2020-03-09, 16:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det komplicerar naturligtvis saken. Det är problem som regeringen gav ett (tomt) löfte att lösa. När kommer facit?

Hursomhaver. Rutinerna och kompetensen finns fortfarande på plats - bland upptäckta fall är vi duktiga. Sen försöker jag knappast påstå att allt är guld och gröna skogar, men har vi någon styrka alls ligger den alltjämt i smittspårningen.

Vi får se hur det utvecklar sig, men jag kan i teorin se att det är klart negativt med parallella samhällen alla kategorier, du förstår nog vad jag syftar på.
Citera
2020-03-09, 16:20
Medlem
SuraStinas avatar
[quote=Jacques13|70611567]
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Hej alla!

Vill ni får ni gärna hjälpa till att redigera Wiki-artikeln! Det tog mig bara nån halvtimme att greppa grunderna för detta och det finns många andra som hjälper till med finesser som är svårare.*

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_outbreak_in_Sweden

Denna länk gav följande träff:
Wikipedia does not have an article with this exact name.

Var hittar vi den...?

Ursäkta, bruten länk. Här https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_outbreak_in_Sweden
Citera
2020-03-09, 16:21
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
I Nordkorea har minst 180 soldater dött av covid-19 enligt läkta dokument från militära källor, trots att landet inte rapporterat ett enda fall. Detta kommer efter att utländska diplomater evakuerats och det sägs att man nu kämpar för fullt med att försöka bränna alla döda kroppar.

https://metro.co.uk/2020/03/09/coronavirus-kills-180-soldiers-north-korea-diplomats-flee-country-12370372/
Soldater? Det låter lite märkligt då dödligheten i det åldersspannet är runt 0,2%
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Kan du utveckla mer detaljerat? Ge mer specifika meningar som JAG kan rent av ”sno” och använda som argument.

Italien har satt en av världens mest moderna och rika regioner i karantän. Fråga de som avfärdar det vad de tror det innebär, om det är en åtgärd som görs lättvindigt. De har stängt ner skolor, arbetsplatser, skidorter, museer, allt som öht går är stängt. I hela Italien. En katastrof ekonomiskt, så inget man gör lättvindigt.

Här är vittnesmålet från en läkare i Bergamo:

https://www.reddit.com/r/europe/comments/ffs5ng/coronavirus_doctor_in_bergamo_its_like_a_war_we/

Så här säger Conte:

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-51787238

Förklara för dem att de bör lyssna på Norge, Tyskland, Danmark och Schweiz t ex, där stora evenemang ställs in, 14-dagars självkarantän vid resor uppmanas osv. För Folhälsomyndigheten här är för försiktig. Tonar ner det när vi borde vidta samma åtgärder som länderna runt oss gör istället.
Citera
Medlem
Undrar om Tegnell har stuckit för gott nu. Somalia kan väl anses ganska coronasäkert. Kommer någon att ta över efter honom?
Kanske är det dags att militären tar över. Om nu ens de bryr sig om Svenska folket.
Citera
2020-03-09, 16:23
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
I modern tid har det aldrig varit mer befogat än nu. Risken är mycket påtaglig att du behöver vattendunkar och campinggrejer inom en snar framtid. Vänta inte till det är försent. När poletten trillar ner hos den stora mello-massan och hos mångkulturen så kommer de länsa allt som en gräshoppssvärm. Man vill inte vara bland de sista 10 - 20 procenten som panikhandlar.

Varför skulle el och vatten sluta fungera? Detta är en sjukdom, ingen naturkatastrof.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Det är väldigt enkelt. Tyskland och flera andra länder har inte lika stor underrapportering som Italien, Frankrike och Spanien. Vilket beror på att Tyskland var tidigt ute och förhindrade sekundär spridning. Italien (framförallt), Frankrike och Spanien rapporterade döda redan bland de första fallen. Det visar att dessa varit sjuka ett tag utan upptäckt.

Frankrike och Spanien ser ut att vara de länder som först kommer att följa Italien. Jag har förklarat detta i ett längre inlägg för några dagar sedan.

