2020-03-10, 14:46
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Åklagaren och advokaten börjar dock diskutera huruvida detta verkligen uttrycktes så i förhöret.

Då vill åklagaren ta paus, men domaren avslår detta.

Kollade snabbt. Jodå ÅK hade rätt

147/586

” FL2: Och sen 00:29 då så skriver du "hepp du kommer inte in mer sov gott hörs imorgon".
MT: Ah..
FL1: Känner du..kommer du ihåg det här?
MT: Ja det..ja precis..jag eh..
FL1: Det här minns du i varje fall?
MT: Ja jag minns att hon liksom inte har kommit in i chatten igen och jag tror ju att hon har.. somnat ifrån (ohörbart) hon har ju somnat in för alltid redan då
Senast redigerad av T34Panzer 2020-03-10 kl. 14:49.
Citera
2020-03-10, 14:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Jag har ju ingen insideinformation, utan bara FUP. Några av våra frågetecken kring HD har rättats ut, men nya har tillkommit ( hur hon visste om försvinnandet så tidigt). Har tiden borta från SD varit tillräcklig för att hon ska få viss distans till honom? Det kanske blir uppenbart i förhören med henne. Hon kan säkert känna stor skuld till mordet även om hon inte är inblandad. Det bästa för hennes själsfrid hade varit att tala ut och berätta precis vad hon vet, men frågan är om hon törs: SD har säkert sagt att han kommer att bli frisläppt. Och det lär han ju också bli förr eller senare...

Edit: min största fundering är om hon ska brukas som ngn sorts nyttig idiot av försvaret för att få det till att hon borde varit misstänkt istället för SD och om i så fall formuleringen i stämningsansökan täcker detta. Eller vill de att hon ska stå och säga hur mild och rar SD eg är i två timmar som karaktärsvittne? Hade SD erkänt, kanske de fått henne att prata om BOs dåliga sidor för att få till förmildrande, men det känns som om man lägger motivet i knät på ÅK då i dagsläget.

Jag vet att du har liksom jag varit trådens HD kramare och därför frågade jag. Jag har väldigt svårt att placera hD i något bås, men känner mig samtidigt misstänksam mot henne.det finns några uppgifter som du tar upp som är besvärande.

Att åklagaren inte har henne för att vittna mot SD mer än i frågan om tankarna på att döda en person, får mig att tro att hon kommer att vittna till SDs fördel )och även sin egen?).

En undran är om hon måste svara på frågor från försvaret som hon inte vill svara på eller som hon inte varit införstådd med?

Försvaret kan väl kalla in vittnen som skulle kunna berätta om BO dåliga sidor ändå. Det är ju inte alls okomplicerat, även om jag tror att den L*ena blev på slutet beror på hur hon har blivit. Det är ju förskräckligt om det skulle anses som en förmildrande omständighet att L*ena har blivit fast i den destruktiv relation på det sätt som inte är ovanligt, när han själv är orsak till hennes psykiska misshandel och det resultat det hamnar i.
Citera
2020-03-10, 14:53
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Essem
Jag är på plats. Jag återkommer senare ikväll med rapport. Har en del frågor jag tycker att vi ska diskutera.

Måste bara säga att det är konstigt vad han minns och inte minns. Plus att hans röst låter oerhört omanlig.

Kanon! Ser fram emot rapport och frågeställningar👍🏻
Citera
2020-03-10, 14:55
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

147/586

” FL2: Och sen00:29 då så skriver du "hepp du kommer inte in mer sov gott hörs imorgon".
MT: Ja jag minns att hon liksom inte har kommit in i chatten igen och jag tror ju att hon har.. somnat ifrån (ohörbart) hon har ju somnat in för alltid redan då

Tippar på att de olika tolkningarna (åklagare/advokat) kan vara huruvida han trodde detta just i ögonblicket när han chattade - eller om han vid tidpunkten för förhöret trodde det som en slutleding av händelsernas utveckling efter hennes försvinnande.
Citera
2020-03-10, 14:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

147/586

” FL2: Och sen 00:29 då så skriver du "hepp du kommer inte in mer sov gott hörs imorgon".
Äntligen ett konkret indicium mot SD. Hur kan han redan under natten veta att LW hade somnat in för alltid, eller skall det tolkas som att han vid tiden för förhöret har förstått att hon redan var död då när han försökte få kontakt?

