influensa.
Folk som inte tillhör riskgrupper behöver inte oroa sig för egen del även om man givetvis kan oroa sig för andra som tillhör riskgrupperna.
Om man tittar lite mer i detalj på statistiken så syns helt avgörande skillnader.
Men det är lite grand som när jag diskuterade med någon här i tråden om utvecklingen av antalet smittade. Han tyckte då att det var
mer eller mindre 2000 fall om dagen i nytillkomna smittade, så det var ingen ko på isen. Det var några dagar sedan. Men det behövs inte så stor daglig ökning för att det ska braka iväg.
Nu är vi uppe i 4000 fall om dagen i nytillkomna smittade.