2020-03-10, 18:45
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Men den lilla slynan (Corona) muterar sig och du kan dra på dig skiten flera gånger om. Fungerade spanska sjukan likadant?

Jag frågar för att jag undrar.

Första vågen var ungefär lika dödlig som Corona.
Andra vågen var extremt dödlig och smittsam. De som insjuknade dog på 24-48timmar.
Tredje vågen var som en vanlig vinterinfluensa.
Citera
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
För många yngre, som lever i en omstoppad värld, kan fortsättningen komma att bli mycket otäck. Exempelvis kommer flerfamiljshus, där någon insjuknat, att plomberas. Ingen kommer att tillåtas lämna dessa - och stoppas med vapenmakt. Scenariot är inte så långt borta som man kan tro!
Det där var kul. Hur ska det gå till? Det finns inga poliser i en stor del av landet. Vem skulle stänga hyreshus? Nej, du det går inte.
I min lilla kommun är polisen borta sedan flera år.
Mitt hyreshus i mini ghettot har 4 portar till trapphusen och sammanbinds av en lång källargång med 2 egna ingångar, alltså 6 portar i huset. Hur många snutar behövs för att vakta huset 24/7. Ha ha. Så många finns inte i hela länet.
Lägenhetsdörrarna går inte att plombera eller svetsa fast. De är av gammal trä från 40-talet, tom jag kan lätt krossa dörren inifrån och gå ut. Ytterdörrarna mot gatan är av stål och stora glasrutor. Går att krossa. Här låser man inte in "djuren" om ni tror det.
Tvärt om, när de vädrar svaghet och död så kommer de ut.......
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Hallengren lägger över ansvaret på FHM. I den här tråden satt FHM och la över ansvaret på regeringen. Det är också Sverige i ett nötskal. Ingen vågar ta några beslut. Särskilt inte de som styr landet.

Givetvis inte. Var exakt samma med migrationskrisen. Problemet bottnar i vänstern då de inte är ärliga och transparenta.
Citera
2020-03-10, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Jo det kan man om det är av bra kvalitet som Sundströms partikelfilter, läs nedan.

"Re-use of half mask SR 100 and full-face mask SR 200 respirator and pre-filter and particle filter
Immersion in a 70% Isopropyl alcohol or 60% ethyl alcohol / ethanol solution has been found to effectively kill the virus. Elastomeric respirators with P3 mechanical filters offer greater efficiency and can be reused. The Sundström equipment described above has been thoroughly tested without any detrimental effects. In fact, after the equivalent of being immersed in 70% Isopropyl alcohol or 60% ethyl alcohol / ethanol solution for 5 minutes 4 times a day for 18 months, the equipment above suffered no effects in performance or efficiency, apart from the printing ink fading from the filter label.

For cleaning/disinfection of SR 100 or SR 200 mask and pre-filter and particle filter, our recommendation is as follows:

Remove the pre-filter holder with the pre-filter from the particulate filter.
Remove the particulate filter from the mask or filter adapter.
Place the mask, particulate filter, pre-filter, pre-filter holder and filter adapter (if used) in 70% Isopropyl alcohol or 60% ethyl alcohol/ethanol solution.
The parts must be completely immersed in the ethanol for at least five minutes.
Lift out the parts (wear protective gloves). Shake out the ethanol.
Let the parts air dry for at least one hour before next use.
The SR 500/SR 700 fan unit and headtops can be sprayed and cleaned with a solution of 70% Isopropyl alcohol or 60% ethyl alcohol / ethanol solution.

This disinfection procedure can be done as often as necessary.

Change the pre-filter SR 221 at least every 7 days.
Change particle filter SR 510 after 18 months or sooner if there is any concern regarding physical damage, hygiene (soil/dirt), or increased breathing resistance."

Bra info.

