2020-03-10, 22:25
Medlem
Bananarmens avatar
Grejen är ju att nu kommer siffrorna sjunka. Eftersom sthlm slutar testa personer som har milda symtom och bara testar de som är inneliggande på sjukhus så kommer siffrorna sjunka och då kommer alla se det som någonting positivt. Hur lyckas italien fortsätta testa så många positivt? Testar dom alla på sjukhus eller testar dom personer med milda symtom?
Citera
2020-03-10, 22:25
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror.Beekers
En reflektion jag gjorde angående kvällens specialprogram på tv: någon expert stod och skulle placera in Coronan bland andra sjukdomar med avseende på smittsamhet och dödlighet. Han säger då att dödligheten beräknas till ca 1%. Bekräftade döda är ca 4200 och bekräftade smittade ca 116 000. Samtidigt säger han ju visserligen att det troligen finns ett mörkertal pga att många endast får lindriga symptom och inte registreras. Men för att komma ner i 1% dödlighet så skall vi ju idag ha 420 000 smittade och inga fler får avlida. Troligen kommer fler att avlida, varför antalet smittade borde vara betydligt högre för att behålla dödligheten på 1%. Det är ju sensationellt höga siffror, var kommer de ifrån? Inte en kritisk följdfråga från programledarna för att få svar på detta. Man bara accepterar siffror som uppenbarligen inte går ihop. Var skulle alla dessa oregistrerade sjuka finnas?

Överallt givetvis. Tror du Italien och Kina kunnat testa alla som bara får milda symptom? Givetvis inte. De enda som testat så mycket så man kan få något till bild är Diamond Princess och möjligen Sydkorea.
Citera
2020-03-10, 22:26
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Om du tror att det är oundvikligt så är du dum i huvudet. Hur har Kina fått stopp på viruset. Varför stänger Italien ned alla städer. Fattar du inte att det är enklare att stoppa viruset i ett tidigare skede? Sverige har allt, hög institutionell tillit, effektivite etc. Det som saknas är ledarskap.

Precis som om Kinas siffror stämmer.
Skämtar du?...

Jag är också på den linjen att vi inte kunnat göra annorlunda heller - utan total kollaps.

På 80/90talet kanske det fanns en sportmössa?
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Om Stockholm går åt helvete inom de närmsta dagarna och hårda åtgärder införs där samt att nya regler om folksamlingar och annat införs över landet tror jag smittspårningen i de mindre städerna (upp till 100k) kan fortsätta och vara effektiv ett tag till.

Absolut, vi är ett avlångt land och är enkelt att dela upp i säkra kluster och felsöka de som behöver hjälp men första prioritet är att bromsa smittspridningen från de större städerna och hur gör man det?

Men ingen vågar ta det beslutet förrän det är försent, syltryggar styr tyvärr utvecklingen.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissdroppe
Notera att i många andra länder i Europa, där man inte drabbats lika hårt som Sverige, så avråder man folk från att gå på teater, gym och olika evenemang. Fotbollsmatcher har avbokats, konserter lika så och skolor har redan varit stängde i 1-2 veckor.

Nog för att Sverige är ett pajasland, men det är intressant vilka stora skillnader det är mellan Sverige och övriga Europa vad gäller instruktioner från staten.

Jag läste ett Facebook-inlägg från någon italienare, som menade på att det mest är gamla som dör - men att många ungdomar och folk under 40 ligger i respiratorer. Han skrev att folk får dubbelsidiga lunginflammationer och att det är kritiskt, även för unga.

Problemet är, enligt honom, att i princip alla respiratorer i Italien används. Så nu är det en fråga om att låta vissa dö för att rädda någon annan. Det finns inget utrymme för att rädda de som är allvarligt sjuka.

Jag tar det han säger med en nypa salt, men det låter inte orimligt. Är det någon som hört något liknande?

Om det är som han säger, så låter det som att fler kommer att dö och att det inte längre bara kommer vara äldre.
Jag har läst liknande saker. Först är det bara gamla och sjuka som dör. De går snabbt för dem, desto sjukare och äldre desto snabbare. De yngre kommer senare. De tar lång tid på sig att dö, Säkert 3 veckor, eller kanske ännu längre. Nu står valen i Italien mellan att rädda någon som är 40 eller någon som är 60. De gamla får fortfarande hjälp men inte hjälp att överleva utan hjälp till att dö så smärtfritt som möjligt. Det är så fruktansvärt hemskt. Vi kommer se saker som vi hoppades på att vi aldrig skulle behöva se. Vi kommer att förlora människor vi älskar och vi kommer att förlora dem helt i onödan.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Tjohoo Från Aftonbladet :

Citat:
Polisen slutar, på grund av coronaviruset, med så kallade blåskontroller, enligt uppgifter till Aftonbladet.

