2020-03-11, 15:36
Medlem
SkogsKonungs avatar
Uppdatering kring Linköping. Ska tydligen vara en hel familj smittad eller iaf delar av familjen smittad. Detta är enbart rykten! Sprids bla av elever på olika skolor i stan tydligen. Min fd. kollega lät dock relativt övertygad om att det. Men lär väl komma fram i media framåt om det stämmer.
Citera
2020-03-11, 15:37
Medlem
Vadfan är det för fel på befolkningen i detta land?
Totalt oförmögna att ta egna beslut eller använda sitt eget omdöme är uppenbarligen mängder av dom.
Väller in frågor överallt nu där dom måste ha exakta beskrivningar på vad som är en hosta tex för att dom ska kunna fortsätta med sina liv.
Begripligt att man drar sig för åtgärder eller rekommendationer i detta samhälle när det riskerar att kollapsa bara pga dessa människor som inte klarar minst lilla på egen hand.
Citera
Medlem
Vi handlade för sista gången idag, har mat för månader och nu ställs bilen i garage, vi bommar infartsvägen och lämnar inte huset tills det blir över pengar har vi, barnen är inte skolpliktiga än och jag behöver ej jobba
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Tack för informationen!
Kanske även dör i kyla tex på mat man fryser?

Jag är ingen expert i ämnet men jag har för mig att några virus brukar vara aktiva även vid minus 5 grader.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fregretto
Är det ett måste att skicka barnen till sin mormor och morfar? De har antagligen fler släktingar än så.

Alla mina släktingar bor 90 mil från mig, förutom min pappa som bor 10 mil..
Men du kanske kan passa mina barn?
Citera
2020-03-11, 15:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men Stockholms län har slutat smittspåra och testar bara allavarliga fall. Ingen vet något om smittspridningen i stort i samhället.

Eh, man behöver ju inte smittspåra för att märka att onormalt många söker sig till vården för symptom förknippade med Covid-19.

Vi ser inga sådana fall, inga allvarliga åtminstone, de borde dyka upp.
Citera
2020-03-11, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ingen vet då många fått återfall. Vi känner till för lite o förloppet varierar mellan individer.

Men du sprider mest när du hostar. Så hostfri o feberfri med några dagar säkerhetsmarginal skulle jag säga.
Det är bara TVÅ i hela världen som har fått återfall hittills. Och det är inte ens vetenskapligt fastställt att de hade egentligen tillfrisknat från första tillfället. I övrigt håller jag med om dina kommentarer...
Citera
2020-03-11, 15:39
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Du verkar inte ha något annat att göra än att diskutera på FB och sprida panik. Har du några vänner som är i Italien som har berättat för dig hur läget är kaosartat eller vad? I så fall ska du ta det lite lugnt. Jag (och kanske någon annan som har insyn) kan berätta för dig att folk är lite tagna visst, det är ansträngt i sjukvården men i övrigt rullar livet på som vanligt, om det bortses att resorna inte är tillåtna just nu. Inga problem att handla mat och dylikt.

Att vi ser sjukvårdspersonal som gråter och klappar ihop är inte konstigt. 30 procent av dem som har läst till läkare och sjuksköterskor borde aldrig blivit det, det kanske var mest påverkan av omgivningen, släkten och så att någon ska läsa till läkare, inte deras val. Inte undra då att de inte klarar lite påfrestningar vilket ska en läkare och sjukvårdspersonal vara kapabla till att göra...

Vilket märkligt resonemang. Så det är inte hög press på italienska vården, det är personalen som är klen.
Citera
2020-03-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frugan87
Alltså... hur många bekräftade fall hade vi igår egentligen? Expressen rappoterar nu 481 fall. Hur många har egentligen trillat in idag??

486 nu, men det ökar hela tiden, snart 100 nya fall idag, nytt all-time high.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja att smittspåra och hindra spridning klarar inte FHM uppenbarligen inte av. Anders Tegnell på FHM är inne i "mittspåret" nu och tycker vi är jobbiga för att vi inte klarar att förstå att olika saker kommer på olika dagar.

Och självklart så är smittspårning viktig, - framförallt för att inte smitta andra. Nu lägger de istället det på individen att bedöma om han har corona eller inte.

Vi måste skydda sjukvården det är där prio ligger nu, och det finns inte tillräckligt med kit eller resurser för att testa vid allmänspridning.

Så budskapet är du kan ha corona, agera som du har corona. Får vi in smittan på sjukhusen så hamnar vi där Italien är nu.
Citera
Medlem
G-punktens avatar
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Kina har stått still i 3 dagar nu. Ina nya fall, inga nya dödsfall inga nya tillfrisknade. Någon som har info om vad som händer?? Andra länder i Asien har väl inte samma sjuka mörkersamhälle som Kinas apparat?
Citera
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Oj, kränkt. Är du delägare i dessa bolag?

"Coronagrejen" är inte kraftigt överdriven, du är bara ytterligare en person vars förvarsmekanism består i att förminska detta p.g.a. rädsla.
Ja, det cirkulerar en stor oro i världen, en del av den är obefogad men det finns också anledning att ta detta på största allvar och ta till alla medel som finns för att stoppa smittan. Ingen forskare i världen kan med 100% säkerhet påstå att de har koll på hur viruset ter sig i kroppen och därför ska man ta det säkra före det osäkra, och att stoppa smittan görs mest effektivt om man drar in på resor.

Jag skiter ärligt talat i om dessa bolag får det knepigt. Regeringen kommer ändå gå in med räddningspaket till flygbolag och förmodligen även dessa charterbolag som drabbas hårt i denna kris.
Men ja, om du undrar över mina prioriteringar så tar jag folkhälsan i världen alla dagar i veckan. Det är betydligt viktigare än om Ving går under.

Hehe, nej, jag är inte delägare. Det är ingen försvarsmekanism, jag förminskar inte andra verkliga problem som skrämmer mig. Men när det gäller detta virus är jag enbart orolig för de ekonomiska konsekvenserna samt kanske någon äldre anhörig som ju i vilket fall kan dö när som helst. Det finns 7.5 miljarder människor. När hundratals miljoner i arbetsför ålder börjar dö har vi problem.

Det jag menar är att man som privatperson får ta en liten ekonomisk smäll snarare än att stora aktörer skall gå under. Jag bryr mig inte om jag får tillbaka pengar för startavgifter till Birken och fotbollsbiljetter i Italien och då talar jag om direkt inställda evenmang. Jag har resor inplanerade hela våren och om jag inte längre vill åka på någon resa till ett land utan överhängande risk så får det stå för mig och inte opetatören som visste lika lite om det kommande läget vid bokningstillfället som jag gjorde.

Stör mig gränslöst på tankesättet att en stor aktör alltid ska ta den ekonomisk smällen. Världen blir en tråkigare plats om vi inte längre har någon reseindustri kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in