Är förhöret gjort innan eller efter att hon hade hittats död?
Senast redigerad av Draifos 2020-03-10 kl. 15:00.
Citera
2020-03-10, 14:59
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:

147/586

Fy fasen vad obehagligt, hur nära inpå 14/5 är det här förhöret?
Citera
2020-03-10, 15:00
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ja, med den jämförelse som har kunnat göras idag när även Aftonbladet gett sig in i matchen, så har jag åtminstone jag börjat omvärdera NA's tidigare rapporteringar

NA har en förmåga att utelämna en (hel) del passusar som talar till den åtalades fördel.

Man får inte glömma att han trots allt inte dömd än, och bör därför fortfarande formellt ses som oskyldig.

Så har inte jag uppfattat det. Tvärtom. Så har även min källa, som var närvarande hela förra veckan.
Citera
2020-03-10, 15:01
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Åklagaren berättar att 45-åringen haft kontakt med 17 personer den 15 maj om Lena Wesströms försvinnande.

Gjorde du något då för att söka henne?
– Nej vad skulle jag ha gjort?
– Försökte du ringa henne?
– Nej.
– Varför inte?
För hon har inte tillgång till sin telefon. Hade hon haft det hade hon läst meddelanden.

AB

En bild säger mer än 1000 ord
https://forumbilder.com/i/ro6E

Känns som Steffa försäger sig. Han kommer att åka så det visslar om det, hoppas jag. Skulle han mot all förmodan släppas, då kommer den här personen som tycker sig vara bäst av alla stå helt ensam, inte ens Je*ry Gay kommer vilja hänga med honom efter sina fina uttal om sin vän.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Tippar på att de olika tolkningarna (åklagare/advokat) kan vara huruvida han trodde detta just i ögonblicket när han chattade - eller om han vid tidpunkten för förhöret trodde det som en slutledning av händelsernas utveckling efter hennes försvinnande.

Förmodligen en tolkningsfråga helt enkelt, det där kan ju lätt tolkas som en stilla reflektion över livets förgänglighet, typ det man säger när någon har gått bort.

Förhöret är väl gjort när BO,s öde var känt och då kan man ju reflektera på det viset, tror inte rätten drar så värst stora växlar på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Han säger att han ser inget avvikande under hans jacka.

Aktbilaga 145, sid 13-14:
laktagelser av polis 18-05-12, PM, 2018-09-24 12:08 diarienr: 5000-K574218-18

"Jag reagerar på att han har sina båda händer i sin vindjackas fickor, jag tycker först att det ser ut som att han döljer något innanför jackan och tänker att han kanske har ett basebollträ under jackan som han döljer för oss och håller i med sin hand via fickan. Jag ber honom ta ut händerna och visa vad han har innanför jackan, han gör så och det finns ingenting avvikande som jag ser under hans jacka."

Polisens bedömning är att inget verkar finnas under jackan eftersom S tar ut händerna och visar att han inte håller i något under jackan. Naturligtvis kan han ändå ha något nedstucket i linningen, bak under tröjan. Det var ingen noggrann koll de gjorde, för givetvis hade han något med sig. Detta kan ju ha varit dagen D! (Min tanke)
Citera
2020-03-10, 15:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är ju HAN som introducerade appen Telegram för såväl LW, JG och försökte även pracka den på en eller kvinnliga bekanta. Han är rent skamlös och ljuger obehindrat

” Åklagaren ställer frågor om 45-åringen och Lena Wesströms kommunikation. Lena ska ha använt hemliga mejladresser och de ska också ha kommunicerat i appen Telegram, som krypterar chattmeddelanden.
– Varför gjorde hon så? frågar åklagaren.
– Jag minns inte hur hon motiverade det, svarar 45-åringen. ”

AB

Jamen här ser man ju ett typexempel på hur han glider på sanningen. Underförstått är det då LW som har hittat på det här.

Jag förstår precis vad MV menade med att han slirar på sanningen.
Fy fasiken så slipat.
Citera
2020-03-10, 15:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Polisens bedömning är att inget verkar finnas under jackan eftersom S tar ut händerna och visar att han inte håller i något under jackan. Naturligtvis kan han ändå ha något nedstucket i linningen, bak under tröjan. Det var ingen noggrann koll de gjorde, för givetvis hade han något med sig. Detta kan ju ha varit dagen D! (Min tanke)

Ja, du ser.
Jag tycker också att det finns olika sätt att tolka meningen.

Tänker om man vill se vad någon har under jackan, då ber man specifikt om just det. Man säger: jag bad honom öppna jackan. För att öppna jackan krävs det att man tar händerna ur fickorna.

Men jag utesluter inte att han kan ha bett SD öppna jackan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in