2020-03-11, 01:31
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Undrar också det.
Det var en ljudinspelning i ett samtal mellan läkare i norra Italien där den ena läkarn sa just detta.

Finns postat här i denna tråden längre bak. Igår.

Jag tror de är extremt desperata att rädda liv så de försöker göra så gott de kan. Ett bevis på att det är kört för dem, att de står på knäna.

Att de använder HIV medicin betyder att de på så sätt försöker stabilisera sk CD4+ T-hjälparceller, alltså stärka immunförsvaret så lungorna på så sätt inte sätts ur spel.

Eftersom de flesta får dubbelsidig lunginflammation pga infektion och därmed sänkt immunförsvar så använder de HIV medicin som används OCKSÅ på patienter med svår lunginflammation då de utvecklat AIDS.

Alltså låter det lite för osannolikt än vad det är.

Vad jag förstår så har kineserna testat HIV-medicin med blandade resultat!
Citera
2020-03-11, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Tycker du att den siffran är rimlig på riktigt?
PM:a mig om ett år om det blev så och skriv "vad var det jag sa" så ska jag bjuda på en öl.
God natt.

Ge gärna din förklaring på varför siffran inte stämmer. Bara för att du tycker att 1-2 miljoner svenskar i behov av ungefär samtidig intensivvård "låter mycket", betyder absolut ingenting. Naturen bryr sig inte om din heuristik.
Senast redigerad av 2020-02-26 2020-03-11 kl. 01:33.
Citera
2020-03-11, 01:32
Medlem
NormanRosemonts avatar
Vad tror ni? Är en sådan här situation ett bra tillfälle för statskupp eller allmänna samhällsstörande aktiviteter?
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Epidemier tenderar att gå i vågor. I en första våg blir 10–20% smittade, och av dem blir 10% allvarligt sjuka och 5% hamnar på sjukhus. 5% av 10% av 10 miljoner är 50000 inlagda, säg över en period om fem månader. Det gör 10000 per månad, eller 5000 per 14 dagar. Det är vad man bör ta höjd för. Regeringen själv räknar med 10-15000 allvarligt sjuka.

Andra vågen är mer allvarlig och omfattar 50-70% av befolkningen. Tanken är att man då ska ha vaccin färdigt.

Källa på att regeringen räknar med 10-14000 allvarligt sjuka?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Man får väl tjata på läkaren och ge dem länken:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32074550-breakthrough-chloroquine-phosphate-has-shown-apparent-efficacy-in-treatment-of-covid-19-ass ociated-pneumonia-in-clinical-studies/#

Jag utgår från att en riktig läkare undersöker vad som funkar eller inte funkar när det gäller mediciner.
Citera
2020-03-11, 01:33
Medlem
Covids avatar
Ferpekt för rysk invasion.

Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Vad tror ni? Är en sådan här situation ett bra tillfälle för statskupp eller allmänna samhällsstörande aktiviteter?
Citera
2020-03-11, 01:33
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Härligt slut på karriären för den där Tegnell. De flesta visste väl inte ens vem han var innan detta men nu kommer väl 90% av svenskarna komma ihåg honom som killen som relativiserade en katastrof i tv i flera veckor och sen försvann spårlöst.

Jag reagerade på att Anders Tegnell för några dagar sedan påstod i kvällspressen att kulmen troligtvis är nådd för smittspridning av covid-19 i Sverige och att antalet nya fall troligt kommer minska inom dagar. Detta uttalande föll i en situation som förvärrades för varje dag och det var uppenbart att pandemin i världen var ett faktum och där antalet och andelen nya fall i Sverige ökade för varje dag. Strategin han använde i kvällspressen och lägesbeskrivningen upplevdes grovt vilseledande. Jag reagerade också på hur han slätade över dödstalen som ändå motsvarade spanska sjukan och fortfarande motsvarar spanska sjukan. Han betonade Sydkoreas påstådda låga dödstal, som vi egentligen inte vet så mycket om, och gissade att det blir samma i Sverige istället för att betona hur ytterst allvarligt läget var i Italien med höga dödstal. Här tycker jag att folkhälsomyndigheten kan bättra sig. Vi är inte rädda.
Citera
2020-03-11, 01:34
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Epidemier tenderar att gå i vågor. I en första våg blir 10–20% smittade, och av dem blir 10% allvarligt sjuka och 5% hamnar på sjukhus. 5% av 10% av 10 miljoner är 50000 inlagda, säg över en period om fem månader. Det gör 10000 per månad, eller 5000 per 14 dagar. Det är vad man bör ta höjd för. Regeringen själv räknar med 10-15000 allvarligt sjuka.

Andra vågen är mer allvarlig och omfattar 50-70% av befolkningen. Tanken är att man då ska ha vaccin färdigt.

De siffror som du presenterar har jag inte sett någon annanstans! Tror att du är ute och cyklar......
Citera
2020-03-11, 01:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Och? Symptomen är inte statiska. De kan förvärras

Va då och?
Han var inne på sin fjärde eller femte dag, beskrev det som en klen influensa.

LUGN!

Citera
2020-03-11, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag utgår från att en riktig läkare undersöker vad som funkar eller inte funkar när det gäller mediciner.

Man vet ju inte längre vem som köpt sin legitimation billigt i rumänien men det gäller väl mest sköterskor.

Jag utgår från att de flesta läkare är riktiga.
Citera
2020-03-11, 01:37
Medlem
Covids avatar
https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndigheten-10000-15000-kan-bli-sjuka-i-varsta-fall/

Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Källa på att regeringen räknar med 10-14000 allvarligt sjuka?
Citera
2020-03-11, 01:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk

Jo, Sverige behöver nog slippa dessa fundamentalistiska fascistiska PK-ister.
&
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32077115
största riskgruppen när det gäller coronaviruset är ju icke-rökare.
=
Ta det lugnt, ta en cigg..

P.S. Till troll likt Uncorruptable säges: Adjö!

Mycket intressant information, klart och tydligt.

Citat;

Allergic diseases, asthma, and COPD are not risk factors for SARS-CoV-2 infection. Older age, high number of comorbidities, and more prominent laboratory abnormalities were associated with severe patients.

Ingen regel utan undantag, dock ser man vilka som befinner sig i riskgruppen, vilka som drabbas mest.

Noterbart är också att antalet rökare av de sjuka var sällsynt, 1,4%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in