2020-03-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
USA tror jag kommer att bli en riktig rysare. 15% av befolkningen saknar sjukvårdsförsäkring och kommer "simma under ytan". Hög sjuknärvaro på låglönejobb där man inte har råd att vara borta. Miljontals illegala invandrare som står helt utanför samhällets minimala skyddsnät.

Sen en storkäftad pajas till president som tror sig veta allt bäst och som desperat försöker framstå som en handlingskraftig karlakarl. Kommer att bli drastiska men verkningslösa åtgärder, typ att stänga gränsen till Mexiko och folk i rymddräkter som spritar passerande i entréerna till shopping malls och subway.

Varför i helvete lägger du krut på USA och deras förehavanden? Du tycker det inte är bättre att se om sitt eget hus innan man börjar med ordbajseriet?

Vem fan ägnar ens en tanke på president Trump i dagsläget?
Citera
2020-03-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Fast är inte hysterin överdriven? Okej folk kommer dö men det är ju inte slutet på mänskligheten vi ser här.

Nä men dåså, då behöver jag inte bry mig om min höggravida fru eller mor / far-föräldrar eller andra vänner och släktingar i riskgrupper. Det är ju ändå inte så att mänskligheten dör ut... nu känner jag mig bättre.
Citera
2020-03-10, 21:48
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Det är inte riktigt kört än men Löfven inser inte det och inte heller de styrande imbecillerna på FHM.

Om man åberopar karantän(ingen flyttar på sig) och stoppar resor till landet så kanske det finns en möjlighet för då kanske hinner sjukvården med att hantera de värsta områderna och stoppa spridningen.

Om inte så är vi lika rökta som Italien inom 3-5 dagar för sjukvården går i taket och orkar inte längre.

Om Stockholm går åt helvete inom de närmsta dagarna och hårda åtgärder införs där samt att nya regler om folksamlingar och annat införs över landet tror jag smittspårningen i de mindre städerna (upp till 100k) kan fortsätta och vara effektiv ett tag till.
Citera
Medlem
Antal smittade i Italien för 2 veckor sedan liknar Sverige väldigt mycket den senaste veckan

Feb 20, 4
Feb 21, 21
Feb 22, 79
Feb 23, 157
Feb 24, 229
Feb 25, 323
Feb 26, 470
Citera
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Jag gjorde lite andra bedömningar:

1. Kolla hur alla experter provar att överbevisa befolkningen att FFP3-mask inte är något poäng att införskaffa. Exempel på förlöjligande:
- "Att sova med en sådan mask fungerar inte alls" (har någon alls i något form någonsin föreslagit att en FFP3-mask används för att sova med?)
- "Smitta sker när du ser på Netflix" (Det är förbannad lögn! Kan man grafteori och det ska man när man jobbar med smitta så vet man att det är länken mellan clustrar som riktigt sprider smittan. Att mycket smitta sker inom familjen är inte problemet. Man kan bli så arg på dom "experterna".)
- FFP3-mask på väg till jobb? "Jo man kan ju känna sig tryggare". WTF? Vi har ju forskning på att det precis där sprids smitta där. Vi har också anekdoter som alla friska amerikaner som insjuknade efter flygresan med corona-smittade från Wuhan. Vi vet ju för fan att vi behöver FFP3-mask på offentlig transport. Det är ju helt oseriöst.
- Agnes: Andningsskydd är till för dom i vården. Ja kan ni inte bara säga att ni är tom för andningsskydd och be folk att inte köpa. Varför ljuga om allt?

2. Agnes tycker Sverige har varit jätteduktiga. Fakta: Inhemsk smitta blev hittad precis efter FHM bestämde att man nu började screena lungtester. FHM var extremt sena med att ta detta beslut och i mina ögon är det direkt orsak till att larmet inte gick förra veckan! Det var i förra veckan helt obegripligt varför FHM agerade så sent. Nu hyllas dom för att dom tog ett beslut. Har jag fel i analysen? Jag har inte all data, men har jag fel?

3. Åk inte någonstans. Fakta: Åker du till södra halvklotet är sannolikheten för smitta mycket lägre. En lång resa dit kan absolut reducera din personliga risk.

