Ni kan se att det inte ser ut som en epidemi som avtar. Snarare ett samhälle som slutat testa någon gång i mitten av februari.
Om vi antar att siffrorna i Wuhan var 3% smittade runt den 5:e februari (som har uppskattats av diverse källor) och spridningen fortsatte med 20% takt, så nådde sjukdomen en peak och stannade av själv 2-3 veckor senare. Detta stämmer väl med vittnesmål med mera som vi har sett. Då var 50-80% av befolkningen smittad, och sjukdomen stannar av och "försvinner", så fungerar sådana här utbrott.
Vid 1% dödlighet så skulle detta ha inneburit 60000 döda i Wuhan över en månadslång period, också tänkbart (2000/dag).
Nu, i mitten av mars, så har således sjukdomen blåst över. Ungefär så kan det se ut.
Annars: Kan någon överhuvudtaget förklara varför:
1) Det skulle stanna vid 0.5% (!) smittade, vilket är de officiella siffrorna från Wuhan?
2) Om de stannade vid 0.5% smittade, varför Italien och övriga västvärlden skulle reagera med den totala panik de gör nu?
En hund är begraven i Wuhan....
Ja hunden kallas fullständig karantän och lockdown! Dvs utegångsförbud med avrättning som följd om man bryter det.
Det är svårt att dra några säkra slutsatser utgående från ett så här litet underlag, men jag tror fortfarande att det är en rimlig prognos att vi kommer att börja se dödsfall i slutet av denna vecka eller i början av nästa vecka.
–
Samma sak som folk skrivit under hela februari och snart halva mars...
Men visst, skriver man så hela tiden så får man ju rätt när första personen dör. ”Som jag sagt hela tiden...”.
Måste vara samma människor som säger att vi bara har 10år på oss att rädda jorden. Har vi hört nu i snart 50år.
"Italy announced on Feb. 26 that it would relax its testing criteria to the point that contacts linked to confirmed cases or recent travelers to outbreak areas would not be tested anymore, unless they show symptoms"
Låter som att Italien den 26 februari var där vi är idag.
Nä men dåså, då behöver jag inte bry mig om min höggravida fru eller mor / far-föräldrar eller andra vänner och släktingar i riskgrupper. Det är ju ändå inte så att mänskligheten dör ut... nu känner jag mig bättre.
Fast han har en poäng.
Paniken kommer ställa till med en hel del olycka bara den....
Håller tummarna för att det blir bra för dig och din familj. Förstår att det här är inte roligt...
Notera att i många andra länder i Europa, där man inte drabbats lika hårt som Sverige, så avråder man folk från att gå på teater, gym och olika evenemang. Fotbollsmatcher har avbokats, konserter lika så och skolor har redan varit stängde i 1-2 veckor.
Nog för att Sverige är ett pajasland, men det är intressant vilka stora skillnader det är mellan Sverige och övriga Europa vad gäller instruktioner från staten.
Jag läste ett Facebook-inlägg från någon italienare, som menade på att det mest är gamla som dör - men att många ungdomar och folk under 40 ligger i respiratorer. Han skrev att folk får dubbelsidiga lunginflammationer och att det är kritiskt, även för unga.
Problemet är, enligt honom, att i princip alla respiratorer i Italien används. Så nu är det en fråga om att låta vissa dö för att rädda någon annan. Det finns inget utrymme för att rädda de som är allvarligt sjuka.
Jag tar det han säger med en nypa salt, men det låter inte orimligt. Är det någon som hört något liknande?
Om det är som han säger, så låter det som att fler kommer att dö och att det inte längre bara kommer vara äldre.
Jag gjorde lite andra bedömningar:
4. "Vi måste inte använda alla våra verktyg med en gång, då finns det inga kvar". Vilken logik är detta? Är det någon på Flashback som kan förklara hur dom tänker? T.ex att införa karantän ska med deras logik vara bättra lite senare så man i perioden mellan nu och då "har kvar karantän i verktygslådan". WHAAAAT?
Den här är yttert märklig
dvs så dum att man baxnar
. Jag misstänker att det är precis så FHM ser på sitt uppdrag. De har powerpoints och blockscheman och i deras värld, för att göra ett bra och riktigt arbete, ska FHM operara enligt dessa mallar och de kan ju inte bränna allt krut på en gång för då har de ju inte något mer att göra sen.
USA tror jag kommer att bli en riktig rysare. 15% av befolkningen saknar sjukvårdsförsäkring och kommer "simma under ytan". Hög sjuknärvaro på låglönejobb där man inte har råd att vara borta. Miljontals illegala invandrare som står helt utanför samhällets minimala skyddsnät.
Sen en storkäftad pajas till president som tror sig veta allt bäst och som desperat försöker framstå som en handlingskraftig karlakarl. Kommer att bli drastiska men verkningslösa åtgärder, typ att stänga gränsen till Mexiko och folk i rymddräkter som spritar passerande i entréerna till shopping malls och subway.
sluta snacka massa skit bakom ryggen på Donald Damp.
nån som vet hur många smittade det är per stad totalt i nuläget samt hur det ser ut mellan länderna?
För att inte tala om hur det kommer att se ut på våra akutmottagningar
Kombinera det med en stor andel av poliser ligger smittade i Corona eftersom myndigheter och regeringen vägrar ta till åtgärder för att sakta ner spridningen.
Kan någon försöka förklara till mig HUR en eventuell karantän i Sverige skulle se ut samt hur den upprätthålls? Vilka resurser har vi för att exempelvis sätta Stockholm i karantän?
Precis. Ska man använda verktyget karantän när alla i befolkningen redan är smittade eller vad fan tänker karln!? En sak man borde veta i nuläget är att svenska myndigheter och politiker är totalt inkompetenta.
Förklaring: Idioter styr landet. Har inte det varit uppenbart väldigt länge?
Tänk att det skulle krävas en pandemi för att undertimulerade svennar skulle sluta med, det ur klimatperspektiv oförlåtliga, flygandet. Jag njuter av varje inställd resa och konkursande flygbolag. Keep em coming.