2020-03-10, 18:24
Medlem
Ninenas avatar
Det här tycker jag är oerhört märkligt! Det rör sig om en coronasjuk patient som vårdades på flera avdelningar innan man förstod att det var Corona. ” Enligt Södersjukhusets vd Mikael Runsiö rör det sig om 70 anställda som varit i kontakt med patienten. Dessa sätts inte i karantän, utan uppmanas hålla egenkontroll.
– Vi har under dagen fått nya instruktioner från Smittskydd Stockholm och då gjort bedömningen att personalen kan fortsätta arbeta så länge de inte har symtom på luftvägarna säger Runsiö till Aftonbladet”. De som har varit i nära kontakt med patient med symtom ska alltså
Fortsätta att jobba med sjuka människor...?
Citera
2020-03-10, 18:24
Medlem
zorb89s avatar
Inte först idag som jag börjar se folk på jobbet med en mer försiktig attityd.

Innan har det låtit precis så som "experterna" gett sken om.

"vanlig influensa, inget att vara orolig över, bara överdrivet".

Hade man inte fört en så vansinnigt korkat attityd och använt hjärnan istället för röven så hade folket kunnat få chansen att ta ansvar redan för 1 månad sedan. Men idag så passar Experterna bollen vidare och manar till "personligt ansvar". Fasiken vad briljant sagt när man byggt upp tron om att det är överdrivet.

#avgå

Gör liknande Vietnam:
- Inför hårdare resekrav med visum och hälsodeklarationer. ( Minska onödiga resor )
- Stäng ned skolor ett par veckor och gå ut med tydlig info till befolkningen om hur man bäst bör skydda sig. ( Vi är i ett krisläge = ge oss korrekt och tydlig info = visa att det finns en ledare i landet )
- Fortsätt samt öka jobbet med att hitta alla smittor som nu finns i landet. ( Med öppna gränser är det nu ett 100% bortkastat jobb där det endast är en tidsfråga innan de får erkänna sitt misstag )
etc

Det räcker inte att vissa länder stänger ned, alla måste bidra. ( så som det brukar låta i partidebatter men inte nu längre )
Citera
2020-03-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowcraft
- Det bör köpas in fler andnings respiratorer
- Andings masker bör köpas in och delas ut till till gamla och sjuka
- Flyg från och till högrisk länder bör ställas in för att bromsa spridningen och köpa tid
- Utrustning för att kunna behandlas i sitt hem bör köpas in.

Några åtgärder jag kommer på, sen bör sthlm sättas i karantön hellre för tidigt än försent!

Någon måste kunna sköta dina andningsrespiratorer också...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Personen skrev i "vi" form flera gånger, man såg att det var personligt. TS tog även åt sig flera gånger. Men helt säker kan man ju aldrig vara.

Jaha ok.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten37
Hur många är det i Danmark? Totalt?

262, vilket ger 45 per MCap.
Citera
Medlem
Man kan ju alltid fråga de som säger att detta inte är mycket värre än en vanlig influensa om man brukar köra med HIV mediciner och testa en hel drös med andra läkemedel på de svåraste fallen.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
https://twitter.com/friatider/status/1237426698565627905

Brukar sitta rätt lugnt i båten men nu tycker även jag att detta kan få katastrofala följder, och då syftar jag mest på världsekonomin. Det ser faktiskt väldigt dystert ut just nu.
Det är 38.5% då det är 631 döda och 1004 friskskrivna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har midjelångt hår, men har nu börjat sätta upp det varje gång jag går utom dörren.

Den största boven är inte ditt hår och inte heller kollektivtrafiken. Det är nära och anhöriga...

hundratals har lyckats resa hem från självaste Wuhan och klarat sig undan från att bli smittad.
Citera
Medlem
Antalet nya fall minskar i Italien.
Det är väl en väldig positiv utveckling?
Det var ju typ 1700 igår.
Citat:
Ursprungligen postat av Provia100
Italien

977 nya fall

168 avlidna i dag

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Citera
Medlem
Min matleverantör var jävligt nervös ikväll. Praktiskt taget slängde varorna vid fötterna på mig, flåsade nervöst och flackade med blicken, insisterade att jag inte behövde skriva på nåt och stövlade iväg fort satan. De är väl nervösa för hemkarantänare...
Citera
2020-03-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ResareBengt
Så dom flesta som alltså smittas blir endast milt sjuka? Är det rätt förstått?

Ja, av de yngre.

[quote=ResareBengt|70633657]Så då spelar ålder inte någon större roll om man är 24 eller 50 och blir svårt sjuk infekterad av detta viruset?

Jo, infekteras du av covid19 och är 80+ så är risken att dö 15% medan 20-29 har 0.2%. Ganska markant skillnad.

Problemet är att ju mer ansträngd vården blir, desto mer måste de prioritera. Äldre kommer dö först, men vad händer när 20-29 behöver vård. Ska vi låta 30-39 ta fallet? Det kan alltså krypa sig neråt i åldrarna och snabbt.
Citera
2020-03-10, 18:26
Medlem
ünders avatar
– Jag har ett tydligt besked: Det enda sättet att undvika en katastrof är att begränsa spridningen.[/b]

https://www.dn.se/nyheter/sverige/it...-in-evenemang/
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Vilken no-brainer....Var det det bästa han kunde komma med?

Haha det är inte en no-brainer här i Sverige. Det är bra att han försöker tala så tydligt som möjligt så att alla förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in