Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-06, 21:00
Medlem
Enligt uppgift förefaller det som att ärendet avskrivits eftersom fastigheten bedömts inte användas som bostad, vilket tydligen anmälaren skulle ha misstänkt.

Underrättelse om detta har enligt beslutet lämnats till en viss H* M*.

Vilken antiklimax! Det var väl ingen med kunskap om förhållandena på plats som skulle misstänkt att byggnaden användes som bostad. Bottenvåningen med samlingslokal med scen samt storkök har stått oanvänd sedan köpet 2015. Lägenheten på ovanvåningen har totalrenoverats (av Akilov ?) och används för tillfällig uthyrning. Det verkar som att den användningen överhuvudtaget inte har utretts eller ifrågasatts. Tidigare nämndes även i annonsen på Homeaway (nu vrbo) att Gazeligården fanns tillgänglig att hyra för större sällskap (texten har nu tagits bort), men det skulle eventuellt kunna vara i linje med tidigare användning.

Men frågan nu är väl främst hur Skatteverket ser på lägenhetsuthyrningen och om någon (företaget?, svågern?) redovisat den?
Citera
2020-03-06, 21:31
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Enligt uppgift förefaller det som att ärendet avskrivits eftersom fastigheten bedömts inte användas som bostad, vilket tydligen anmälaren skulle ha misstänkt.

Vilken antiklimax! Det var väl ingen med kunskap om förhållandena på plats som skulle misstänkt att byggnaden användes som bostad. Bottenvåningen med samlingslokal med scen samt storkök har stått oanvänd sedan köpet 2015. Lägenheten på ovanvåningen har totalrenoverats (av Akilov ?) och används för tillfällig uthyrning. Det verkar som att den användningen överhuvudtaget inte har utretts eller ifrågasatts. Tidigare nämndes även i annonsen på Homeaway (nu vrbo) att Gazeligården fanns tillgänglig att hyra för större sällskap (texten har nu tagits bort), men det skulle eventuellt kunna vara i linje med tidigare användning.

Men frågan nu är väl främst hur Skatteverket ser på lägenhetsuthyrningen och om någon (företaget?, svågern?) redovisat den?

En liten rättelse Enne, det där om att "en närliggande etc" kunde bokas för "större event" stod väl i annonsen för Villa Zetterling"?

Om svågern handlagt betalningen för uthyrning bör han snarast överföra dessa likvida medel till bolaget Nujen Media AB. Bums. Men det kanske han redan gjort ( ) , men det har väl revisor Nilsson koll på? Eller redovisningsfirman Svea Kontor AB. Blir lite knepigt med momsredovisningen, men det fixar sig nog.
Citera
2020-03-06, 21:36
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jag kan ha fel men det har väl redan konstaterats att inga belopp har tagits upp i ägarbolagen? Renoveringarna är väl redan klara sedan flera år och bolagen har inte redovisat någon som helst verksamhet. Nog för att det finns en viss eftersläpning om vad som blir offentligt men inte 4-5 år.

Nujen Media AB äger endast Gaseligården. De andra tre fastigheterna (Skolan, Sockenmagasinet och Villa Zetterling) ägs av Özz och Debbie tillsammans privat.

Sist vi kollade, men det kan förvisso ha ändrats.

Resultaträkningen för Nujen Media AB är nog lite knepig att få tag på, årsredovisningen som man kan få tag på går inte på djupet och ger inte besked för enskilda bokföringskonton.
Citera
2020-03-07, 07:53
Medlem
Citat:

Apropå det fetade ovan i din text om Gazeligården: . Bottenvåningen med samlingslokal med scen samt storkök har stått oanvänd sedan köpet 2015.

Så här skrev Medianox eller vem det nu var i sin insändare som inte publicerades nyligen; Foton visar att Gazeligårdens skolmatsal håller på att byggas om till en modernt utrustad teater- och eventlokal

Jag tycker det är mycket konstigt att du inte gått in och stött mig i tjafsandet med signaturen Tingstäde för du har också vetat sanningen: De upptäckte inga ombyggnader på Gazeligårdens nedervåning vid inspektionen och jag har haft rätt.

Det finns en annan sak som det också tjafsats i det oändliga om här i tråden och det är att i Medianox anmälningar fanns det enbart hänvisningar till att det fanns foton från byggnaderna på uthyrningssiterna: Vilka dessa var och visade fanns det däremot inte och inte heller hur man kunde hittad dem.

Det var ju så att jag sände in bilder och bifogade i min tilläggsanmälan, beskrev vad som gjorts konkret som de uppvisade och det var sådant som det krävs byggtillstånd för: Ombyggnad av ett ointrett spannmålsmagasin till bostad.

Även det sistnämnda känner du till och jag tycker ditt agerande varit mycket konstigt. Vi kunde sluppit de oändliga tjafsen från Medianox och Tingstädes sida om du varit lite ärlig.
Citera
2020-03-07, 10:58
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Apropå det fetade ovan i din text om Gazeligården: . Bottenvåningen med samlingslokal med scen samt storkök har stått oanvänd sedan köpet 2015.

