2020-03-11, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Kl är 04:45. Har precis vaknat av en torr hosta, det är inget som jag varit med om tidigare. Har ej varit utomlands men har rest varje vecka inrikes med tåg och flyg.

Funderar på om jag ska till jobbet i morgon. Hur kan jag göra den bedömningen? Jobbar över 1000 pers på mitt jobb....

Utgå ifrån att du faktiskt kan ha sjukdomen. Det är långt ifrån omöjligt att så är fallet.
Jämför skiten/skammen du får av att sjukanmäla dig i onödan ifrån jobbet, med skiten/skammen du får av att vara den första personen på jobbet att smitta ner en kollega, tvinga företaget att gå i karantän och då riskera 1000 pers jobb/lönesäkerhet.

Eftersom du redan visar symtom på något så behöver du förmodligen inte vänta så länge på att få reda på vad det är. Förkylning eller covid.
Citera
2020-03-11, 05:03
Bannlyst
Drygt fem dagar nu, halsont hosta feber snor å slem ont i kroppen yrsel.
Känner mig lite sliten, men inte så att man låter ett Kinesiskt skitvirus ta kål på en.
Citera
2020-03-11, 06:45
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nu när Z-day närmar sig är det bäst att vara uppmärksam på symtom i kroppen.

Vilka är symptomen?
Och när ska man oroa sig på allvar?

Jag har fått ont i halsen och har mätt temp 37,9. Har tagit alvedon.
Har inte varit outomlands, spritar händerna när jag varit ute, inte varit i folksamlingar, åker egen bil, minimal kontakt med människor. Samma med frugan.
Är det kört nu?
Nej. Hypokondri har sällan, om inte aldrig, dödlig utgång.
Citera
2020-03-11, 07:34
Medlem
bithaxs avatar
Har inga övriga starka symptom förutom lite hosta, men har fått en känsla i halsen/bröstet som påminner om förra gången jag drabbades av lunginflammation.

Vad gör man nu då, är det bara att vänta och se vad som händer?
Citera
2020-03-11, 07:50
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thug4life
Att du själv inte förstår hur mycket du överdriver. Är du tidigare frisk så kommer troligtvis inget att hända dig. Oro frisätter stresshormoner i kroppen. Stresshormoner kan orsaka hjärtinfarkt eller en stroke, sannolikheten för ovanstående är ungefär lika stor som att du ska dö av Coronaviruset. Samla dig en aning och ta det lugnt. Ta hand om dig.

Med tanke på att en av 500 dör i corona under 40 års ålder, och en av 250 under 50, så är det avsevärt högre risk att dö av corona än av att oroa sig, även för yngre. Är man över 50 så ska man helst inte bli sjuk, för därefter ökar risken avsevärt.

Dessa siffror gäller om man får tillgång till sjukvård, annars blir de ännu högre.
Citera
2020-03-11, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jag börjar så smått undra om jag är smittad, även om jag inte ligger i någon riskzon.

För drygt två veckor sedan på en fredag åkte jag på förkylning. Jag förebyggde med lite huskurer, så den blev ganska mild, och nästa fredag var jag frisk.
Så jag motionerade lite på söndagen och tisdagen utan problem. På torsdagen tog jag en längre promenad. Det var rätt kyligt i luften så det kändes när jag andades. Väl hemkommen gick det fort till att jag fick ont i halsen på ett väldigt distinkt sätt.

I fredags tilltog det halsonda och jag kände lätt feber, så jag tog mig till akutintaget för infektioner vid det lokala universitetssjukhuset. Jag misstänkte lunginflammation och tänkte bara höra lite lätt hur jag i Corona-tider skulle uppsöka sjukvården för att orsaka så lite panik som möjligt bland andra patienter med min hosta. Men där blev jag bortviftad och tillsagd att söka vård som vanligt.

I helgen var jag sängliggande med feber och låg mest nedbäddad, drack varmt vatten och tyckte synd om mig själv. Igår måndag kände jag mig lite friskare i halsen och nästäppan var borta, så jag tog en promenad. Det visade sig vara dumt, för när jag kom hem blev det sämre och jag fann för gott att söka mig till akuten för provtagning och en möjlig penicillinkur. Men där visade RCP-testet på ett virus och alltså influensa. Tempen var på måttliga 37,5° C.

Nu har jag inga allvarliga symptom, men en torrhosta som inte är av denna världen och inte vill ge med sig. Det är en influensa-förlopp jag inte alls känner igen och min kropp brukar inte reagera så här.

Men jag har inte varit utomlands och inte varit i folksamlingar alls, så det finns inga egentliga skäl att misstänka Corona. Dessutom skulle jag ha blivit smittad väldigt tidigt med svenska mått mätt. Men med tanke på att mitt immunsystem var ansträngt från förskylningen, så är det inte omöjligt att jag varit särskilt mottaglig för det fåtal Corona-virus som cirkulerade i den svenska luften i förra veckan.

Nej, du är inte coronasmittad. Du har en helt vanlig mancold.
Citera
2020-03-11, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Har inga övriga starka symptom förutom lite hosta, men har fått en känsla i halsen/bröstet som påminner om förra gången jag drabbades av lunginflammation.

Vad gör man nu då, är det bara att vänta och se vad som händer?

Precis som med mig. Började i söndags. Köpte dock D vitamin droppa igår och Det verkar faktiskt ha hjälpt. Hostan är idag nästan borta.
Citera
2020-03-11, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Med tanke på att en av 500 dör i corona under 40 års ålder, och en av 250 under 50, så är det avsevärt högre risk att dö av corona än av att oroa sig, även för yngre. Är man över 50 så ska man helst inte bli sjuk, för därefter ökar risken avsevärt.

Dessa siffror gäller om man får tillgång till sjukvård, annars blir de ännu högre.

Är det du som är källan till ovanstående? Annars kan du gärna länka. Även om ovanstående stämmer så är risken liten. Oroa dig inte, du kan ändå inte göra ett skit åt saken.
Citera
2020-03-11, 10:57
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thug4life
Är det du som är källan till ovanstående? Annars kan du gärna länka. Även om ovanstående stämmer så är risken liten. Oroa dig inte, du kan ändå inte göra ett skit åt saken.

Källa är WHO, lär dig söka själv. Ska du ifrågasätta så bör du åtminstone ha något att backa upp det med.
Citera
2020-03-11, 11:03
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckatill
Precis som med mig. Började i söndags. Köpte dock D vitamin droppa igår och Det verkar faktiskt ha hjälpt. Hostan är idag nästan borta.
Lol.
Mystiken kring d-vitaminet lever vidare. Jag kan svära vid mina testiklar att din hosta inte blev bättre av d-vit.
Citera
2020-03-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Källa är WHO, lär dig söka själv. Ska du ifrågasätta så bör du åtminstone ha något att backa upp det med.

Du har ingen källa punkt. Skriv inte om inte du kan backa upp det. Lära mig söka själv? Påstår man något får man visa att det stämmer. Sluta nojja👍👍
Citera
2020-03-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Lol.
Mystiken kring d-vitaminet lever vidare. Jag kan svära vid mina testiklar att din hosta inte blev bättre av d-vit.

Dagens kommentar😂😂😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in