4. "Vi måste inte använda alla våra verktyg med en gång, då finns det inga kvar". Vilken logik är detta? Är det någon på Flashback som kan förklara hur dom tänker? T.ex att införa karantän ska med deras logik vara bättra lite senare så man i perioden mellan nu och då "har kvar karantän i verktygslådan". WHAAAAT?
Precis. Ska man använda verktyget karantän när alla i befolkningen redan är smittade eller vad fan tänker karln!? En sak man borde veta i nuläget är att svenska myndigheter och politiker är totalt inkompetenta.
Citera
2020-03-10, 21:49
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Snarare Stockholm i karantän. Följt av Karlstad och Göteborg, eventuellt Malmö kort därefter.

Men ja slutet på nästa vecka.

Varför Karlstad? Deras smittade kan ju kopplas till en och samma bussresa från Italien.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Är det någon som tänkt på att vi har ca 500.000 illegala invandrare i landet. Som myndigheter inte kan få tag på. Inga persnr ingenting. Personer som inte vill ha med svenska myndigheter att göra.

Vad tror ni händer när dessa personer snart smittas?

Något som ens fattat att vi är inte Sydkorea, Japan eller Kina med en homogen och kollektivistisk befolkning.

När man läser tråden verkar det som slla gömt att vi har 3 milj invandare i landet.

Detta kommer gå käpprätt åt heeeelvete!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Det jag ville belysa var att det kan bli sämre snabbare än vad man kan tänka sig.

Två veckor är relativt kort tid
Ja, vi är helt i händerna på virusets förmåga att sprida sig.
Inga åtgärder för att sakta ned det har tagits förutom smittspårning vilket har falerat.
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är väl lite så att Indien inte får visa minsta svaghet inför Pakistan. Gör de det så kanske vi har WW3 som ett brev på posten. Kan ju också vara något med genetiken, ingen aning faktiskt.
Eller så är det rimligare att det har med vad som sagts om covid. Virus föredrar milt klimat. Smittförmåga sämre (%?) redan vid 20celsius.
Dessutom verkar en hög luftfuktighet kunna ställa till det för virus också.

"Inflensuavirus trivs
i torr luft"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=2623546

Thailand som ju är en stor turistmagnet har klarat sig väl.
Indonesien, 255 miljoner människor. Religiösa, inom islam mest. 6 fall den sjätte mars.
Mexiko.
Övriga länder runt amerikanska ekvatorn.
Den tropiska ekvatorn verkar väl ha klarat sig bra under förutsättningarna?

Kanske kan den tropiska informationen vara ett extra vapen mot viruset.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eral
Troligen började de testa folk jävligt mycket för sent.
Verkar inte bättre. Men det är ju ändå Danmark, ett land åtminstone jag har stort förtroende för.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Min arbetsplats kom idag ut med restriktioner, allt från att kunder och leverantörer inte får komma in till att absolut nödvändiga resor förbjuds och redan bokade får avbokas trots förlust för företaget osv.

Hos oss gick man ut med restriktioner för 2 v sen. Inget resande och självkarantän för alla som rest etc. Handdesinfektion och tvätta händerna överallt. Väldigt bra och positiv respons. Många på jobbet som förbereder sig för kommande tunga månader både mentalt och se över skafferiet
Citera
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
"So far, South Korea and Taiwan are among the few countries to have demonstrated robust and consistent SOPs. This is not surprising given that each has invested heavily in infectious disease control following prior experiences with SARS and MERS. South Korea’s SOP essentially calls for five steps: an aggressive and transparent information campaign, high volume testing, quarantine of infected individuals, treatment of those in need, and disinfection of contaminated environments. These may seem like obvious measures, but proper execution is ultimately what decides their effectiveness."

https://thediplomat.com/2020/03/lessons-from-south-koreas-covid-19-outbreak-the-good-bad-and-ugly/

Fem enkla steg: Information tufft, testa brett, karantän för de som är positiva, behandling av behövande och desinfektion av kontaminerade miljöer.

Vad gör Sverige?
Jo informerar som man pratar med småbarn, testar man testar man smalt, karantän bara för de som är sjuka och testade, behandlar de behövande, och vad vi set ingen desinfektion av miljöer.

Fyra av fem fel. Vad kan gå snett? Allting. Precis allting.

Och deras största problem är fortfarande att någon vågar ifrågasätta dessa experter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in