2020-03-11, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deathisfakenews
Så här säger en av mina goda bekanta som jobbar som biomedicinsk analytiker i Afrika.

1) it's real and can be fatal only if left untreated
2) it's genetically modified version of the old virus. For big financial gains
3) The numbers of infected people are just inflated
4) any country that want to buy into the money well should would come up with a made up story of infected victims

Eftersom jag inte är biomedicinsk analytiker eller har läst tillräckligt mycket vill jag bara delge detta så kan andra i tråden undersöka.

Jag litar på henne och hon är mycket intelligent. Men hurvida uppgifterna stämmer vet jagi nte.

Afrikansk foliehat med extra aluminium där.
Citera
2020-03-11, 13:06
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det har jag skrivit tidigare - när det dött tusen personer i Sverige kommer jag börja oroa mig.

Man kan inte släcka ett hus som redan brinner. Det är därför man arbetar proaktivt snarare än reaktivt.
I detta fall har man utgått från vissa parametrar som visat sig inte stämma, och nu har man troligen fått en brand som inte kommer gå att släcka.

Den låga dödligheten gäller endast fram till dess att intensivvårdsplatserna tar slut. Kanske vid 1500 smittade, eller något mer. Lägg också på en fördröjning på två veckor och en ledtid på 4-6 veckor efter det.
Lägg ytterligare till att vårdpersonalen inte är maskiner och att intensivvård kräver väldigt stora resurser.
Lägg sedan på LOU och keff tillgång på materiel.
Lägg sedan på att civilförsvaret är en skugga av sitt forna jag.

Jag önskar att detta är en bluff eller hypad nyhet. Om det inte är det kan det tyvärr bli väldigt allvarligt.

Bettet safe than sorry, som man säger. Att upphöra med evenemang som kan driva risker och nöjesrelaterade resor i dagens läge är oansvarigt. Det är svårt att se det på något annat vis.

Jag hade lättat på skolplikten och tagit bort karensdagen idag. Men frivilligt.
Likaså hade jag infört 14 dagars obligatorisk hemkarantän för alla som varit utanför Norden.

Företag klarar sig utan resor på kort sikt. Nästan allt kan hanteras digitalt. Det som måste göras handlar om kompetensresor, tekniker och andra. Där kan man få dispens.

Enkla åtgärder som kan vara avgörande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vetenskapliga artiklar är granskade innan de släpps och kan granskas av andra.

Tror du han sitter och hittar på?

Från Wikipedia:
Citat:
Michael T. Osterholm is an American public health scientist and a biosecurity and infectious disease expert.[1] Osterholm is the director of the Center for Infectious Disease Research and Policy (CIDRAP) at the University of Minnesota and a Regents Professor, the McKnight Presidential Endowed Chair in Public Health, a Distinguished Teaching Professor in the Division of Environmental Health Sciences, School of Public Health, a professor in the Technological Leadership Institute, College of Science and Engineering, and an adjunct professor in the University of Minnesota Medical School,[2] all at the University of Minnesota.[3] He is also on the Board of Regents at Luther College in Decorah, Iowa
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Verka som alla smittade har blivit det utomlands. Ingen som blivit smittad här hemma? Det verkar ju konstigt annars...Många går förstås inte och testar sig då bara de som är i "riskzonen" testar sig. Undrar hur många som har corona egentligen.

Eftersom man inte FÅR testas om man inte varit utomlands i riskzoner så är det inte så konstigt att alla konstaterade fall är från dessa områden. Vi har inte kapacitet att testa fler, därför finns inga andra siffror atm
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Förbjud onödiga folksamlingar.
Uppmana folk att undvika kollektivtrafik.
Stäng av biltullarna.
Citera
2020-03-11, 13:07
Medlem
aina08s avatar
Finns det någon sida där man kan följa antal smittade i Sverige dag för dag?

