2020-03-11, 15:00
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Anders Tegnell är rökt när detta har blåst över. Idioten borde stoppa alla stora evenemang idag, inte imorgon, inte i nästa vecka!

25' på Tele2 i helgen, lika många i Malmö. Slutspel i SHL, Allsvenskan, Innebandy finaler etc etc. så småningom.

Blir kanon detta, var vi 1500 fall innan månaden är slut tro?

Vansinne!!!
1000 fall till helgen , 10000 fall till nästa helg. om kapaciteten för att testa så många finns. så såg det ut i Wuhan, och vi lär inte köra några lockdowns om det inte blir begränsad spridning i vissa områden, tillväxten kommer då att fortsätta i samma takt efter...
Citera
2020-03-11, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sverige borde snart stänga ned en månad, innan var det för tidigt snart är det försent.

Det finns inget "för tidigt" i såna här sammanhang.

Så fort utbrottet i Kina blev känt så borde alla passagerarflyg från Kina ha stoppats och grönskontroller borde ha upprättats. Samma sak med Iran och sedermera Italien. Inreseförbud direkt, gränskontroller och seriös karantän. Allt hade kunnat genomföras med nuvarande svensk lagstiftning och EU-regler. detta hade gjort det möjligt att begränsa och besegra sjukdomen i Sverige.

Det som saknades och fortfarande saknas är viljan och handlingskraften.
Citera
2020-03-11, 15:01
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Lyssna på den amerikanska läkaren som medverkar i senaste avsnittet med Joe Rogan, där får ni veta sanningen om Coronaviruset.
Han säger ju typ samma sak som man både läser och hör experter säga både här i Sverige och annorstädes. Det var ju inget ögonbrynshöjande han kom med. Det där vet givetvis de svenska myndigheterna om och det är ju precis så de agerar och resonerar. De kommer sätta in åtgärder för att minska spridningstakten så att sjukvården hinner med om de ser tendenser på att det börjar sprida sig så fort så att man inte hinner med de sjuka.
Men innan dess är ju dessa åtgärder bara kostsamma och hämmande för samhället.

Tycker folk i den här tråden borde lugna ned sig. Just nu är mitt preppingscenario (jag har ett gäng sådana som jag agerar efter) inte direkt knutet till viruset utan mer den upp-piskade stämningen som tydligast märks bland snöflingorna här
Citera
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Polen stänger ner alla skolor, musem, universitet, biosalonger, mm från och med Måndag 16-03-2020 i två veckor frammåt.

En så länge har vi 25 bekräftade fall i Polen, och regering har bestämt sig för drastiska åtgärder för att skydda befolkningen.

Enligt rykten kommer vi kunna arbetsvägra från och med Måndag med och fortfarande få betalt, letar igenom källor för bekräftelse för tillfället.

Engelsk källa: https://wroclawuncut.com/2020/03/11/wroclaw-coronavirus-update-march-11th/

Tänk om Sverige kunde göra likadant.

Polen har endast 25 bekräftade fall men stänger ändå ner allting. Sverige är verkligen fullständigt handlingsförlamade.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag förstår. Jag är ingen expert, men jag tror han underskattar smittsamheten, annars skulle vi inte ha den snabba spridning vi har. Det räcker ju att någon nyser, hostar som sprider sina aerosoler över sina medpassagerare så är det klippt.

Vilka indikationer har vi just nu som talar för en snabb spridning i Sverige?

Folkhälsomyndigheten är ytterst tydlig med att man just nu inte kan se en snabb spridning utanför de kluster som inkluderar resande från till exempel Italien, men att man följer utvecklingen och är beredd att göra en omvärdering. Man räknar med att kunna se tecken på spridning utanför dessa kluster inom de närmsta dagarna.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leuchdioden
Joe Rogan klippet som efterfrågas

https://www.youtube.com/watch?v=cZFhjMQrVts&t=10s
Mycket sevärt. Det är alltså dagens Joe Rogan-avsnitt med följande gäst:

Michael Osterholm is an internationally recognized expert in infectious disease epidemiology. He is Regents Professor, McKnight Presidential Endowed Chair in Public Health, the director of the Center for Infectious Disease Research and Policy (CIDRAP), Distinguished Teaching Professor in the Division of Environmental Health Sciences, School of Public Health, a professor in the Technological Leadership Institute, College of Science and Engineering, and an adjunct professor in the Medical School, all at the University of Minnesota.

Någon skrev tidigare i tråden att den här gubben bland annat bär ansvar för att ha listat ut smittvägarna för HIV.
Citera
Medlem
Är det idag tillåtet att åka till länder där det är risk med viruset. Om det är det, varför är det det i sådan fall?
Citera
2020-03-11, 15:02
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
En vanlig jävla normalfördelningskurva helt enkelt. Och den sitter du och mallar dig över...

Schubert är en efterbliven kosmopolit. Ignorera fanskapet.
Citera
2020-03-11, 15:02
Medlem
Fris avatar
Jävlar anamma! MSB säger i dagens presskonferens om coronaviruset att det blir elavbrott imorgon! De här virusarna kollapsar ju vid kontakt med koppar. Jag förstår inte hur det har med saken att göra, men nu får vi det också.

Riktigt duktiga kommunikatörer de har!
Då är ju Tegnell snäppet mindre värre, för han tänker och tycker och väntar. Ju mindre de gör desto bättre är de. Hon (Söder?) från Socialstyrelsen gör dock sitt jobb.
Citera
2020-03-11, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Det får väl enorma konsekvenser om det stoppas.
Men självklart borde man meddelat nya strikta krav t.ex. för rengöring och att säkra riskavstånd + rimliga kontroller att de som äntrar tågen och bussarna inte är sjuka. Osv.
Hur kan Tegnell kläcka ur sig detta inför miljoner människor 🤦 Det är helt otroligt! Självklart är kollektivtrafiken en högriskzon. Helt ofattbart 😡

Pinsamt också hur snabbt Johanna Sandvall kom ur balans när hon fick självklara frågor om sjukvårdsmateriel och sekretessbeläggandet av uppgifter. Människan började fnissa förläget/lätt hysteriskt flera ggr och såg ut att vilja sjunka genom golvet.
Jag känner mig om något mer otrygg nu än innan presskonferensen. Då fanns det åtminstone hopp om att de skulle fatta riktiga beslut istället för att återigen vänta tills det blir värre innan man (eventuellt) (re)agerar. Detta har utvecklats till en mardröm där den ena instansen hänvisar till den andra och inget blir gjort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mi-Ma
Tegnell uttryckte ju en oro över Thailands ekonomi om vi svenskar skulle sluta åka dit på semester så visst ligger nånting i det..🙄

Han har sagt redan från början att de tänker hålla Sveriges "öppenhet".

Inte för att vara sån men smittobekämpning och "öppenhet" är två saker som står i motsatsförhållande till varandra.
Citera
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Vad ska de göra sen ?

Ni vill stoppa men ändå sprida

Att stoppa spridning är ju just det dom arbetar med, snarare Sverige som gör allt dom kan för att sprida smittan.

Eller har jag förstått dig fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in