2020-03-10, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Förmodligen på grund Filters artikelserie och att man då såg sig tvungna att grundligt titta på materialet om inte annat än för att kunna avföra det på goda grunder.

Jo så mycket har jag förstått, frågan gällde mer varför man förhört vittnen om SE så sent som för några veckor sen. Som sagt så antog jag att man redan borde ha klarat av det eftersom PU tog tag i SE-spåret redan hösten 2017. Tyckte det var lite bekymmersamt men nu blev jag lugnad av Boboslackes ord.
Citera
2020-03-10, 17:03
Medlem
p.norths avatar
# polis övningen bestående 22 st?
# knarkspan 5 st, en person med bil, tillgång av 2 bilar.
# varför ME manipulerade tiderna?
# D. F? Barbro grupp? Agag/arla gryning? The Uppsala group?
Var finns denne lilla gruppen inom?
Vilka har den vetskapen än, som är i livet?
En ensam GM ses som en omöjlighet!!
Har tiden äntligen kommit ifatt?
Senast redigerad av p.north 2020-03-10 kl. 17:05.
Citera
2020-03-10, 17:20
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Om 99 procent är slaskens, varför är då allt typ sekretessbelagt?

Det är så i alla förundersökningar. Det enda som blir offentligt är det som ingår i bevismaterialet när en person åtalas och materialet lämnas in till domstol. För allt annat material råder förundersökningssekretess.
Citera
2020-03-10, 18:07
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
MIT var PKKs huvudmotståndare . Dom försökte säkert infiltrera PKK , men styrde den inte. Efter Kenan Evrens militärkupp 1980 fick PKK riktigt hett om öronen. Dom fick hålla till hos Hafez Al-Assad i Damaskus och där fick man inte vara utan godkännande från Kreml först.
detta är en svår komplex och mångbottnad fråga. De grå vargarna, deep state osv.
den barntillåtna versionen finns på wikipedia:
Citat:
During the controversial Ergenekon trials in Turkey, allegations have been made that the PKK is linked to elements of the Turkish intelligence community.[citation needed]

Şamil Tayyar, author and member of the ruling AK Party, said that Öcalan was released in 1972 after just three months' detention on the initiative of the National Intelligence Organization (Millî İstihbarat Teşkilatı, MİT), and that his 1979 escape to Syria was aided by elements in MİT.[107] Öcalan has admitted making use of money given by the MIT to the PKK, which he says was provided as part of MIT efforts to control him.[108]

Former police special forces member Ayhan Çarkın said that the state, using the clandestine Ergenekon network, colluded with militant groups such as the PKK, Dev-Sol and Turkish Hezbollah, with the goal of profiting from the war.[109]

A witness to the trials testified that General Levent Ersöz, former head of JITEM, had frequent contact with PKK commander Cemîl Bayik.[110]

According to official figures, it was stated that nearly 2000 PKK members became itirafçı ("confessors") after their arrest. Some were persuaded or coerced to play an active role in the conflict, particularly under the direction of the Turkish Gendarmerie's unofficial JİTEM unit.

https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_state_in_Turkey

https://en.wikipedia.org/wiki/Ergenekon_(allegation)
Senast redigerad av heheho 2020-03-10 kl. 19:01.
Citera
2020-03-10, 18:10
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Dessutom är allt annat grundligt avfört.

Fasaden som å ena sidan gamla parhästarna (aktive DF och hans exchef på Säpo som ansåg att OP var landsförrädare) som pratade om Barbro och Lennartgrupper mm samt där Knarket pratade om (avbruten spaning som visade sig ha haft en skolkare på mordplatsen) samt Dahlstens privatspanade poliser. Språk och öppnade då ett nytt avsnitt.

Det enda återstående. Finns inget där är det inte läsvärt.
Ja vilka stackare.
Varken IB eller CIA hade något intresse längre.
Var hamnade de då?
På bakgården?
Citera
2020-03-10, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebroare
Det som är tillgängligt är allt som passade in för att försöka få CP fälld för mordet. Övrigt är säkert mest skräp men kan finnas info som gör att enskilda kunnat avskrivas för länge sedan. Kan också finnas detaljer som kastar nytt ljus på det offentliga materialet. Och säkert en hel del om situationen vid Grand och WT-observationerna.

Jovisst förhåller det sig så här.
Det vi har som material är det som funnits vara relevant i samband med rättegångarna emot CP samt en del annat material främst från Granskningskommissionen.
Citera
2020-03-10, 18:19
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Garanterat kommer det finnas personer som inte accepterar "lösningen"?

Men, de som känner/känner till Krister vet att han inte lägger fram några hafsverk.
Detsamma sa statsmedierna om Holmér och hans PKK-spår. Detsamma sa statsmedierna om Ölvebro vid åtalet mot CP. Varför tror du inte på dom "lösningarna"?

Bara idioter kommer att tro på Peterssons historia om några månader såvida inte mycket stark bevisning läggs fram.
Citera
2020-03-10, 18:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det måste vi inse att 99% av materialet är slasken idag fast vissa vill äta spekulationssopa i den slasken dagarna i ända.

