2020-03-10, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
På vilket sätt "vet vi" att det förekommit systematisk plantering?

Jag ser inte CP som en plantering. Han kom fram som huvudkandidat pga dåligt polisarbete.
Vilken sten har du sovit under?

Det här ju tröskats i media hur man trixat med hopklippta band för att placera honom på platsen och ingen kan ha missat skröna om hembyggt vapen med kulfångare som kommit den vägen via kustjägare Hylin och DF. Saker som i sin tur leder till att fasaden kring avbruten spaning sprack. Faktum är att PU och då i synnerhet sådana knutna till Knarkspan drev CP långt efter att man visste att det var en omöjlighet dvs mot bättre vetande. Inkompetens? Nej inte en chans.
Citera
2020-03-10, 23:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
detta är en svår komplex och mångbottnad fråga. De grå vargarna, deep state osv.
den barntillåtna versionen finns på wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_state_in_Turkey

https://en.wikipedia.org/wiki/Ergenekon_(allegation)

Misstron mellan Turkiet och Syrien har gamla anor. Förutom alla vidrigheter Ottomanerna gjorde sig skyldiga finns dessutom annekteringen av Skanderon-regionen 1939 . Frågar du en syrier idag är det inget som är glömt.

MIT försökte säkert infiltrera PKK och samma sak gjordes tveklöst av Hafez Al-Assad och hans överordnade i Kreml. PKK hade inte fått vistas i Damaskus om dom inte på något sätt bidragit till KGB/GRU det är säkert.

Grå Vargarna var Ali Agcas hemvist när han försökte mörda påven och samtidigt hade han kopplingar mot Bulgariens hemliga tjänster, som gärna gjorde skitjobbet åt Moskva. Hos PU fanns det en Bulgarpärm som efterfrågades av den hos SÄPO behjälplige Lev Morozov. Samme man som pekade ut Ivan von Birchan som den som kommit ur den port där Peter Imre Virag just mördats, en morgon i september 1986.
Citera
2020-03-10, 23:06
Medlem
p.norths avatar
Det tipset som Karl-Gunnar Bäck lämnade in till SÄPO i Uppsala, som bara försvann?
Citera
2020-03-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, då är jag med. Att CP och PKK var villospår vet jag. Att du betraktar även Sydafrika som villospår visste jag inte.

Även SE är ett planterat villospår?

Men då är det kristallklart. Folk inom "span" (vilka?) har lagt ut villospåren under åren för att skydda sig själva. Och när alla villospår är avförda så återstår endast dessa spanare att utreda närmare- och det är då PU fått träff?

Är det folk inom Säpo du tänker på ? MUST? Annan svensk underrättelsetjänst? Stay Behind? Knarkspan? Klara Lidingö FBU? Det finns ju några att välja bland.

Moelv pratade tidigt om "fribrytare". Är de tänkbara tycker du?

Jag vet bara inom vilket härad konspiratörerna står att finna inte detaljerna. Flera varianter finns som är möjliga. Ingen officiell organisation dock.

Klart SE är planterad information. Blivit utsatt för liknande försök. Det är otroligt faktalöst med spekulativ fantasi. Ingen har märkt Filters research och inge insatt privatspanare har haft kontakt. Allt har serverats dem. Karln är ju uselt påläst.... och gissar om att det kan vara en bekants vapen kanske i hopp om att de är borta. Varför kommer det efter 34 år?
Citera
2020-03-10, 23:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Zeime och Romander uttalar sig i grava ordalag i augusti men det hela
slutar med att PKK-affären fäller Holmér. Överdrev man för att kunna
rubba Holmér? Ett 20-tal mer eller mindre beväpnade kurder rubbar
inget statsskick. Dramatiska formuleringar kunde kanske rubba
Ingvar Carlsson.

Det kan jag tänka mig. När Holger Romander i december 1987 pekade på att ett tjog poliser kollades i MOP, backade han några dagar senare. Han var en spelare som visste när han skulle avancera och retirera i rätt läge.
Citera
2020-03-10, 23:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Det tipset som Karl-Gunnar Bäck lämnade in till SÄPO i Uppsala, som bara försvann?

Det hade han från början fått från sin källa i SIS eller i alla fall i dess närhet.
Citera
2020-03-10, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jaja, vi får se den dagen då KP presenterar lösningen.

Du förstår nog vilken skam som kommer att drabba alla som mot bättre vetande drivit CP.

Det oavsett vem som presenteras som ansvarig.

Går inte att komma runt 25 års ickeutredning utan en noggrann persongranskning där.
Citera
2020-03-10, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det hade han från början fått från sin källa i SIS eller i alla fall i dess närhet.
Säpo Uppsala var inte rätt ställe kanske.
Citera
2020-03-10, 23:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Vet du om Palme någonsin träffade Hafez?

Vet ej säkert. Men har aldrig sett någon bild på dom två tillsammans.
Citera
2020-03-10, 23:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag vet bara inom vilket härad konspiratörerna står att finna inte detaljerna. Flera varianter finns som är möjliga. Ingen officiell organisation dock.

Klart SE är planterad information. Blivit utsatt för liknande försök. Det är otroligt faktalöst med spekulativ fantasi. Ingen har märkt Filters research och inge insatt privatspanare har haft kontakt. Allt har serverats dem. Karln är ju uselt påläst.... och gissar om att det kan vara en bekants vapen kanske i hopp om att de är borta. Varför kommer det efter 34 år?

Så bara för att TP och Filter kommer med en dålig teori, så är det i sig bevis på att det är en planterad historia? Han kan inte vara som massor av andra privatspanare; hemmablind och fastkörd? Som pumpar ut sin teori så hårt det bara går trots logiska hål?

Med all respekt så är det där lite foliehatts-varning i mångas ögon. Inget mer påtagligt för att det skulle va planterat?
Citera
2020-03-10, 23:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Säpo Uppsala var inte rätt ställe kanske.

Kommer inte på vem som var SÄPO-chef där vid tiden för MOP. Vet du ?
Citera
2020-03-10, 23:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Okej, du tror inte det går att snäva in kretsen bland alla dessa spanare? Vilka var bevisligen i city mordkvällen? Knark vet vi ju.

TP har, som du säger, dålig koll på basfakta i utredningen. Han kommer in lite yrvaken och drar snabba slutsatser utan hänsyn till alla aspekter, exempelvis att stämpelklockan endast visade hela minuter och att vakten pratade med SE.

Nåväl. Nog om det. Jag är dödstrött på SE.

Ska bli intressant att se vad KP presenterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in