2020-03-10, 19:30
Medlem
Förstår inte riktigt den svenska vården.

Borde man inte vidta försiktighetsåtgärder?
Min kollega kommer hem ifrån Tjeckien förra veckan. Hostar och jävlas på jobb.. blir hemskickad. Och ringer vården som menar på att ingen undersökning behövs göras..

Nu i helgen insjuknar en annan kollega som sitter precis vid han som varit i Tjeckien. Han har 40+ i feber. Ont i kroppen hosta. Snuva.. riktiga influensa symptom..
Han ringer vården och får ett också Nej för Corona test..

Om dessa nu bär Corona.. borde dom då inte testas.. för allmänhetes skull och även för deras hälsa ?
Citera
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Bra för dig! Jag har införskaffat en husbil själv som är tänkt som exit plan. Blir jävligt trångt (har 3 barn under 10 + kärring).. Med Netflix och viaplay i bilen + dator håller iaf ungarna sysselsatta tills det lägger sig. Surrealistisk.... Sitta i en husbil med familjen i någon avlägsen skog tittandes på barnfilmer samtidigt pandemin rasar. :-( Man önskar att fler tog till sig allvaret i det här....

Du kan nog sitta i en svensk liten mysig by också. Tror inte det kommer bli så illa. Se om du kan låna någons hus/bostad i norrland, eller värmland?

För övrigt lär du få sällskap i skogen om du inte är riktigt djupt inne i den. Vilket kan medföra andra faror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Utegångsförbud kommer aldrig att hända i Sverige...Det är ingen gerillastat. Det absolut radikalaste som kan hända är att städer spärras av.
Jag hör vad du säger om gerillastat och annat. Oron är såklart inte obefogad. Jag röstade själv på Piratpartiet för ett antal år sedan, och hade intresse av frågor som berörde statlig övervakning och till och med liberala frihetsideal.

Med det sagt, jag ser det såhär: Måhända kommer många av oss människor uppleva sin livstids konstigaste omvärldsläge det närmaste året. Med hela Italien i karantän går det argumentera för att vi redan nått dit. Vi kan i ett sådant läge inte låsa oss vid att vissa saker är, så att säga, "under vår värdighet".
Jag tycker att om många liv kan räddas måste alla sådana åtgärder finnas i korten.
Citera
2020-03-10, 19:31
Medlem
Covids avatar
Rabies, ebola, mers och sådana virus är kassa maskiner. De tar död på sin värd fort och sprids därför inte effektivt. Darwin award på dem.

Coronavirus som sprider förkylning är de bästa maskinerna, i princip ofarliga för värden. Influensa är för det mesta okej.

Sars-cov-2 (nya coronaviruset) är däremot både smittsamt och dödligt i en kombination som inte är optimal för vare sig oss eller för viruset. Det kommer att anpassa sig och bli mindre letalt. Men först ska det gå några vändor runt jorden.

Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Som jag skrev.

Hade blivit nervös på riktigt om vi hade fått ett utbrott av rabies.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackslayer
Vad tror vi om Polen? Har en resa till Gdansk om 2v. Ska man hoppa den eller?
Du behöver ju inte bestämma nu, det kan ju se annorlunda ut om 2v. De flesta resor innebär kontakter med massor med människor vilket ökar risken för att smitta och smittas. Jag försöker resa så lite som möjligt. Jag är inte rädd för egen del men det handlar om att fördröja smittspridningen och underlätta för vårdapparaten - även om myndigheterna själva inte riktigt tycks ha fattat det än. (Sossarna trodde bergis att de skulle förlora röster om de stängde ner Mello)

Och sedan kanske du personligen inte vill tvingas söka dig till den polska vårdapparaten eller riskera att fastna i Gdansk därför att Polen eller Sverige stänger ner alla transporter (det hände i Wuhan och på andra platser i Kina).
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Nu kommer Tegnell att sprida smitta på FHM
Hoppas de är kloka nog att inte anlita hans expertis.
Citera
Medlem
Vi är körda. Förstår ni inte det? Ingenting görs i nuläget för att stoppa detta, utan vi väntar bara febrilt på "dagens fall" och hoppas på att siffran inte är så hög. Vi måste utföra full lockdown nu annars är det helt jävla kört.

Men det fattar inte myndigheterna. De vill att skiten sprids.

Det är kört, riktigt jävla kört. Låtsas inget annat.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
BREAKING

Mowliid Haji Abdi
@MowliidHaji
#BREAKING: Somalia reported the first suspected coronavirus (COVID-19) disease in the country on Tuesday, after a Somali citizen with symptoms arrived in Mogadishu.The person travelled from China with Ethiopian Airlines according to local authorities.
https://twitter.com/MowliidHaji/status/1237428516393824256?s=20

Ni vet vem som är där, va?

Bara en tidsfråga innan det skulle komma till Afrika. Nu börjar det se ganska mörkt ut. Skytteltrafiken ARN-MGQ går på daglig basis.
Citera
Medlem
okok1s avatar
När sjukvården kollapsar tror jag inte att människor i "utsatta områden" kommer vara så förstående när deras familj/släkt inte får vård.
Citera
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Hur tänker du nu?
Menar du kring situationen i sin helhet eller vill du omformulera din fråga till något mer specifikt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinybits
Även om han inte fysiskt kan ändra situationen med sin närvaro så handlar det om att finnas på plats för att leda från fronten så att säga.

Mitt rövhål ställer bättre prognoser än Anders Tegnell och folkhälsomyndigheten i allmänhet för den delen. Vi gick från enstaka fall till mycket hög risk för samhällspridning, när det redan är för sent.

Det finns en anledning till att det heter risk! Det är inte längre fråga om risk. Det är en fråga om tid. Man ställer inte prognosen att det finns risk för regn när det redan öser ner.

Men nu ska vi alla få bevittna den goda beredskapen.
Citera
2020-03-10, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Har svenska myndigheter gjort en enda insats som påverkar våra liv? Man kunde ju stoppa stora folksamlingar bara för att inte tas för fullkomligt handlingsförlamade?
Vi avråder från icke nödvändiga resor till Italien..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in