2020-03-10, 23:25
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jag börjar så smått undra om jag är smittad, även om jag inte ligger i någon riskzon.

För drygt två veckor sedan på en fredag åkte jag på förkylning. Jag förebyggde med lite huskurer, så den blev ganska mild, och nästa fredag var jag frisk.
Så jag motionerade lite på söndagen och tisdagen utan problem. På torsdagen tog jag en längre promenad. Det var rätt kyligt i luften så det kändes när jag andades. Väl hemkommen gick det fort till att jag fick ont i halsen på ett väldigt distinkt sätt.

I fredags tilltog det halsonda och jag kände lätt feber, så jag tog mig till akutintaget för infektioner vid det lokala universitetssjukhuset. Jag misstänkte lunginflammation och tänkte bara höra lite lätt hur jag i Corona-tider skulle uppsöka sjukvården för att orsaka så lite panik som möjligt bland andra patienter med min hosta. Men där blev jag bortviftad och tillsagd att söka vård som vanligt.

I helgen var jag sängliggande med feber och låg mest nedbäddad, drack varmt vatten och tyckte synd om mig själv. Igår måndag kände jag mig lite friskare i halsen och nästäppan var borta, så jag tog en promenad. Det visade sig vara dumt, för när jag kom hem blev det sämre och jag fann för gott att söka mig till akuten för provtagning och en möjlig penicillinkur. Men där visade RCP-testet på ett virus och alltså influensa. Tempen var på måttliga 37,5° C.

Nu har jag inga allvarliga symptom, men en torrhosta som inte är av denna världen och inte vill ge med sig. Det är en influensa-förlopp jag inte alls känner igen och min kropp brukar inte reagera så här.

Men jag har inte varit utomlands och inte varit i folksamlingar alls, så det finns inga egentliga skäl att misstänka Corona. Dessutom skulle jag ha blivit smittad väldigt tidigt med svenska mått mätt. Men med tanke på att mitt immunsystem var ansträngt från förskylningen, så är det inte omöjligt att jag varit särskilt mottaglig för det fåtal Corona-virus som cirkulerade i den svenska luften i förra veckan.
Du åkte alltså till akuten två gånger för att du hade lite halsont och feber?
Citera
2020-03-10, 23:27
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Du åkte alltså till akuten två gånger för att du hade lite halsont och feber?
Nej.
Citera
2020-03-10, 23:32
Medlem
Korv-Steffes kommentar att vi måste ta oss igenom detta tillsammans lät lite fel i sammanhanget.
Citera
2020-03-11, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Corona kan leda till lunginflammation och en dödlig sådan + att vissa organ stänger av, det är så folk dör.

Kan drabba alla, oavsett ålder och om man är frisk eller sjuk i annat. Det är ett roulettehjul. Även om de flesta nummer är bra finns det några dåliga och man vet aldrig, vem som helst kan vara den som dör av detta.

Att du själv inte förstår hur mycket du överdriver. Är du tidigare frisk så kommer troligtvis inget att hända dig. Oro frisätter stresshormoner i kroppen. Stresshormoner kan orsaka hjärtinfarkt eller en stroke, sannolikheten för ovanstående är ungefär lika stor som att du ska dö av Coronaviruset. Samla dig en aning och ta det lugnt. Ta hand om dig.
Citera
2020-03-11, 00:34
Medlem
Citat:
Jag börjar så smått undra om jag är smittad, även om jag inte ligger i någon riskzon.

För drygt två veckor sedan på en fredag åkte jag på förkylning. Jag förebyggde med lite huskurer, så den blev ganska mild, och nästa fredag var jag frisk.
Så jag motionerade lite på söndagen och tisdagen utan problem. På torsdagen tog jag en längre promenad. Det var rätt kyligt i luften så det kändes när jag andades. Väl hemkommen gick det fort till att jag fick ont i halsen på ett väldigt distinkt sätt.

I fredags tilltog det halsonda och jag kände lätt feber, så jag tog mig till akutintaget för infektioner vid det lokala universitetssjukhuset. Jag misstänkte lunginflammation och tänkte bara höra lite lätt hur jag i Corona-tider skulle uppsöka sjukvården för att orsaka så lite panik som möjligt bland andra patienter med min hosta. Men där blev jag bortviftad och tillsagd att söka vård som vanligt.

I helgen var jag sängliggande med feber och låg mest nedbäddad, drack varmt vatten och tyckte synd om mig själv. Igår måndag kände jag mig lite friskare i halsen och nästäppan var borta, så jag tog en promenad. Det visade sig vara dumt, för när jag kom hem blev det sämre och jag fann för gott att söka mig till akuten för provtagning och en möjlig penicillinkur. Men där visade RCP-testet på ett virus och alltså influensa. Tempen var på måttliga 37,5° C.

Nu har jag inga allvarliga symptom, men en torrhosta som inte är av denna världen och inte vill ge med sig. Det är en influensa-förlopp jag inte alls känner igen och min kropp brukar inte reagera så här.

Men jag har inte varit utomlands och inte varit i folksamlingar alls, så det finns inga egentliga skäl att misstänka Corona. Dessutom skulle jag ha blivit smittad väldigt tidigt med svenska mått mätt. Men med tanke på att mitt immunsystem var ansträngt från förskylningen, så är det inte omöjligt att jag varit särskilt mottaglig för det fåtal Corona-virus som cirkulerade i den svenska luften i förra veckan.

