2020-03-11, 12:28
Medlem
Polare som kör budbil,

Står utanför ett sjukhus i Sthlm

Berättar om galen aktivitet med massor av ambulanser som kommer med blåsljus och lämnar med blåsljus samt ovanligt mycket folk från vaktbolag på området.

Bedömer honom som väldigt trovärdig
Citera
Medlem
Ingen människa ska åka till USA, säger Agnes Wold.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/professorn-ingen-manniska-ska-aka-till-usa-nu
Citera
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Tror du våra nyanlända bryr sig om karantän?

Nä, inte en chans. Men jag tänker mig mer 7 års fängelsekarantän om man bryter mot denna. Alternativt nackskott direkt vid första militära vägspärr.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Fan vad många som kommer att dö. Deras sjukvård kommer att kollapsa. Ju längre smittan är ute i samhället desto större andel blir smittade vid ungefär samma tidpunkt. Det skapar ett enormt tryck på sjukvården.
Ja, det kommer bli tufft. Men... I Italien fick alla det på en och samma gång och smittspridningen var total, därav det fullkomliga kaoset. Gäller att se till att alla inte får det på en och samma gång. Ser man till att isolera gamla och svaga kan man rädda många liv. Sen när de yngre starka haft det och byggt upp en viss resistens kommer de att kunna ta hand om de äldre om de råkar få det.
Citera
2020-03-11, 12:29
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Anders Tegnell sa ju att vi hade peakat förra veckan..helt otroligt att han kunde göra ett sådant uttalande!

Han är helt makalös.
Men han har nog någon som säger vad han ska säga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Min poäng var att siffrorna från Italien är märkliga. De har 128 fall, allt som allt, i åldern 0-19. Jag har redan läst om en hel del svenska barn och ungdomar under 19 som smittats positivt efter Italienresan. Är det rimligt att om så många svenska barn och ungdomar smittas under nån vecka i Italien så är det ändå bara 128 italienska barn som gjort det, allt som allt, under hela förloppet?

Italienarna rapporterar endast kliniska fall sen en lång tid tillbaka. Behöver du inte vård finns du inte med i statistiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Du kan inte jämföra Singapore och Sverige. Helt olika saklägen

Singapore kan ha sina skolor öppna för att de än så länge inte har någon större smittspridning tillskillnad från Sverige.

Skitsnack. De har haft viruset länge nu och borde ha många fler fall om barn i skolor driver denna epidemi. Inte ens i Kinas data har man lyckats hitta att barn och skolor är drivande i epidemin.
Citera
Medlem
Vad finns det för quick-fix för att stärka upp immunförsvaret på 1-2 veckor?
Citera
2020-03-11, 12:30
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tack!

Sverige har väl åtminstone fram till igår enbart (eller huvudsakligen?) testat dem, som varit utomlands i en smittad region eller träffar ngn som varit uromlands? Det är ju rimligen fler yngre som reser än äldre.
Jo, men jag är bara förvånad över de absoluta siffrorna på under 50 i Italien, med tanke på hur många svenskar som snappat upp det från Italien. De kan inte stämma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
...att medelåldern är cirka 65 år. Det innebär att hälften är över 65, och hälften är under 65.

Nej, det innebär det inte. Medelåldern är inte medianåldern.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om det är den som är den matematiska modellen som ännu inte är peer reviewed och inte uppbackad med smittkedjeanalys så ger jag noll fö den i nuläget.

Nä, du väntar istället flera månader för att få något bekräftat (referentgranskade artiklar) innan du kan vidta adekvata åtgärder. DÅ ÄR DET REDAN FÖRSENT.
Citera
Medlem
Alltså hur svårt kan det bli, alla som varit utomlands i länder där smittan sprids ska in i testats. Gör man inte det så ska man hämtas med våld och straffas. Man kan lätt ta reda på vilka som varit vart dom senaste 2 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in