2020-03-10, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Om jag blir sjuk skall jag efter 1 vecka gå till vårdcentralen för att ordna läkarintyg?

Känns ... uhm ja ni förstår då smittar man flera :/
Har man något val?

Jag tycker du ska tänka på dig själv.
Måste du ha ett intyg så ska du också skaffa dig ett intyg.
Citera
2020-03-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur sjutton kan Folkhälsomyndigheten gå ut med att det "inte är en effektiv metod att stänga skolor"?

Vad bygger resonemanget på? Om folk är hemma kan de ju inte smittas eller föra smittan vidare.

För att ungjävlarna hänger med sina kompisar ändå. Bättre att ha koll på kräken så de som är sjuka kan sorteras ut.
Citera
2020-03-10, 21:07
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Om jag blir sjuk skall jag efter 1 vecka gå till vårdcentralen för att ordna läkarintyg?

Har man något val?
Sån där onlinedokter har jag aldrig provat ännu men borde väl vara perfekt för sånt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur sjutton kan Folkhälsomyndigheten gå ut med att det "inte är en effektiv metod att stänga skolor"?

Vad bygger resonemanget på? Om folk är hemma kan de ju inte smittas eller föra smittan vidare.

Att barn i Sverige inte kan bli smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
"So far, South Korea and Taiwan are among the few countries to have demonstrated robust and consistent SOPs. This is not surprising given that each has invested heavily in infectious disease control following prior experiences with SARS and MERS. South Korea’s SOP essentially calls for five steps: an aggressive and transparent information campaign, high volume testing, quarantine of infected individuals, treatment of those in need, and disinfection of contaminated environments. These may seem like obvious measures, but proper execution is ultimately what decides their effectiveness."

https://thediplomat.com/2020/03/lessons-from-south-koreas-covid-19-outbreak-the-good-bad-and-ugly/
Låter onekligen som att Sydkorea är en ledstjärna. Se och lär.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Är det inte dags att sätta Stockholm i karantän nu?

Citat:

Har man något val?

Gå inte till vårdcentralen, ring 1177 istället
Citera
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
AB-journalisten Kerstin Nilsson fick en lysande fråga i tidningens livefeed och svaret var skarpt:

Läsarfråga: Efter 8 dagar sjuk från jobb krävs läkarintyg, hur fungerar detta när man ej får åka till sjukvård med feber/förkylning och heller ej får göra ett smittprov enligt de nya reglerna? Blir man då tvingad att bege sig till arbetsplatsen eller stanna hemma utan sjukpenning?

Nilssons svar: Jag frågade socialminister Lena Hallengren om det inte var aktuellt att slopa karnsavdraget och kravet på läkarintyg under en period, men det var inget man hade på agendan. Så minn svar är – jag vet inte. Jag har funderat på samma sak.

Om man har en förstående arbetsgivare så kommer det att lösa sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mitt förslag har hela tiden varit, om nödvändigt, förskjut sommarlovet, stäng 1 månad nu, börja 1 månad tidigare i höst, men det skulle ju sannolikt lärarna protestera emot, de har redan bokat sina vinprovningar i Toscana till sommaren.

Skolorna är det absolut enklaste att stänga ner då vi kan skjuta på lovdagarna, är det kris så är det.

Att man inte kan kläcka en sådan idé på myndighetsnivå är skrämmande, det är ju deras jobb att ha allting förberett, bara att klubba beslutet.

Möjlig lösning. Dock så måste ju många föräldrar vara lediga då också. Så det måste också koordineras in.
Detta skulle isåfall kanske innebära att mångas semestrar tidigareläggs också.
Citera
Medlem
Live från Milano https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/italia/lombardia/milano/duomo-milano.html

Människor står och fotar varandra till höger skojsar och andra människor som springer runt.
Citera
Medlem
GW yttrade nåt om corona,..men jag missade det. Hörde bara att man bör ta det på yttersta allvar?
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikira
Fråga

Varför är det viktigt att "träffa" rätt som Folkhälsomyndigheten säger, när det gäller att ex. begränsa större folksamlingar?

Hur kan det INTE ge effekt om man gör det för tidigt?

Ref: Anders Wallensten (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-sander-specialprogram-om-coronaviruset) 22m25s
Det handlar väl om att inte sabotera för samhället i onödan.
Citera
2020-03-10, 21:08
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Överlever?
Typ alla.
En del äldre som stryker med.

Vår ekonomi blir det sämre med, och det har jag varit orolig för hela tiden.

Förutsatt att du är frisk i botten. Och vi är många som har äldre släktingar som vi inte vill förlora
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in