Du får gärna förklara logiken bakom varför "förskylning" skulle göra dig mer mottaglig för corona. Du må tro dig vara intelligent på basis av ett test som var avsett för att upptäcka retardation (till skillnad från dagens kukmätning) men nej, det har ingenting att göra med ens mottaglighet för att ådra sig COVID-19.

Hälsar 180 IQ.
Senast redigerad av User30 2020-03-11 kl. 00:37.
Citera
2020-03-11, 00:40
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacRousseau
Det har börjat gå massa influensa på jobbet. Jag fick influensan ca 10 dagar sen. Ingen feber för någon av oss men hosta och slem. Låter väldigt torrt över hela kontorslandskapet. Förra veckan var hela ungens dagis hostiga.

Mer än vanligt sjuka nu. Hade ingen feber så bör vara vanlig influensa.

Det jag har känt är:
Yrsel
Trötthet
Kallsvettas
Hosta
Nysningar
Svårare än vanligt att andas

Hade nog gärna gjort ett test men har inte varit i någon riskzon.

Två kontor i samma kvarter har fått stänga ner flera våningar för att de har hittat folk som är smittade.

Enda trösten är att om det är den som går så pass mycket är den ganska mild fast sprider sig snabbt.

Har upplevt samma symptom. Högst förmodligen den vanliga influensan som brukar komma så här lags. Det har hållt i sig runt en vecka och är som det brukar vara; att man (eller jag?) är lite sjuk men inte tillräckligt för att t ex vara sängliggande.

Det som varit nytt denna omgång är att det om kvällarna stundtals upplevts som något svårare att andas (dvs inte svårt utan endast något svårare än normalt). Till skillnad från dig har jag inte haft några nysningar.
Citera
2020-03-11, 01:48
Medlem
Jag och min flickvän är iaf konstaterade covid19-fall, vi var i Italien och åkte skidor för ett par veckor sen. Vi är i god form och det känns som en rejäl förkylning, har högsta febern jag nånsin noterat runt 39.9 nu med paracetamol men vi är friska i övrigt och kommer naturligtvis friskna till, håller oss borta från allmänheten. Friska människor har inget att frukta förutom karensdagar. Är som en rejäl förkylning, inte mässling TBC eller ebola som folk verkar tro.
Senast redigerad av bul-11-33 2020-03-11 kl. 01:56.
Citera
2020-03-11, 03:24
Medlem
BrunoC-2.0s avatar
Det är i synnerhet äckliga människor som bär skulden för att viruset uppstod i Kina eftersom man äter alla sortser vidriga grejer med fladermöss, råttor och skorpioner med mera.

Det är ohygieniska människor som bär skulden för att det spridit sig i Italien, det land i Europa med flest medborgare som inte tvättar händerna efter toabesök.

Och det är såklart tråkiga människor som bär stor skuld för att skiten kommit till Sverige.
Sådana där torra stela jävlar som spenderar varje helg med att hajka, promenera i skogen och kliver upp kl 05:30 på en söndag bara för att få göra några extra åk i backen och som inte ens klarar sig med att åka skidor svenska fjällen utan måste dra till Alperna.

Det är mongon som sprider virus och som man ska hålla sig borta från.
Senast redigerad av BrunoC-2.0 2020-03-11 kl. 03:28.
Citera
2020-03-11, 03:45
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

Jag undrar hur du tänker om du tar dig till akuten och VC med misstänkt corona?
Vill du döda folk?
Förstår du vad som händer om du smittar petsonalen?
Nej ring. De får möta upp utomhus.
Citera
2020-03-11, 03:52
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Du får gärna förklara logiken bakom varför "förskylning" skulle göra dig mer mottaglig för corona. Du må tro dig vara intelligent på basis av ett test som var avsett för att upptäcka retardation (till skillnad från dagens kukmätning) men nej, det har ingenting att göra med ens mottaglighet för att ådra sig COVID-19.

Hälsar 180 IQ.
Jag har ingen som helst medicinsk kompetens eller jo fast inte angående detta, men om man är försvagad av en sjukdom och immunförsvaret har jobbat ett tag nog är det väl lättare att få följdsjukdommar?
Eller eftersjukdommar.
Nån (läkare) sa att om man är sjuk länge så är det viruset som muterar.
Är det samma virus.
Btw Hej Sheldon.
Citera
2020-03-11, 04:35
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Jag och min flickvän är iaf konstaterade covid19-fall, vi var i Italien och åkte skidor för ett par veckor sen. Vi är i god form och det känns som en rejäl förkylning, har högsta febern jag nånsin noterat runt 39.9 nu med paracetamol men vi är friska i övrigt och kommer naturligtvis friskna till, håller oss borta från allmänheten. Friska människor har inget att frukta förutom karensdagar. Är som en rejäl förkylning, inte mässling TBC eller ebola som folk verkar tro.

Hoppas allt går bra för er men man vet ännu ej vilka bestående men en person kan få efter en Coronainfektion. Att friska människor inte har något att frukta tror jag är en osanning.
Citera
2020-03-11, 04:48
Medlem
FreeThinkers avatar
Kl är 04:45. Har precis vaknat av en torr hosta, det är inget som jag varit med om tidigare. Har ej varit utomlands men har rest varje vecka inrikes med tåg och flyg.

Funderar på om jag ska till jobbet i morgon. Hur kan jag göra den bedömningen? Jobbar över 1000 pers på mitt jobb....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in