2020-03-10, 18:43
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Tycker också det, att dom bara väntar på att FHM ska säga åt dom att begränsa sociala sammankomster och att dom nästan tycker det är dags.

Ja. Även hon lär ju ha pratat med sina kollegor i övriga Europa, inklusive Italien. Även våra politiker måste ju se de artiklar vi nu ser vad italienarna säger.
Citera
2020-03-10, 18:44
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Som alltid: kan du hänvisa till en granskningsbar källa?

Ja men ingen som jag outar här. Men räkna med att det kommer i medierna under veckan.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Regeringen: "Vi kommer inte vidta åtgärder förrän FHM kräver det. Vi litar på våra experter på folkhälsomyndigheten"

Men de experterna sa ju att allt skulle vara över idag tisdag? Vi skulle se en nedgång idag. Efter först de sa söndag. När går gränsen att man nog inte kan lita på de experter vi har utan vi behöver nya?
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Hallengren lägger över ansvaret på FHM. I den här tråden satt FHM och la över ansvaret på regeringen. Det är också Sverige i ett nötskal. Ingen vågar ta några beslut. Särskilt inte de som styr landet.
Citera
Medlem
Vad fan sysslar folkhälsomyndigheten med. Jävla idioter. Fängsla dom jävla asen.
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det är rimligt att tro utvecklingen i stora drag kommer följa samma exponentiella bana i alla länder tills man vidtar kraftiga åtgärder, eller tills befolkningen "mättas". För att det är så ett virus fungerar.

Bara några poster innan din post så postades en länk till en bild på Twitter som antyder att så faktiskt är fallet.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Har man en exponentiell utveckling så har man.

Det ser onekligen ut som att det mest bara är tidpunkten när det tog fart som varierar mellan olika länder.

Spridningshastigheten påverkas inte direkt av om det i ett tidigt skede träffar ett ålderdomshem, en skola, eller ett hockeylags spelarbuss. Detta påverkar bara dödstalet initialt. I det långa loppet spelar det mindre roll, för både spridningstalen och dödstalen, eftersom ålderdomshem, skolor och hockeylag alla kommer bli smittade efterhand oavsett.

Totalt min uppfattning rakt igenom. Svenska myndigheters agerande är allt för saktfärdiga och under all kritik.

Det kommer bli mycket kaotiskt i Sverige. Isolation av Malmö, Göteborg och Stockholm kommer behövas (röda zoner). Resandeförbud, utegångsförbud, etc.

Jag planerar för hur äldre i min omgivning kan isoleras med tanke på matförsörjning och ev flytt av dom.

Jag kommer fatta beslut inom två veckor om mig själv. Med säkerhet kommer jag bo isolerat i sommarstugan och beräknar stanna där minst sex månader. Jag kommer ha mat och dryck för tre månader.
Citera
Medlem
Bananarmens avatar
Också smart av Hallengren att säga att regeringen förlitar sig på FHM. På så sätt kan dom frånsäga sig ansvaret sen om det går åt pipan. Typ "vi litade på att FHM hade expertisen" "vi var naiva" "vi ska ombepröva FHMs maktposition" jadajada
Citera
2020-03-10, 18:45
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
En riktigt positiv nyhet!

"Rome, 10 Mar - Unexpected aid, that of China which is ready to send massive aid to Italy. This morning, a phone call between Foreign Minister Luigi Di Maio and his counterpart Wang Yi concluded a health cooperation agreement. Beijing is available to send 100 thousand high-tech masks and 20 thousand protective suits to Italy. In addition to these devices, China will send over 50 thousand swabs to carry out new diagnostic tests in Italy "

https://www.ilprimatonazionale.it/cronaca/coronavirus-laiuto-della-cina-allitalia-in-arrivo-1000-ventilatori-polmonari-e-100mila-mascherine-14 9087yafbclid=IwAR2Gn2tysyI5Wxv7sX1ItpFnPSltttPWVa3 9iRor4tSdQfvo_QquNwg0Dmw

Mycket!! För det tyder faktiskt på att de börjar få läget under kontroll hemma på riktigt, inte att det är ett mörkande.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
En riktigt positiv nyhet!

"Rome, 10 Mar - Unexpected aid, that of China which is ready to send massive aid to Italy. This morning, a phone call between Foreign Minister Luigi Di Maio and his counterpart Wang Yi concluded a health cooperation agreement. Beijing is available to send 100 thousand high-tech masks and 20 thousand protective suits to Italy. In addition to these devices, China will send over 50 thousand swabs to carry out new diagnostic tests in Italy "

https://www.ilprimatonazionale.it/cronaca/coronavirus-laiuto-della-cina-allitalia-in-arrivo-1000-ventilatori-polmonari-e-100mila-mascherine-14 9087yafbclid=IwAR2Gn2tysyI5Wxv7sX1ItpFnPSltttPWVa3 9iRor4tSdQfvo_QquNwg0Dmw

Man blir lycklig att läsa sånt. Om vi skulle göra samma sak, skulle vi ha en gemensam överläggning med EU först om några veckor.
Usch, inget bra samhällssystem där det är olika organ som bestämmer över sig själva för ett virusutbrott.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Man hör att i princip alla journalister nu också börjar bli bekymrade och undrar vad f-n de håller på med.... Den typ av frågor som ställs, den typ av artiklar som läggs upp på DN, AB osv.

Ja journalisterna bor ju i Sthlm dvs. De ligger i riskzonen
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Ok, då skrev rainews.it fel då. Har du ingen länk till korrekta siffror?
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Lena Hallengrens uppmaningar är ju lika tandlösa som allt annat. Istället för att uppfinna hjulet på nytt i varje land, titta för fan på hur det har gått i länder där det har gått åt helvete, d.v.s Italien.
Hallengren resonerar ju som ALLA länder gjorde när det här var nytt. Man måste för i helvete jobba proaktivt genom att försöka förutse scenarior, titta på vad som har gått bra respektive mindre bra, och agera därefter.

Vadå "regeringen kommer ta alla beslut för att stoppa detta". Ni gör för lite, för sent!
Jag hade förvänta mig att marknadskrafterna skulle sköta sånt här. Varför har inte privata initiativ förutsett detta scenario och att ha ett vaccin framme? Finns det ingen lönsamhet i detta? Jag är säker på att Aleris och Attendo kommer lösa detta snart, där finns de drivna resurser som kommer konkurrera ut det tröga Landstinget som vårdgivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in