Dödsfall per rapporterade fall säger väldigt lite om dödligheten. Man kan möjligtvis få ett tak för hur hög den kan vara vid noll underrapportering. Tyvärr tolkar folk siffrorna som att dödligheten skulle skilja sig markant mellan länder, men finns ingen rimlig anledning att tror det.

Titta ist på dödligheten som en indikator för hur stor underrapporteringen är (inte minst hur den såg ut ett par dagar efter första fallen). Det finns anomalier dock, t.ex. USA som fick spridning på ett ålderdomsboende och därför ligger högt.

Det är den rimligaste förklaring jag hört än så länge. Tack.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Om någon dryg månad så kommer förmodligen inte finnas någon plats på ett fungerande sjukhus att få vård på för dessa 40% i Sverige. Om man inte kan andas så dör man. Fattar folk omfattningen av detta?

Många i regeringen och en del andra makthavare kommer nog försöka fly från Sverige för att smita undan virusdöden och folkets raseri.

Italien kan omöjligt ha resurser till att testa och redovisa alla med milda symtom just nu. Spridningen är garanterat större än vi kan se. Titta istället på Sydkorea där man fångat upp väldigt många med milda eller utan symtom så kan vi se en bättre procent på dödlighet och intensivvårdsbehov. Om italien inte har en större smitta än Sydkorea äter jag upp min sko.
Citera
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Kanske är lite för många kockar som ska krydda den där soppan. Tycker inte siffrorna stämmer någonstans riktigt.

I texten under "timeline" står det t.ex. totalt 42 smittade igår, i tabellen 41 stycken och i grafen längst ner 73 stycken.

Det har varit så vid några tillfällen, men det jobbas med kontinuerligt. Kolla case list listan samt totalantalet vid kartan, dessa uppdateras alltid snabbast. Övriga grafer uppdateras av mer duktiga redaktörer (ej jag) så därför kan dessa släpa efter lite. Hade även en person som ställde till oreda i ett par dar men detta ska nu vara åtgärdat.
Citera
2020-03-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ditt resonemang hade stämt om det inte var för att det inte finns någon behandling, om det fanns en behandling som hjälpte vid tidig upptäckt hade jag köpt ditt resonemang, nu finns det inte ,så tidig upptäckt av smittade är irrelevant.
Du missförstår inlägget. Det handlar inte om att de skulle ha räddats om de upptäckts tidigare. Det handlar om att det påvisar att man varit sen eftersom de hunnit dö och därför varit smittade ett tag samt att man inte upptäckt milda fall förens man upptäckt riktigt allvarliga fall.
Citera
Medlem
Citat:
I modern tid har det aldrig varit mer befogat än nu. Risken är mycket påtaglig att du behöver (fyllda)vattendunkar och campinggrejer inom en snar framtid. Vänta inte till det är försent. När poletten trillar ner hos den stora mello-massan och hos mångkulturen så kommer de länsa allt som en gräshoppssvärm. Man vill inte vara bland de sista 10 - 20 procenten som panikhandlar.

Jag förstår inte riktigt motivationen med att uppmuntra folk till att panikhandla. Äger du en affär eller?

Vatten och el kommer vi fortfarande ha även om 100% av Sverige blir smittat över tid.
Citera
Medlem
SuraStinas avatar
Hej alla!

Postar igen då jag delade en felaktig länk tidigare- ursäkta!

Jag har tyvärr slutat sammanställa listan som Moderator pinnar först i tråden då det nästan blivit oöverskådligt med ett stort antal fall varje dag nu, samt att det är tekniskt krångligt att posta så långa inlägg på FB (krånglar även om man försöker lägga info i spoilers).

Jag fortsätter uppdatera Wikipedias artikel om coronaviruset, tillsammans med flera andra, så där kan ni följa antalet fall. Dock inte på samma detaljnivå som gjorts hittills. Samtidigt märker jag att regioner och media inte rapporterar så mycket detaljer i fallen längre utan bara "21 nya smittade i Sthlm".

Vill ni får ni gärna hjälpa till att redigera Wiki-artikeln! Det tog mig bara nån halvtimme att greppa grunderna för detta och det finns många andra som hjälper till med finesser som är svårare.*

Rätt länk:
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_c...n_Sweden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in