Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Du har en pessimistisk syn på vårt rättsväsende. Själv tror jag att det är ytterst sällan som domstolarna i slutändan kommer till ett felaktigt beslut (dvs. friar en mördare eller fäller en oskyldig). Här har polis och åklagare dessutom lagt ner ett enormt arbete på förundersökningen mot SD, så det skall helt enkelt inte kunna bli fel här.
Jo, men de flesta fall är uppenbara eller relativt uppenbara p.g.a. tekniska bevis eller/och vittnesmål.
Visst händer det att en skyldig går fri, även i Sverige. Mer sällan att en oskyldig fälls, men det händer.
Här är det jäkligt knepigt. Det finns ö.h.t. ingen annan än SD som har motiv att dräpa LW på detta personligt färgade sätt - ingen annan man hyste detta komplicerade agg till henne. Det finns en kvinna i bilden som har motiv men jag har svårt att föreställa mig denna kvinna begå ett sådant övervåld.
Jag håller med om att ett enormt arbete har lagts ner, men polis och åklagare har inte nått ända fram. På det juridiska planet alltså. SD framstår som den enda möjliga GM, men utan ett erkännande tror jag inte han blir fälld.