2020-03-11, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Hon var väl nästan 3 år gammal?

Hon var nästan 4 när hon dog
Hon var nästan 3 när hon kom tillbaka permanent till bioföräldrar.
Hon var nästan 2 när bioföräldrarna började kämpa för att få tillbaka henne.
Citera
2020-03-11, 13:37
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Text från NT:

NORRKÖPING Den treåriga flickan hade varit död i "några dagar" när hon hittades av polisen. Nu fråntas hennes mor vårdnaden av hennes två syskon.
Fredrik Nygren13:05 | 2020-03-11
Det är förvaltningsrätten i Linköping som beslutat att flickans båda syskon ska tvångsplaceras enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).

I domen framkommer flera detaljer om omständigheterna vid polisens ingripande i slutet av januari.

Det fastslås bland annat att syskonen – varav det ena är yngre än flickan – har befunnit sig i lägenheten under dagarna efter att deras syster hade avlidit.

När föräldrarna greps uppfattades de som påverkade. De testade därefter positivt på "ett flertal droger som inte föreskrivits av läkare".

Syskonen omhändertogs omedelbart efter händelsen.
Tack, det var intressant. Man fick bekräftat att hon legat död en tid. Samt att föräldrarna var missbrukare. Dessa två har ju förut bara varit (ganska välgrundade) antagande.

Skönt oxå att de andra två barnen är placerade nu. Denna gång är jag ganska säker på att att de håller hela vägen.
Citera
2020-03-11, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heel46
Om det är hennes så har hon uppdaterat sin Spotify senast idag? Se skärmdump.
Får man ha tillgång till Spotify där hon sitter häktad?

https://forumbilder.com/i/roL0

Hon kanske delar sin spotify med sin äldre son. (Han var väl ca 13 år så han borde vara insatt i hur man använder det)

Jag och min familj delar på samma spotify konto, inte alls ovanligt
Citera
2020-03-11, 13:44
Medlem
Citat:
Text från NT:

NORRKÖPING Den treåriga flickan hade varit död i "några dagar" när hon hittades av polisen. Nu fråntas hennes mor vårdnaden av hennes två syskon.
Det är förvaltningsrätten i Linköping som beslutat att flickans båda syskon ska tvångsplaceras enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).

I domen framkommer flera detaljer om omständigheterna vid polisens ingripande i slutet av januari.

Det fastslås bland annat att syskonen – varav det ena är yngre än flickan – har befunnit sig i lägenheten under dagarna efter att deras syster hade avlidit.

När föräldrarna greps uppfattades de som påverkade. De testade därefter positivt på "ett flertal droger som inte föreskrivits av läkare".

Vet ni om det finns möjlighet att ta del av denna dom om LVU eller borde den vara sekretessbelagd med tanke på att den hänger ihop med förundersökningen?
Citera
2020-03-11, 13:48
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Text från NT:

Kan knappast bli värre. Hur ska det gå för de andra barnen, tro.
Citera
2020-03-11, 13:58
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Kan knappast bli värre. Hur ska det gå för de andra barnen, tro.
Den lilla är väldigt liten, det bästa man kan hoppas på där är väl en bra uppväxtplacering i ett kärleksfullt familjehem.

Den större har redan varit LVUAd bland annat oå grund av avvikande sexuellt beteende. Han har en biopapoa kvar i livet. Men då en flytt till denna biopapoa aldrig verkat aktuell. Kanske denna man har en del brister i sin föräldraförmåga.
Man får önska honom allt gott i livet och hoppas att han får bo på en trygg plats de åren han har kvar tills han räknas som vuxen, med han har ju mycket mot sig. För att klara ett liv som välfungerande människa.
Citera
2020-03-11, 14:15
Medlem
Hur har de kunnat ha en avliden liten flicka i lägenheten i flera dagar med de andra barnen kvar hemma??? Det är så sjukt!!!
Om någon hittar domen från förvaltningsrätten i Linköping så förklara gärna, jag fattar inte det här. Det är för sjukt. Sjukt!
Citera
2020-03-11, 15:11
Medlem
Det här med att ha "rätt" till sina barn, nej, är du en äcklig misslyckad pundare där punderiet till och med går ut över barnen och som i det här fallet sätter de i livsfara, så nej.

Pundare är samhällets avskrap, de svagaste människorna som finns, har ingen sympati för de alls, tycker att de borde få ruttna i sina egna spyor, det daltas alldeles för mycket med dem. Hur kan det vara okej för pundarföräldrarna att ej lämna pissprov.

Svenska myndigheter dödade den här stackars lilla tjejen lika mycket som hennes äckliga föräldrar. Är själv pappa till två små döttrar och det här fallet berörde mig väldigt djupt.
Citera
2020-03-11, 15:24
Medlem
dovAkins avatar
När jag läser detta fall får jag tankar på filmen trainspotting, där dör väl ungen och ligger död utan att dem märker det om jag inte minns fel.
Citera
2020-03-11, 15:43
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Hur har de kunnat ha en avliden liten flicka i lägenheten i flera dagar med de andra barnen kvar hemma??? Det är så sjukt!!!
Om någon hittar domen från förvaltningsrätten i Linköping så förklara gärna, jag fattar inte det här. Det är för sjukt. Sjukt!

Ja visst är det sjukt. Man får tänka så för att göra det mer "begripligt".
Citera
2020-03-11, 16:31
Medlem
CharlieRs avatar
Förvaltningsrättens beslut om att omhänderta de efterlevande syskonen finns här.
Citera
2020-03-11, 16:35
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Sammanfattningsvis är det du skriver dravel.

Jag tolkar det som ett erkännande om att du har fel och att de flesta barnomhändertaganden aldrig passerar varken en socialnämnd eller en förvaltningsrätt innan de genomförs?

Det är nämligen precis så det går till i den stora majoriteten av fallen. Socialsekreterarna kommer, ofta efter några månaders utredning, fram till att ett barn måste omhändertas. De fattar beslut om omedelbart omhändertagande tillsammans med socialchefen (ytterligare en tjänsteman). Någon av dessa tar sedan kontakt med socialnämndens ordförande och får, vanligtvis efter minimal information, ett godkännande av denna att fortsätta. Barnet omhändertas, ibland med polishandräckning.

Förvaltningsrätten kommer in i bilden 7-14 dagar senare då det omedelbara omhändertagandet ska fastställas, vilket nästan alltid sker. Ärendet läggs fram för socialnämnden efter en månad eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in