2020-03-10, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citran
Är det bara jag som tycker det är märkligt att ens barn måste ringa innan man kommer hem.

Håller fullständigt med dig i detta!

Som förälder och särskilt när det varit lite stormigt i relationen till barnen är inte detta ett bra sätt att visa på att de är viktiga i hennes liv.

Även om man önskar att de skulle göra det skulle man ju iallafall inte ställa det som krav.

Barnen först även om det ibland svider när de farit illa i sin relation till föräldern om man vill deras bästa!
Senast redigerad av Decemberdag 2020-03-10 kl. 18:38.
Citera
2020-03-10, 18:05
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Försvaret kan väl kalla in vittnen som skulle kunna berätta om BO dåliga sidor ändå. Det är ju inte alls okomplicerat, även om jag tror att den L*ena blev på slutet beror på hur hon har blivit. Det är ju förskräckligt om det skulle anses som en förmildrande omständighet att L*ena har blivit fast i den destruktiv relation på det sätt som inte är ovanligt, när han själv är orsak till hennes psykiska misshandel och det resultat det hamnar i.

Så länge försvaret hävdar att den åtalade är oskyldig blir det kontraproduktivt att ta in vittnen som ska berätta att han hade anledning att slå ihjäl henne.
Citera
2020-03-10, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Frågan är om det existerar någon "indiciekedja" i traditionell mening där betydelsen av ett indicium försvinner om ett annat indicium inte kan styrkas. En indiciekedja uppstår snarare när ett antal kritiska faktorer var för sig måste vara uppfyllda för att ett brott ska kunna bevisas.

De tekniska fynden i form av blod och dna är inte beroende av någon annan bevisning. Händelserna några dagar före mordet är ett indicium, men påverkar inte styrkan av den övriga bevisningen. Likaså är inte belysningen i trädgården, vattningen av gräsmattan eller blodfyndet i skon en indiciekedja eftersom varje punkt kan anses relevant även om en annan punkt skulle kunna förklaras på annat sätt. Till detta kommer historiken med hotelser samt att både BO samt GM aktivt sökt kontakt med varandra den aktuella kvällen då mordet inträffade.

Slutligen har vi motivet där man har två möjliga faktorer, svartsjuka över att BO träffar andra män eller utpressning där BO på nytt hotar att sprida information om att relationen fortsatt. Inte heller här är bevisningen beroende på att åklagaren satsar på rätt faktor, eftersom de båda faktorerna inte utesluter varandra.
Snarare förstärker varandra, en droppe, två droppar..... till slut så.
Citera
2020-03-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Fy fasen vad obehagligt, hur nära inpå 14/5 är det här förhöret?

Det skiljer 15 månader. Förhöret är 2019-08.
Citera
2020-03-10, 18:20
Medlem
Angående Telegram:
Det är inte så hemligt eller bara skumma som använder det. Som jag förstått det, så verkar det vara lite lokalt spritt. Men exempelvis i Stockholm är det väldigt vanligt, medans andra regioner knappt ens vetat vad det är, eller väldig få använder det (mest dom som har kontakt med Stockholmare.

Det är dock relativt vanligt förekommande bland geocachare som knyter kontakter runt om i landet, speciellt när det ska skapas nya grupper inför olika resor.

Nu till tekniken i Telegram:
Man kan skapa en hemlig chatt, där meddelandena självraderas efter X antal sekunder (går att ställa in) efter man läst dom.
Men även vanliga konversationer kan jag välja att radera mina meddelande och då får man frågan om även den andra partens meddelanden ska raderas. På detta sätt, om SD och LW chattat bara i Telegram, så kan SD radera i efterhand, utan att ha LW:s telefon. Det gäller bilder med.

TROR tekniken när den raderar, så skriver den strunt på det använda utrymmet och raderar igen, som gör det svårt att återskapa meddelanden.

Det är därför polisen inte vill att en telefon kopplar upp mot nätet när dom startar den. Får det inte instruktionen att radera, så ligger ju meddelandena kvar (Faradays bur).
Citera
2020-03-10, 18:26
Medlem

Under gårdagen förhördes Lenas ex-man. Han berättade då att Lena var noga med att tvätta händerna.
– Jag har en avvikande åsikt.
Stefan Davidsson
Inte bara Stefan Davidsson utan yoda också
Citera
2020-03-10, 18:28
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det fanns en bänk bredvid tvättmaskinen som användes för snickeriet enligt MGM, inte tvättmaskinen som arbetsbänk.

