2020-03-11, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
nånting säger mig att vi i Sverige inte har så jättestora lager av nån gammal malariamedicin....
Folk får det som profylax på rutin om de ska resa till malariadrabbade oråden så vi är nog inte helt barskraoade.

Jag tror iofs mer på HIV-bromsarna som förstahandsval mot COVID-19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag var otydlig igen. Med "sockerpiller" menade jag bara att jag inte upplevde minsta biverkan av HIV-bromsarna.

Jag kommer dock aldrig att få veta om jag blev smittad eftersom patienten också åt HIV-broms och mina provsvar kom tillbaka negativa.

Så igen: i förlängningen räddade virala bromsmediciner dig från att bli ett tragiskt fall av allvarlig blodsmitta inom vården, hur många av dom tusentals döda i världen tror du hellre hade valt huvudvärk och illamående?
Citera
Medlem
Hur kommer det sig att Ryssland lyckades stoppa spridningen på viruset? Dom är ändå granne till Kina och borde ha drabbats hårt tycker jag. Vad gör Ryssland som Sverige inte gör?
Citera
2020-03-11, 06:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Galenvarld
Så många konspirationsteorier och skrämselpropaganda i denna tråd. Att ni inte skäms, skrämma upp folk helt i onödan. :/

Vänta några dagar, följ utvecklingen så kommer du börja förstå varför folk är rädda inför det som nu sker.
Citera
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Så NU vill FHM stoppa arrangemang med mer än 500 deltagare. En åtgärd som de för ett par dagar sedan kallade för "ineffektiv". Vilka jävla idioter. Är det inte mer effektivt om åtgärder som bromsar/förhindrar en epidemi sätts in INNAN epidemin bryter ut?

Svenska myndigheter låter helt medvetet en epidemi bryta ut utan att göra något. Idiotin är fullständigt häpnadsväckande. I veckor har Tegnell och andra på FHM avfärdat den ena föreslagna åtgärden efter den andra som "ineffektiva". Under samma tid har diverse länder infört samma åtgärder och de länderna har klarat sig från allmän smittspridning. Samtidigt som Tegnell babblade om att ställa in arrangemang och stänga skolor var "ineffektivt" så gjorde man precis det i t.ex. Mongoliet. De, som är grannland till Kina, har idag fortfarande bara 1 (ett!) fall, medan Sverige har 356.

Sverige är som vanligt "bäst i världen" och har inget att lära från någon annan. Mitt under det som kanske är 2000-talets hittills största kris för landet så åker högsta chefen för den i sammanhanget kanske viktigaste myndigheten på planerad tjänsteresa till Somalia för att hjälpa dem...

Är det inte dags att någon i Sverige vaknar och ställer de här inkompetenta idioterna till svars för oansvarigheten?
Bara inse bättre fly än illa fäkta mannen.
Citera
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Hur kommer det sig att Ryssland lyckades stoppa spridningen på viruset? Dom är ändå granne till Kina och borde ha drabbats hårt tycker jag. Vad gör Ryssland som Sverige inte gör?

Tänker mer än ett steg framåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Är det inte snarare så att man bara testar resenärer och att man egentligen inte har en aning om spridning?

Postat 6 mars
Citera
2020-03-11, 06:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter

Antar att ryssland stängde gränsen på riktigt.
Sen kan man nog inte räkna med att ryssland lämnar ut korrekta siffror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja man få det med vissa intervall men jag har inte det i huvet nu. Kolla somsagt FASS gärna. 160 mg vill jag minnas.

Jag vet att det användes på två sätt mot malaria. förebyggande 1 dos i veckan start 1-2 veckor innan man reser till området med malaria och 4-8 veckor efteråt. Men får man malaria ändå så "överdoserar" man under tre dagar.

Dose för redan malariasjuka

60 kg or more: 1 g chloroquine phosphate (600 mg base) orally as an initial dose, followed by 500 mg chloroquine phosphate (300 mg base) orally after 6 to 8 hours, then 500 mg chloroquine phosphate (300 mg base) orally once a day on the next 2 consecutive days
Total dose: 2.5 g chloroquine phosphate (1.5 g base) in 3 days

Hur som helst det är en medicin jag inte skulle självmedicinera Det är många bieffekter. En är att man vill ta livet av sig. Jag träffade en person han ville inte ta livet av sig men började drömma om att döda sin kompis.

https://www.drugs.com/sfx/chloroquine-side-effects.html
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Enligt Nordkorea har 180 av landets soldater dött som följd av coronaviruset, rapporterar The Sun.
Enligt en ny rapport från militären i diktaturen ska soldaterna, som varit stationerade längs gränsen mot Kina, ha dött i januari och februari på grund av covid-19.
Enligt landets militär sitter även 3700 soldater i karantän.

(Aftonbladet Live)
Citera
Medlem
Om det blir storskalig karantän i Sverige. Hur ska den efterlevas? Ska hemvärnet mobiliseras? Ganska få poliser på sina håll.
Citera
2020-03-11, 06:18
Medlem
180 döda soldater i Nordkorea enligt AB. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in