2020-03-10, 19:40
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Mitt rövhål ställer bättre prognoser än Anders Tegnell och folkhälsomyndigheten i allmänhet för den delen. Vi gick från enstaka fall till mycket hög risk för samhällspridning, när det redan är för sent.

Det finns en anledning till att det heter risk! Det är inte längre fråga om risk. Det är en fråga om tid. Man ställer inte prognosen att det finns risk för regn när det redan öser ner.

Men nu ska vi alla få bevittna den goda beredskapen.
Även om jag kan hålla med om allt så bör kaptenen gå ned med skeppet.
Citera
2020-03-10, 19:41
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Av det du länkade så står det: "Ibland tolkas detta som att regeringen inte skulle ha laglig rätt att detaljstyra myndigheternas verksamhet, men så är inte fallet enligt lagtexten."

Kan du vidareutveckla detta? Jag tolkar det som att regeringen har rätt att detaljstyra.

Du vet väl vad ministerstyre är? Du har väl gått i skolan?
Citera
Medlem
Journalist från Roms gator, massa folk på gatan nån kärring som rastade hunden. Ett gäng folk som hoppade typ och var glada.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Kommer militären på något vis ha förmåga att uppehålla ordning? Om man räknar in hemvärn och alla tänkbara resurser?

Det blir väl snarare så att folk blir med tiden så utmattade att de inte kan ta hand om sig själva.
Kanonläge för en fiende att ingripa när vi inte ens har ett riktigt militärt försvar.
Citera
2020-03-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Kan det vara att anledningen att regeringen väntar på en myndighets beslut (FHM) är för att staten annars kan behöva betala skadestånd för de arrangemang de hindrar?

Nej, de är skraja för att mellofolk och hockeytokiga blir tokiga för att de förvägras sitt roliga. Men politikerna borde ta sitt ansvar och göra mer. Ta det säkra före det osäkra.
Citera
2020-03-10, 19:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Kan det vara att anledningen att regeringen väntar på en myndighets beslut (FHM) är för att staten annars kan behöva betala skadestånd för de arrangemang de hindrar?

Skulle knappast tro det. Staten kan göra i princip vad de behagar för samhällets bästa. Ingen skulle ju direkt klaga här sett till att hela världen är i panik. De har lagstöd för det mesta. Inklusive utegångsförbud och karantän av hela städer med fängelse till följd om någon bryter mot förbud om man skulle våga sig på det. Glöm inte bort att Sverige bara för 30 år sedan var mer eller mindre en militärstat. Vi har lagarna om staten på riktigt vågar sig på att säga att det är krisläge.

Men om så är väl fruktan hos S att folket inte kommer rösta på dom nästa gång. Utan det är mer bara låtsas som att det regnar som gäller.
Citera
2020-03-10, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Försöker du bara provocera? Typ alla länder förutom Sverige har sagt att folksamlingar ska undvikas till varje pris. Samtidigt ser vi ut att ha en allmän smittospridning i landet, bl.a. Stockholm.
Kan du inte lägga ihop ett plus ett?

Nej, jag är inte rädd för viruset.
Citera
2020-03-10, 19:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Nu vet jag inte vilken mask du syftar på men vill du ha Bäst i Test så är det denna som gäller och med typ 4st partikelfilter som du även kan rengöra.

https://www.toolab.se/produkt/Sundstrom-Helmask-SR-200-m-siktskiva-i-polykarbonat-sv-0

Tack så mycket för svar! Så denna mask kan man använda hur mycket som helst då? Är det brukligt att rengöra filtren eller sätter man in nya? Har du handlat från det företaget? Jag såg att dom hade butikslager i Högsbo, innebär det att man kan åka dit och hämta upp varor direkt?

edit. Kollade igenom hemsidan litegrann och såg att dom hade riktig fysisk butik.
Senast redigerad av trazke 2020-03-10 kl. 19:53.
Citera
2020-03-10, 19:44
Medlem
Den svenska sjukvården känns ofattbart dåligt rustad för detta. Hur ska de kunna lösa detta?
Citera
2020-03-10, 19:44
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Skulle knappast tro det. Staten kan göra i princip vad de behagar för samhällets bästa. Ingen skulle ju direkt klaga här sett till att hela världen är i panik. De har lagstöd för det mesta. Inklusive utegångsförbud och karantän av hela städer med fängelse till följd om någon bryter mot förbud om man skulle våga sig på det. Glöm inte bort att Sverige bara för 30 år sedan var mer eller mindre en militärstat. Vi har lagarna om staten på riktigt vågar sig på att säga att det är krisläge.

Men om så är väl fruktan hos S att folket inte kommer rösta på dom nästa gång. Utan det är mer bara låtsas som att det regnar som gäller.

Bra och tack för info.
Citera
2020-03-10, 19:45
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaraya
Stod i kö för att hämta ut ett paket i dag. Mannen bakom disken hostade, snorade och drog sig ideligen över näsan med höger hand allt medan han expedierade oss kunder.

Risken att han har Corona är försvinnande liten just nu, troligtvis bara en vanlig förkylning, men beteendet visar hur lätt viruset skulle kunna spridas till hundratals, tusentals på bara en dag.

Jag är inte orolig för mig själv eller för mina barn men för alla äldre, alla svårt sjuka och hela sjukvården när den och ekonomin kollapsar.

Gemene persons insikt inför denna spridning är möjligheten till en katastrofal spridning. Regeringen kommer antagligen ut med åtgärder, men det blir på tok för sent.
Citera
2020-03-10, 19:45
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Ni är ett gäng idioter som borde gå om skolan. Hur fan kan det ha undgått er att regeringen inte får blanda sig i sådana här angelägenheter? Det är fan otroligt vilken jävla barnslig världsbild ni lever i. Vuxna människor som på riktigt tror att obildade politiker ska ta tag i sjukvård och säkerhetsfrågor m.m.

Det kallad ministerstyre om ett statsråd går in och påverkar myndigheten i någon riktning. D.v.s. inte bara det att det inte är deras ansvar, de får sparken om de gör sig till sitt ansvar.

Om ett enskilt statsråd påverkar myndigheten ja, men regeringen kan fatta politiska beslut, ex stänga skolor eller förbjuda folksamlingar, utan FHM rekommendationer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in