Ja, jag tror det var GRK som skrev att Palmeutredningen är ett "eldorado för konspirationsteoretiker". Anledningen till det är naturligtvis att vanligt folk genom åren blivit frustrerade över att mordet aldrig blir löst.

Man har lagt fram den ena efter den andra teorin. Jag har själv halkat runt i diverse teorier genom åren. Naturligtvis utan minsta konkret koppling till Sveavägen. Men man lär sig med åren att hålla sig kall och kritiskt granska det som kommer på bordet. Och då blir det inte mycket kvar.

Fakta och logiska analyser gäller i alla lägen. Utan att fördenskull mosa allt som kommer i ens väg innan man förstått vad det är. En del tankar förtjänar fördjupade studier. Det finns trots allt en hel del intelligenta människor därute.

Så det är nog som du säger att 99% av utredningsmaterialet är ointressant men att den sista procenten förhoppningsvis innehåller guld.

Bara KP nu får visa guldet så att inte han som alla andra förundersökningsledare och spaningsledare fått snitslad bana till politiskt acceptabla lösningar. Då blir det inget den här gången heller.
Citera
2020-03-10, 18:51
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Detsamma sa statsmedierna om Holmér och hans PKK-spår. Detsamma sa statsmedierna om Ölvebro vid åtalet mot CP. Varför tror du inte på dom "lösningarna"?

Bara idioter kommer att tro på Peterssons historia om några månader såvida inte mycket stark bevisning läggs fram.

För det första vet vi inte vilken "historia" han kommer med och för det andra måste alla former av bevis per definition vara mycket starka (obestridliga) för i annat fall är det inga bevis utan bara indicier. Jag håller med om att han måste lägga fram obestridliga bevis för att hans kommande förklaring ska accepteras som en lösning av Palmemordet. Han måste förstå det själv också för i annat fall måste han vara naiv på gränsen till dum och de som känner KP säger alla att så inte är fallet. Jag har inte hört någon med avvikande mening i det fallet och det är väl främst på grund av det som jag har ett visst hopp om att han sitter med riktigt skarpa kort på hand. Skulle vara riktigt ledsamt om allt slutar i ett antiklimax.
Citera
2020-03-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ja vilka stackare.
Varken IB eller CIA hade något intresse längre.
Var hamnade de då?
På bakgården?
Vår egen bakgård minns jag att Tore Forsberg uttryckte det när vi träffades. Tog ett tag innan poletten slank ner hos mig vad som avsågs. Det var där han och Näss ville söka vecka 1 och samma bakgården hävdar att de var GRU resurser.
Citera
2020-03-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Du är rolig du. Du underkänner alltså alla uppgifter som talar emot SE som GM och håller det fortfarande för troligt att han var GM.

Då behöver du ju redovisa hur du kommer fram till det? Du besvarar inte min fråga utan upprepar att du ifrågasätter alla uppgifter som tydligt visar att SE inte mördade Palme.

Då vill jag höra din analys punkt för punkt och inte bara ett ständigt försök att underminera alla argument.

Varför är det, trots alla analyser vi gjort i tråden, fortfarande rimligt att tro att SE mördade Palme? Är vi alla andra idioter och du är den ende som kan tänka? Eller hur menar du?

Du läser andras inlägg precis som du läser vittnesförhören: med en förutfattad mening om vad du vill komma fram till. Var har jag skrivit att jag håller för troligt att SE var GM? Jag skriver ju ordagrant i inlägget du citerar: "Jag har aldrig här eller någon annanstans påstått att SE är GM"

Det finns mycket som talar mot SE-hypotesen, som t.ex. varifrån han fick revolvern, och hur han kunde tajma OLP:s passage vid Skandiahuset.

Men LL:s vittnesmål i tingsrätten som du gör så stor affär av är inget starkt argument vare sig för eller emot SE. Precis som e-i-e visar finns det mycket som talar för att han blandade ihop minnen från BP med saker han läst och hört (precis som AH gör när hon börjar dilla om "vaktmästaren från Skandia").
Citera
2020-03-10, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Du läser andras inlägg precis som du läser vittnesförhören: med en förutfattad mening om vad du vill komma fram till. Var har jag skrivit att jag håller för troligt att SE var GM? Jag skriver ju ordagrant i inlägget du citerar: "Jag har aldrig här eller någon annanstans påstått att SE är GM"

Det finns mycket som talar mot SE-hypotesen, som t.ex. varifrån han fick revolvern, och hur han kunde tajma OLP:s passage vid Skandiahuset.

Men LL:s vittnesmål i tingsrätten som du gör så stor affär av är inget starkt argument vare sig för eller emot SE. Precis som e-i-e visar finns det mycket som talar för att han blandade ihop minnen från BP med saker han läst och hört (precis som AH gör när hon börjar dilla om "vaktmästaren från Skandia").
Instämmer. Tror mindre och mindre på SE för varje dag men inte alls p g a det där vittnesmålet. Definitivt inget "case closed" på grund av det utan det är alla andra konstigheter med SE som gör det osannolikt.

Förresten vore det intressant om folk i tråden skulle vi vilja gissa sannolikheten för att KP kommer presentera en ensam GM kontra konspiration.
Jag gissar:
Ensam GM: 70% sannolikhet
Konspiration: 30% sannolikhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in