Förfilterna rengör jag, slipper man köpa nya partikelfilter.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Också smart av Hallengren att säga att regeringen förlitar sig på FHM. På så sätt kan dom frånsäga sig ansvaret sen om det går åt pipan. Typ "vi litade på att FHM hade expertisen" "vi var naiva" "vi ska ombepröva FHMs maktposition" jadajada

Ja, iofs. Men samtidigt, vi vill faktiskt inte ha ministerstyre. Önskar bara att vi inte hade en FHM som tycks vara antingen fast i nåt prestigetänk eller blivit som "deer in headlights".
Citera
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Som jag förstått det så är Life Care Center en slutstation. D.v.s Palliativ vård och de har 7-9 som dör per månad normalt så det är inte superkonstigt att om ett virus drar igenom hela beståndet av redan döende och att de alla smittas av exempelvis en vårdgivare samtidigt så dör de. Det här är ju människor utan fungerande immunförsvar.

Vill inte nedtona någonting. Coronan är allvarlig. Men det är inte domedagen. Snarare spanska sjukan likt (vilket är illa nog).

Corona är inte i närheten av att vara lik spanska sjukan. De påverkar helt olika demografier, corona drabbar främst de gamla och redan försvagade medan spanska sjukan slog hårt mot unga, friska människor.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Jag vet inte om det varit uppe i tråden.

Men om man jämför antalet döda i säsongsinfluensa så är det betydligt fler sådana i Sverige än coronadöda.

Så man får inte drabbas av panik.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Är det någon som fattar, vad FHM menar att det finns för fördelar med att stora sammankomster får fortsätta, i förhållande till att de sprider smitta? Skvalfestivalen i lördags t.ex. - vilket samhällsvärde hade den, som var starkare än att förhindra smitta? Ishockeymatcher? Vasaloppet? Mässor?Konserter? Teaterföreställningar? Det är ju helt bisarrt!
Citera
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Det låter faktiskt lite som Hallengren sätter lite press på FHM nu. Frågan om det hjälper.

Tror jag inte.
Det försöker snarare undandra sig eget ansvar. Det är ju politiker.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Totalt min uppfattning rakt igenom. Svenska myndigheters agerande är allt för saktfärdiga och under all kritik.

Det kommer bli mycket kaotiskt i Sverige. Isolation av Malmö, Göteborg och Stockholm kommer behövas (röda zoner). Resandeförbud, utegångsförbud, etc.

Jag planerar för hur äldre i min omgivning kan isoleras med tanke på matförsörjning och ev flytt av dom.

Jag kommer fatta beslut inom två veckor om mig själv. Med säkerhet kommer jag bo isolerat i sommarstugan och beräknar stanna där minst sex månader. Jag kommer ha mat och dryck för tre månader.

Usch, hur ska ordning kunna upprätthållas i förorter som redan plågas av kriminalitet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
– Jag har ett tydligt besked: Det enda sättet att undvika en katastrof är att begränsa spridningen.[/b]

https://www.dn.se/nyheter/sverige/it...-in-evenemang/

Haha det är inte en no-brainer här i Sverige. Det är bra att han försöker tala så tydligt som möjligt så att alla förstår.

Men då kan väl folk göra det själv?

Dom här "åtgärderna" som folk kräver är saker folk kan göra utan att pappa staten står och säger vad man ska göra.

1) är någon i din närhet sjuk, håll dig hemma tills du vet om du själv får symptom.
2) har du symptom, håll dig hemma och isolera dig så gott det går.

Problemet här är inte att råd inte finns. Det är att folk är så jävla handikappade att dom inte klarar av att göra ett skit själv.

Det här kommer inte stoppas av någon åtgärd staten beordrar. Utan det kommer stoppas av att dom råd som redan finns FÖLJS.
Citera
2020-03-10, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Vid folkhälsomyndighetens presskonferens i dag visade de en fördelning av i vilka åldersgrupper de som testades positivt var i och till min förvåning var det flest 40- till 60-åringar!! Jag som trodde de flesta skulle vara yngre skolungdomar som hade sportlov och var i Italien och åkte skidor! Något teori?

Ungdomar får förmodligen mycket lindriga symptom, och testas inte, kom ihåg att det inte finns resurser till att testa "brett". Detta gör att många, säkert en stor andel av dem ungdomar, går under radarn med smitta......Det gäller att försöka förstå genom analys av symptom och smittspridning.

Nu är jag ganska övertygad om att det jag misstänkte från början, ett ganska stort mörkertal parallellt med upptäckta fall från främst Italien, spridit på i en väsentligt högre takt är de som vår FHM försökt följa. Sila mygg och svälja kameler kan vara ett lämpligt ordspråk, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in