Ursäkta min okunskap, men hur sprids smittan genom mat?
Livsmedelsverket säger att de inte ska smitta genom mat, men har det hela inte börjat genom just det?
Och om tex pizzabagaren är smittat så lär väl pizzan han lagar föra smittan vidare, eller styckaren som nyser på köttet som levereras till ICA?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Du har fått tillgång till en hel del källor i tråden, inget accepteras. Det accepteras bara den dagen AT godkänner vad du får lov att tycka. Det är således rimligt att du förklarar varför man inte skulle kunna smitta asymtomatiskt.

Har du läst artikeln i läkartidningen än? Notera även kommentarerna. Har nog aldrig sett ett lika stort koncensus bland sakkunniga. Men du tycker fortfarande inte att du ska behöva motivera varför de har fel?

Det är oärligt av dig att utge dig för att vara intresserad av vetenskap och fakta. Jag tror inte ens att du har en förmåga att bedöma vetenskapliga artiklar. Vad kan du ens om virologi? För att inte ens tala om hur fullständigt ologiskt du resonerar.

Jag har läst källorna till det som står i läkartidningen. Om R0 ska ner bör >80 % av de med symptom stanna hemma. Någon asymptomatisk isolering behövs ej, finns ej klara evidens för det.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Bara 3400 underskrifter, kommer inte komma någonstans. Generellt kan inte folk vara hemma med sina barn i två veckor eller mer och far/morföräldrar har självmant satt sig i karantän från omvärlden
Det kanske är så att det här viruset kommer att kosta pengar? Man kan inte förutsätta att tillväxten ska öka trots en epidemi, vi kanske ska börja inrikta oss på att eventuellt få ösa resurser i det svarta hålet och hoppas på det bästa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Bara 3400 underskrifter, kommer inte komma någonstans. Generellt kan inte folk vara hemma med sina barn i två veckor eller mer och far/morföräldrar har självmant satt sig i karantän från omvärlden

Varför kan folk inte vara hemma med barnen i två veckor eller mer? Menar du att folk är så fattiga att de inte kan vara hemma med sina egna barn men däremot tillräckligt rika för att åka på helt onödiga resor till Thailand, Italien eller köpa mängder av färdiglagad mat till helgen för att sedan glo på Netflax eller vad det nu heter?

Det här kommer att bli en nyttig läxa för gemene man och föra dem tillbaka några steg i det som på senare decennier har benämnts för "utveckling".

En epidemi har ibland positiva saker med sig.

Nu tvingas folk äntligen att koka blodpalt själva, baka matbröd själva och se till att leverstuvningen står på matbordet.
Citera
2020-03-11, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Finns det någon sida där man kan följa antal smittade i Sverige dag för dag?

Ursäkta min okunskap, men hur sprids smittan genom mat?
Livsmedelsverket säger att de inte ska smitta genom mat, men har det hela inte börjat genom just det?
Och om tex pizzabagaren är smittat så lär väl pizzan han lagar föra smittan vidare, eller styckaren som nyser på köttet som levereras till ICA?

https://c19.se
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Polare som kör budbil,

Står utanför ett sjukhus i Sthlm

Berättar om galen aktivitet med massor av ambulanser som kommer med blåsljus och lämnar med blåsljus samt ovanligt mycket folk från vaktbolag på området.

Bedömer honom som väldigt trovärdig
Ajdå, kan ambulanser också bli en trång sektor, någon som vet hur många det finns i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om man tittar på länderna runt Östersjön så är det nu 3000 smittade och bara två dödsfall så här långt i Tyskland. När Italien hade 3000 smittade så var det redan hundratals döda.

Jag tycker det bekräftar klimat-teorin att vi uppe i norr har större motståndskraft mot den här typen av virus pga större exponering än varmare länder.

Nej därför att Tyskland räknar med ALLA som är sjuka oavsett diagnos medans Italien räknar på de som har medel-tuffa symptom.
Har inget med klimatet att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in