2020-03-10, 19:15
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Breaking
I Feel Good: Trump Sees No Reason to Get Tested for Coronavirus

The US president is known to have recently come into contact with at least three individuals who have since gone into quarantine after coming into contact with one COVID-19.
https://sputniknews.com/us/202003101078530278-i-feel-good-trump-sees-no-reason-to-be-tested-for-coronavirus/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Det är ett virus ”influensa”, dock utan vaccin nu. Ett jävla tjat...

Vi är väl hypokondriker hela bunten, men störtlöjligt!
Nej, det är som Kungen1 säger, som ditt inlägg svarade på. Detta är inte en influensa.
Citera
Medlem
mUdajs avatar
Befinner mig varje dag i en lokal jag delar med 2 andra person varav en av dem just idag åkt till damnark och befinner sig där några dagar till innan hemkomst, hur rädd skall man vara för denna person? Visa honom hur man sköter hygien för att minska risken eller porta? Mellanlandning skedde på arlanda stockholm innan han kom fram i köpenhamn.
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Och hur många som verkligen har respekterat 14 dagars frivillig hemkarantän?

Tror faktiskt många är rätt bra insatta vad som krävs för att undika smittan och agerar proaktivt själv (när inte myndigheten är förmögen att dra huvudet ur arslet och göra vad som krävs)

Vi har inte varit i nått risk-område, ändå är:

• alla barnen hemma från skolan på obestämd framtid sen i måndags.
• jobbar hemifrån så långt det går utan att förlora jobben
• vi undviker folksamlingar, t.om folk i allmänhet, ställt in alla resor och icke måsten.
• hamstrat mat för minst 3 mån karantän (inga lyx saker utan bara sånt man överlever på)
• bunkrat upp med medicin för att rida ut att hela familjen blir sjuk och under tiden.
• infört tvätta händer regler var 3:e timme, och minst ett par tunna handskar varje gång man går ut.
• tänkt ut alla möjliga scenarior i förväg, om jag blir sjuk, om min fru blir sjuk, om barnen blir sjuk osv och en plan hur vi gör då, delar på oss för att skydda halva familjen, issolera en vuxen. m.m rätt tungt att hypotetiskt planera för men nyttigt för att sen kunna ta snabba beslut om det händer.

Ma.o vi lever som om vi vore i karantän redan, för att förebygga att bli drabbad.
tror inte vi är ensamna om detta.
Citera
2020-03-10, 19:16
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentastenmur
Det där med Italien är fake news. Har polare där nere som är ute och festar som fan och gatorna är fulla av folk. Varför tror ni på allt ni läser om på internet? Det är inget kaos i Italien allt är påhittat.

Dom tror dom är säkra, vilket dom inte alls är. Vänta bara. Nu är dödligheten bland yngre bara 0.2% dvs 1 på 500 dör. Men om intensivvård kollapsar kommer flera dö. Det är dumt att vara ung smittad och sedan vara en superspridare, så äldre i ens närhet stryker med. Där dödligheten är var tionde eller mera särskilt bland män som dör i större omfattning än kvinnor. Sett siffror på 15% för äldre män, men jag vet ej om det var alla sjuka eller bara dom som måste söka sjukhusvård.
Senast redigerad av Hegamon 2020-03-10 kl. 19:23.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det här är väl ingen svininfluensa..inte ens en influensa. Det är ett virus, som inte finns något botemedel.

Influensa är också virus fyi
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det kan du omöjligen veta nu mitt under en pandemi och då fattigare länder ännu inte drabbats. Du vet heller inte om det kommer fler vågor av det eller om det kommer att mutera till att även drabba åldersgruppen 20–40 år som spanska sjukan gjorde. Det vi vet nu är vad som hände i Kina och händer i Italien. Vi vet också att det går att kontrollera om man gör som tex Sydkorea eller till stor del undvika som Vietnam, Singapore, Ryssland och öststater gör. Vi vet också nu hur usla våra myndigheter är och hur dålig beredskap vi har. Resten får vi vänta på men helst inte utan åtgärder som FHM önskar.

Exakt. Singapore och Ryssland är goda exempel på länder som lyckats bromsa viruset tidigt trotts dåliga förutsättningar. Ryssland gränsar trots att till Kina, och Singapore består av en kinesisk majoritet och har stora handelskontakter med Kina. Jag skyller spridningen helt på FHM, regeringen och alla nöjda idioter.
Citera
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Vem fan blir sugen på att resa i dessa tider???
Tåget har lämnat stationen!
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Intressant politiskt..

-I Sverige käftar inte oppositionen..
-Här i Norge är det samma sak..

Måhända samma sak i hela Europa ?
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Mig veterligen har landets statsminister gjort ett enda uttalande på en vecka. Han sade att han minsann inte hade bacillskräck....
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Tackar för svar. Vet ni möjligtvis vad dödsantalet var när det kommer till Sverige gällande Hongkonginfluensan? Hittar endast att det skulle ha varit lägre än Asiaten som låg på ungefär 0,25%.

Jag har inte sett siffror på antalet dödsfall, men det bör ha varit några tusen (2500). Vanliga säsongsinfluensor, som Hongkong fortfarande är, leder till några hundra uppemot tusen personer avlider i sviterna efter influensa.
Några av mina syskon samt flera vänner arbetar i äldrevården, på vårvintern har liemannen "skördetid".
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentastenmur
Det där med Italien är fake news. Har polare där nere som är ute och festar som fan och gatorna är fulla av folk. Varför tror ni på allt ni läser om på internet? Det är inget kaos i Italien allt är påhittat.

Intressant, men vilken del av Italien talar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in