Citat:
Ursprungligen postat av
Elsa2020
Jag har ju ingen insideinformation, utan bara FUP. Några av våra frågetecken kring HD har rättats ut, men nya har tillkommit ( hur hon visste om försvinnandet så tidigt). Har tiden borta från SD varit tillräcklig för att hon ska få viss distans till honom? Det kanske blir uppenbart i förhören med henne. Hon kan säkert känna stor skuld till mordet även om hon inte är inblandad. Det bästa för hennes själsfrid hade varit att tala ut och berätta precis vad hon vet, men frågan är om hon törs: SD har säkert sagt att han kommer att bli frisläppt. Och det lär han ju också bli förr eller senare...
Edit: min största fundering är om hon ska brukas som ngn sorts nyttig idiot av försvaret för att få det till att hon borde varit misstänkt istället för SD och om i så fall formuleringen i stämningsansökan täcker detta. Eller vill de att hon ska stå och säga hur mild och rar SD eg är i två timmar som karaktärsvittne? Hade SD erkänt, kanske de fått henne att prata om BOs dåliga sidor för att få till förmildrande, men det känns som om man lägger motivet i knät på ÅK då i dagsläget.
Jag vet att du har liksom jag varit trådens HD kramare och därför frågade jag. Jag har väldigt svårt att placera hD i något bås, men känner mig samtidigt misstänksam mot henne.det finns några uppgifter som du tar upp som är besvärande.
Att åklagaren inte har henne för att vittna mot SD mer än i frågan om tankarna på att döda en person, får mig att tro att hon kommer att vittna till SDs fördel )och även sin egen?).
En undran är om hon måste svara på frågor från försvaret som hon inte vill svara på eller som hon inte varit införstådd med?
Försvaret kan väl kalla in vittnen som skulle kunna berätta om BO dåliga sidor ändå. Det är ju inte alls okomplicerat, även om jag tror att den L*ena blev på slutet beror på hur hon har blivit. Det är ju förskräckligt om det skulle anses som en förmildrande omständighet att L*ena har blivit fast i den destruktiv relation på det sätt som inte är ovanligt, när han själv är orsak till hennes psykiska misshandel och det resultat det hamnar i.