En fullt plausibel förklaring, det är ju vad som sägs i rätten som gäller.

Han säger i mot sej själv här,I förhöret med polisen så uppger han att LW och han chattar med varandra på telegram för att inte HD ska upptäcka deras romans,Han lagrar LW som mamma i telefonen för att HD inte ska se att det är LW som ringer.Han har gjort allt i sin makt för att hemlighålla förhållandet till LW för HD. Helt plötsligt från det blå så har LW varit i hans källare och snickrat och dessutom så har hon lånat hans skor för att springa ut till bilen i stort sett framför ögonen på HD, Finns ingen TR eller en HR i världen som köper denna idiotiska förklaring.Varför fanns det inget blod på arbetsbänken? En arbetsbänk brukar vara full med sprickor och sår som blodet lätt hade fastnat i.
Citera
2020-03-10, 18:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Du har helt rätt. Det finns en pyramid av indicier som lär övertyga varje lekman om SD:s skuld. Men juridiskt håller det inte.
Du har en pessimistisk syn på vårt rättsväsende. Själv tror jag att det är ytterst sällan som domstolarna i slutändan kommer fram till ett felaktigt beslut (dvs. friar en mördare eller fäller en oskyldig). Här har polis och åklagare dessutom lagt ner ett alldeles enormt arbete på förundersökningen mot SD, så det skall helt enkelt inte kunna bli fel här.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-10 kl. 18:34.
Citera
2020-03-10, 18:29
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Det skiljer 15 månader. Förhöret är 2019-08.

Ok tack, han kanske syftar till vad man visste då.
Citera
2020-03-10, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Nope .
Men vad man hade önskat att hon skitit i denne person och ägnat sig åt barnen till 100 % tills en riktig livspartner kommit in i hennes liv ; som velat dela livet med henne 24/7 .
En gift man är ju inget att räkna med när det gäller livskvalité .

En singelman; fd gift eller ogift hade varit ett tvärfallt mycket bättre val ....

Hon var värd ett mycket bättre livsöde .
L* ena ; våran goa och glada geokompis 🍀🌳🌲🌿☀️🌤

Beklagar er sorg och hoppas ni kan bevara de fina minnen ni har av Lena.
Försök tänka att hon var den hon var innan hon hamnade i denna nedåtgående spiral.
Det är inte lätt att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Detta skrivet med tanke på de som försökte hjälpa henne från detta destruktiva förhållande utan att lyckas.
Citera
2020-03-10, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet att ha inte är psykiskt sjuk i den bemärkelsen att han inte kan skilja på rätt eller fel: Han har inte psykos eller förvrängd verklighetsuppfattning.

Men det finns helt klart något väldigt vrickat med den här mannens hjärna. Jag tycker att han nästan leker med elden.

Det är sjukt (i den bemärkelsen).

Det kanske ger honom kickar.

Att han vet, och kan leka med andras misstankar.
Och han tror att han kan komma undan.

Hur nära kan jag komma, typ?
När du skriver att Lena var sjuk använder du det som en ursäkt för hur hon bar sig åt.
När du skriver att Stefan är sjuk är det för att han ÄR sådan.

Båda hade en grandios självbild som gav dem rätt att utnyttja andra. De verkar också ha levt i en omgivning där de kunde odla den självbilden.
Citera
2020-03-10, 18:37
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du har en pessimistisk syn på vårt rättsväsende. Själv tror jag att det är ytterst sällan som domstolarna i slutändan kommer till ett felaktigt beslut (dvs. friar en mördare eller fäller en oskyldig). Här har polis och åklagare dessutom lagt ner ett enormt arbete på förundersökningen mot SD, så det skall helt enkelt inte kunna bli fel här.
Jo, men de flesta fall är uppenbara eller relativt uppenbara p.g.a. tekniska bevis eller/och vittnesmål.

Visst händer det att en skyldig går fri, även i Sverige. Mer sällan att en oskyldig fälls, men det händer.

Här är det jäkligt knepigt. Det finns ö.h.t. ingen annan än SD som har motiv att dräpa LW på detta personligt färgade sätt - ingen annan man hyste detta komplicerade agg till henne. Det finns en kvinna i bilden som har motiv men jag har svårt att föreställa mig denna kvinna begå ett sådant övervåld.

Jag håller med om att ett enormt arbete har lagts ner, men polis och åklagare har inte nått ända fram. På det juridiska planet alltså. SD framstår som den enda möjliga GM, men utan ett erkännande tror jag inte han blir fälld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in