Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Det har jag skrivit tidigare - när det dött tusen personer i Sverige kommer jag börja oroa mig.
Man kan inte släcka ett hus som redan brinner. Det är därför man arbetar proaktivt snarare än reaktivt.
I detta fall har man utgått från vissa parametrar som visat sig inte stämma, och nu har man troligen fått en brand som inte kommer gå att släcka.
Den låga dödligheten gäller endast fram till dess att intensivvårdsplatserna tar slut. Kanske vid 1500 smittade, eller något mer. Lägg också på en fördröjning på två veckor och en ledtid på 4-6 veckor efter det.
Lägg ytterligare till att vårdpersonalen inte är maskiner och att intensivvård kräver väldigt stora resurser.
Lägg sedan på LOU och keff tillgång på materiel.
Lägg sedan på att civilförsvaret är en skugga av sitt forna jag.
Jag önskar att detta är en bluff eller hypad nyhet. Om det inte är det kan det tyvärr bli väldigt allvarligt.
Bettet safe than sorry, som man säger. Att upphöra med evenemang som kan driva risker och nöjesrelaterade resor i dagens läge är oansvarigt. Det är svårt att se det på något annat vis.
Jag hade lättat på skolplikten och tagit bort karensdagen idag. Men frivilligt.
Likaså hade jag infört 14 dagars obligatorisk hemkarantän för alla som varit utanför Norden.
Företag klarar sig utan resor på kort sikt. Nästan allt kan hanteras digitalt. Det som måste göras handlar om kompetensresor, tekniker och andra. Där kan man få dispens.
Enkla åtgärder som kan vara avgörande.