Arbetsmiljöveket ska nu ikväll ha beslutet om ett omedelbart skyddsstopp med hänsyn till polisernas hälsa.

Det pågår just nu en nationell trafikvecka i Sverige, men beslutet innebär att polisen inte kommer genomföra rutinmässiga utandningsprov. Det enda undantaget är vid misstanke om rattfylleri. Detta uppger flera källor för Aftonbladet.

Nu kan man köra till jobbet utan oro!
Citera
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Efter att ha tagit in dagens information, så har jag landat i att det hade förmodligen varit helt meningslöst med karantän för anländande. Så som världen fungerar så skulle vi få in smittan från alla jävla håll ändå.
Det hade bara fördröjt skiten med någon vecka.
Jag tror att det som komma skall är helt jävla oundvikligt.
Men om folk stannar hemma när man är sjuk osv, så kan vi dra ut på förloppet så mycket det går, så att vården får jobba med så lite belastning som möjligt. Och då menar inte att dom kommer gå runt och lalla, utan få slita i år innan detta är över.

Det hade dock varit värdefullt att kunna fördröja det en vecka. Kolla på saudiarabien, mongoliet och Israel. De har helt stängt ned och det verkar ju ha hjälpt där.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Fast du gör felet som många andra, argumenterar utan att tänka på ex post facto. Det finns INGEN som vet hur läget exakt kommer vara om en vecka. Vi vet bara vad som händer imorgon och dagens och gårdagens information. FHM tar beslut löpande allt eftersom informationen kommer.

Det är mycket klokt att tålmodigt inte bränna de verktyg vi har. Aktivt smittspårning är väldigt effektivt, när det inte fungerar så tar man nästa steg i trappan. Absolut hade man i teorin kunnat kört igång en total lock-down av samhället med karantänzoner och utegångsförbud, problemet är att det fungerar i några veckor sedan börjar samhället balla ur både socialt och ekonomiskt, någonstans börjar nationen tappa kontrollen. Varför ska man ta till denna åtgärd när vi behöver den som minst och riskera bränna det kortet om några veckor? Det handlar om att bromsa in smittutvecklingen. Inte ens Italien tog till dessa åtgärder förens det var absolut nödvändigt.

Eller så stoppar man inresetransporterna typ flyg från smitthärdar så snabbt man kan, typ från Kina och Iran. Då hade man ju haft goda möjligheter att fördröja smittoförloppet i Sverige.
Inte väntar och sen när man väl har flygstopp så flyger man in folk från Iran ändå.
Citera
2020-03-10, 22:27
Medlem
mUdajs avatar
Ser ut som att mötesresteiktioner införs imorgon, vi får se vart de bär, äntligen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Om du tror att det är oundvikligt så är du dum i huvudet. Hur har Kina fått stopp på viruset. Varför stänger Italien ned alla städer. Fattar du inte att det är enklare att stoppa viruset i ett tidigare skede? Sverige har allt, hög institutionell tillit, effektivite etc. Det som saknas är ledarskap.

Jag säger inte emot dig, men vi måste förstå hur världen ser ut. Vi är i detta fallet, på gott och ont, inte ens nära Kina. Vi lever i ett demokratiskt samhälle, vi kommer aldrig svetsa in folk i sina lägenhetetskomplex osv.
Och hur länge tänkte du dig att vi skulle ha helt stängda gränser när inga andra länder följer vårt exempel? Flera år? Det skulle helt enkelt inte fungera.
Vi får förbereda oss på ett stålbad, och försöka se något positivt i att ”bara” 1-4 av alla smittade kommer dö.
Önskar att det inte skulle vara så här, men det är min känsla.
Hoppas jag har fel som in i helvete!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
En fråga till er pendelresenärer; är det många som har mask på sig på bussarna och tågen?

Inte sett någon på pendeln Uppsala-Stockholm.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Kina reagerade TVÅ MÅNADER FÖR SENT!
De försökte i hela två månader att tysta ner skiten.
Det är bara Kinesisk propaganda att de har fått kontroll. De har NOLL JÄVLA KONTROLL.
Hur fan kan ni TRO på Kinas jävla propaganda FORTFARANDE????
Är det ett medvetet val av viruset att inte smitta de länder som Kina har en nära relation med DESSUTOM?
Jävligt politiskt virus detta.
Använd huvudet innan vi alla förgås för helvete.

Det är i linje med det jag sagt. Ja Kina agerade sent. Det har även Sverige gjort. Min fråga var varför han hävdade att Corona är undvikligt och det inte går att bekränsa antalet smittade via insatser. Är ju ett helt absurt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in