2020-03-11, 08:05
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det blir inte lättare bara för att man väntar, tvärt om. Att tappa bollen som vi har gjort kommer troligtvis innebära längre karantäner.

Ja, det kommer bara bli fler och fler smittade ju längre vi väntar. Dessa smittade har dessutom blivit smittade vid olika tillfällen och inom en större tidsrymd än vad vi haft om vi infört utegångsförbud och karantän i ett tidigt skede.

Ju längre vi väntar desto större påverkan har det på vår ekonomi. Det är alltså kontraproduktivt att göra som regeringen och försöka vänta så länge som möjligt med att införa drastiska åtgärder för att rädda ekonomin.
Citera
2020-03-11, 08:05
Medlem
vidrikfittanens avatar
Svininfluensa-utbrottet 2009 tros ha kostat cirka 201 000 människor livet ändå minns jag inte så mycket från det trots att det bara är 11 år sen.
Citera
2020-03-11, 08:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Men skicka inte dina barn till skolan då.
Ogiltig frånvaro. Nationella prov. Ska jag sabba deras betyg??
Citera
2020-03-11, 08:07
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten37
Kolla in detta! Mållös !!

https://www.expressen.se/dinapengar/skracken-for-corona-pa-planet-passagerare-slapptes-rakt-ut/
Ja det är chockerande att myndigheterna är så lite proaktiva. Varför är de inte på Arlanda och tar emot dessa sjuka turister från alperna???
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Och allt det klarar dom utan inbyggd processor eller är det liv på piconivå vi inte förstår?

Ett virus är mer som en "blueprint" som stoppas in i våra fabriker som börjar spotta ur sig produkten, som är fler blueprints som infekterar fler fabriker osv.

Det är inte skadligt i sig, det är snarare immunförsvarets försvarsreaktion som skadar oss. Så är det med de flesta virus.

Förkylning, hosta, feber, varbildning osv är ju alla olika försvarsmekanismer ifrån vårat immunförsvar, som reagerar när vi får något främmande i kroppen.

Att detta virus är nytt gör så vi överreagerar, och det kan skada oss permanent eller ta död på oss.

Om inte immunförsvaret hade reagerat alls så hade vi istället bestått av enbart massa virus tillslut.
Citera
Medlem
Det ska bli kul om 6 månader när coronaskräcken är som bortblåst och ni slavar har återgått till att vara duktiga skattebetalare. Sen blir ni påminda om ett år när staten vill att ni ska ta ett vaccin.
Citera
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMackan
Så a här virus sprids mindre på sommaren / värmen utav tre anledningar.

1. Varm, fuktig luft gör att viruset inte sprids lika långt via hosta / nysning.
2. Folk sitter inte instängda i en liten stuga och hostar varandra i huvudet.
3. Vintertid är det lättare att tro att det är en vanlig förkylning bla bla och att man omedvetet sprider smittan vidare.

Det satt en "expert" i tv i går som tyckte att vi inte skulle resa på ett år.
En regnig sommar med Svemester i små stugor kan göra susen för smittspridningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
På plats döpa om myndigheten till avbefolkningsmyndigheten?

Jag tolkar detta som att det inte är kunskap som fattas - man vet att det finns risk för asymtomatisk smitta och man ser till att skydda personalen i nyckelmyndigheter.

Sjukvården å andra sidan tillåts att falla direkt.

Välkommen till Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Men jag ska inte ringa 1177 förr än att jag blivit bättre?

Nej nej nej nej

Jag antar att du är nyanländ.

Om du är smittad stanna hemma tills du blir bättre.

Om du inte blir bättre och börjar även ha torr hosta, ska du ringa 1177 för instruktioner om hur du ska testas.
Åk inte bara till akuten då smittar du många.
Citera
2020-03-11, 08:08
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är luftfutktighet som ökar vid varmare väder, UV-ljus som ökar, hur vi rör oss (inomhus vs utomhus), slemhinnors känslighet pga luftfuktighet, och droppsmittan som når betydligt kortare vid högre luftfuktighet.

Inte själva värmen i sig. Sagts många gånger här nu.

Jag har hört de mest korkade saker sägas hur många gånger som helst härinne, blir inte mer sant för det.
Som till exempel att det bara är asiater som kan bli smittade. Det var en trådsanning väldigt länge.
Citera
2020-03-11, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Svininfluensa-utbrottet 2009 tros ha kostat cirka 201 000 människor livet ändå minns jag inte så mycket från det trots att det bara är 11 år sen.

Ännu mer tror jag, har sett uppskattat att det kan ha varit en halv miljon som strök med. Däremot var ju svininfluensan inte alls så dödlig procentuellt. Om nu inte den siffran sjunker rejält för corona när man får bättre överblick men det är svårt att säga än.
Citera
2020-03-11, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
De epidemiologiska vetenskapen verkar inte ha kommit så långt att man kan göra såna beräkningar.
Det är ju inte en brist på vetenskap. Det beror på det faktum att mörkertal är just - Mörkertal. Det kan väl inte vara så svårt att begripa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in