2020-03-11, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag vet att det användes på två sätt mot malaria. förebyggande 1 dos i veckan start 1-2 veckor innan man reser till området med malaria och 4-8 veckor efteråt. Men får man malaria ändå så "överdoserar" man under tre dagar.

Dose för redan malariasjuka

60 kg or more: 1 g chloroquine phosphate (600 mg base) orally as an initial dose, followed by 500 mg chloroquine phosphate (300 mg base) orally after 6 to 8 hours, then 500 mg chloroquine phosphate (300 mg base) orally once a day on the next 2 consecutive days
Total dose: 2.5 g chloroquine phosphate (1.5 g base) in 3 days

Hur som helst det är en medicin jag inte skulle självmedicinera Det är många bieffekter. En är att man vill ta livet av sig. Jag träffade en person han ville inte ta livet av sig men började drömma om att döda sin kompis.

https://www.drugs.com/sfx/chloroquine-side-effects.html

Dosen de använder står här;

Citat:

Department of Science and Technology of Guangdong Province and Health Commission of Guangdong Province for chloroquine in the treatment of novel coronavirus pneumonia developed this expert consensus after extensive discussion. It recommended chloroquine phosphate tablet, 500mg twice per day for 10 days for patients diagnosed as mild, moderate and severe cases of novel coronavirus pneumonia and without contraindications to chloroquine.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32074550-breakthrough-chloroquine-phosphate-has-shown-apparent-efficacy-in-treatment-of-covid-19-ass ociated-pneumonia-in-clinical-studies/#
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
180 döda soldater i Nordkorea enligt AB. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

När Nordkorea erkänner det själva är det nog värre än så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Hur kommer det sig att Ryssland lyckades stoppa spridningen på viruset? Dom är ändå granne till Kina och borde ha drabbats hårt tycker jag. Vad gör Ryssland som Sverige inte gör?
Stängd landgräns mot Kina. Drog in de flesta direktflyg. De flyg som går dirigeras till en egen terminal där alla passagerare undersöks. Passagerare med symptom sätts direkt i karantän på isolerad avdelning. ALLA andra passagerare testas och (oavsett utfall av testet) måste de sitta i själv-karantän i 14 dagar. Under den tiden blir de uppringda varje dag och de blir då och då besökta av polisen för att kolla att de inte bryter karantänreglerna. De kan få matvaror levererade till hemmet. Att gå ut under karantänen leder till böter, och om den som bryter karantänen smittar någon så kan det ge fängelse, vilket alla informeras tydligt om.

För några dagar sedan hade de testat 51.000 personer, samtidigt som Sverige utfört 3.000 tester. (Det var för 3-4 dagar sedan).
Citera
2020-03-11, 06:23
Medlem
vidrikfittanens avatar
Lite skillnad mot Sverige. Kolla hur noga dom är :

https://www.youtube.com/watch?v=C5TNecidRD0&t=604s
Citera
2020-03-11, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Folk får det som profylax på rutin om de ska resa till malariadrabbade oråden så vi är nog inte helt barskraoade.

Jag tror iofs mer på HIV-bromsarna som förstahandsval mot COVID-19.

För att vara en renhårig debattör i en tråd där just det är urviktigt:

Du kan mycket väl ha rätt då jag propagerar för en antiparasitell medicin och du antivirala (löjligt vad man kan glömma på några år från examen).
Men HIVbromsarna är väl inte så dyra längre? Att vi har relativt gott om dom och att läkemedelsbolagen borde kunna öka produktionen rejält (bara dom kan erbjuda skyddsdräkter för sin personal) håller jag för givet.
Citera
2020-03-11, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Han är allmänläkare och respekterade väl inte hackordningen eller så är det inga pengar i klorokin..
Nej det finns absolut inga pengar i det lkm. Det gör att till och med jag blir kommunist och anser att vi borde ha statlig tillverkning av olönamma men livsviktiga lkm som de privata företagen skiter i att tillverka fö att de inte tjänar något på dem.
Citera
2020-03-11, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktorwestring
För att vara en renhårig debattör i en tråd där just det är urviktigt:

Du kan mycket väl ha rätt då jag propagerar för en antiparasitell medicin och du antivirala (löjligt vad man kan glömma på några år från examen).
Men HIVbromsarna är väl inte så dyra längre? Att vi har relativt gott om dom och att läkemedelsbolagen borde kunna öka produktionen rejält (bara dom kan erbjuda skyddsdräkter för sin personal) håller jag för givet.
Nej patenten har gått ut för HIV-lkm.
Citera
2020-03-11, 06:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Spaniens utbrott triggades av en begravning...
FHM är väldigt sent på pucken som vanligt. Det är "INNAN" man har allmän spridning man ska stoppa event stora som små.

https://headtopics.com/se/spanska-coronafall-kopplas-till-begravning-i-baskien-11743354
Citera
2020-03-11, 06:27
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
När Nordkorea erkänner det själva är det nog värre än så.
Putins lille bror säger tala är silver tiga är guld.Thats all folks.Kl:02.26 Bedtime ADIOS AMIGOS!
Citera
2020-03-11, 06:27
Medlem
Ryssland arbetar i full fart för att utveckla en medicin. Som jag förstår kommer den att likna HIV bromsmedicinen.
Citera
2020-03-11, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kredo
Etanol 60-73% killer.
Ja, perfekt och är man lite "på örat" så går man inte omkring och oroar sig heller utan har ett behagligt välmående hela dagen!
Citera
2020-03-11, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Naturligtvis skulle de föredragit illamåendet. Tyvärr kände man nog inte till att klorokin var verksamt mot SARS-CoV-2 förrän efter någon månad.

Man ska alltid väga nyttan mot obehaget av biverkan men i fallet med klorokin måste man ju givetvis sätta in det om man kan rädda livet på patienten och strunta fullständigt i att de mår illa och spyr av lkm. Det är ju självklart.

Men som sagt: Jag tror mer på HIV-bromsarna.

Ger ďet mindre biverkningar så är väl det att föredra. Oavsett så verkar båda varianter leda till hysteri i Expressen tydligen.

Citat:

This case shows that the COVID-19 may induce relatively mild symptoms and a patient can recover when early diagnosis of pneumonia was made.3,4,5 When lopinavir/ritonavir was used, we found reduced viral loads and improved clinical symptoms during the treatment. So lopinavir/ritonavir can be recommended to relatively high-risk groups of COVID-19 pneumonia (elderly patients or patients with underlying diseases) from the early stage. But we need more evidence to prove the clinical efficacy of lopinavir/ritonavir based on well controlled clinical trials

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7025910/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in