Så här skrev Medianox eller vem det nu var i sin insändare som inte publicerades nyligen; Foton visar att Gazeligårdens skolmatsal håller på att byggas om till en modernt utrustad teater- och eventlokal

Jag tycker det är mycket konstigt att du inte gått in och stött mig i tjafsandet med signaturen Tingstäde för du har också vetat sanningen: De upptäckte inga ombyggnader på Gazeligårdens nedervåning vid inspektionen och jag har haft rätt.

Det finns en annan sak som det också tjafsats i det oändliga om här i tråden och det är att i Medianox anmälningar fanns det enbart hänvisningar till att det fanns foton från byggnaderna på uthyrningssiterna: Vilka dessa var och visade fanns det däremot inte och inte heller hur man kunde hittad dem.

Det var ju så att jag sände in bilder och bifogade i min tilläggsanmälan, beskrev vad som gjorts konkret som de uppvisade och det var sådant som det krävs byggtillstånd för: Ombyggnad av ett ointrett spannmålsmagasin till bostad.

Även det sistnämnda känner du till och jag tycker ditt agerande varit mycket konstigt. Vi kunde sluppit de oändliga tjafsen från Medianox och Tingstädes sida om du varit lite ärlig.

Sluta nu, din förbannade knäppskalle. Det var jag som först gjorde MBN uppmärksammade på fotona som låg ute på HomeAway och AirBnB, det var inte du. Skitsnack från din sida. Du klarar ju inte att länka eller extrahera foton från nätet. Du svamlar och snackar skit och tror du är nån jävla kung på Gotland.

Lägg ner, Hannes. För ditt eget bästa.
Citera
2020-03-09, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Sluta nu, din förbannade knäppskalle. Det var jag som först gjorde MBN uppmärksammade på fotona som låg ute på HomeAway och AirBnB, det var inte du. Skitsnack från din sida. Du klarar ju inte att länka eller extrahera foton från nätet. Du svamlar och snackar skit och tror du är nån jävla kung på Gotland.

Lägg ner, Hannes. För ditt eget bästa.

Du tycks inte förstå skillnaden på de här två utsagorna:

"Foton visar att Gazeligårdens skolmatsal håller på att byggas om till en modernt utrustad teater- och eventlokal" Ur Medianox eller vem det nu vars insändare från nu i början av februari.

Och denna: Bottenvåningen med samlingslokal med scen samt storkök har stått oanvänd sedan köpet 2015. I signaturen "ennes" inägg för några dagar sedan och vad jag förstår med sanningen överenstämmande.

Det hade varit riktigt pinsamt om Medianox fått den där insändaren publicerad. Att han hållt på månadsvis och bråkat med mig om samma sak här på flashback bjuder jag på och tycker inte det är så farligt. Hela insändaren byggde ju faktiskt på de här oriktiga påståendena och förutom det var den skriven i en sådan ton som möjligtvis gör sig på flashback.

Jag vet att Medianox i sina anmälningar nämnt att det finns annonser på Homeaway och har väl inte förnekat det någonsin. Det är dock skillnad på att sända in bilder och beskriva vilket olovligt byggande de föreställer som jag gjorde.

Vad tjänar den där otrevliga tonen du har mot mig till? Det var ju även du som sa att du skulle nita Özz Nujen om du träffade på honom IRL och gjorde dig löjlig.Frivilligt eller ofrivilligt uppträder du som en feg dumskalle på nätet.
Citera
2020-03-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ang det fetade:
Som väntat, ett damage control-inlägg från en person som inte på minsta vis kan beskrivas som fattig, men som ändå inte drar sig för att begå medvetna lagöverträdelser, dvs begår brott!

Nästan på dagen åtta år innan denna tråd startades, kunde journalisten Björn Larsson Roswall berätta om att
Özz Nujen har blivit dömd att betala en miljon kronor för begånget skattebrott!

Länk:
Özz Nûjens skattesmäll –*en miljon kronor
https://nyheter24.se/noje/kandisar/282446-ozz-njens-skattesmall-en-miljon-kronor-och-hogsta-straffskatt

Detta skattebrott togs inte upp av MSM, utan man lät det bara sjunka undan och ned i glömskan. I mer än tio år sedan dess har brottslingen Özz Nujen ogranskad kunnat fortsätta att häckla svensken som smiter från skatt.

Nät jag läser det där från 2010 blir jag inte riktigt säker på vad den där straffskatten på en miljon är utdömd för.

Har han sålt en del av en bostad och "glömt" deklarera vinsten?

Och har han efteråt hävdat att han varit bosatt där men glömt att skriva sig där eller är det två helt olika saker?

Har det skrivits om detta 2010 på något annat håll?
Citera
2020-03-09, 19:02
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Nät jag läser det där från 2010 blir jag inte riktigt säker på vad den där straffskatten på en miljon är utdömd för.

Och har han efteråt hävdat att han varit bosatt där men glömt att skriva sig där eller är det två helt olika saker?

Det är Skatteverket som har register över hushållen, som de kan lämna ut uppgifter om sammansättning, in/utflytt om det är offentlig handlingar.
Heter folkbokföring https://skatteverket.se/privat/folkbokforing.4.18e1b10334ebe8bc800039.html

Låter som om han liksom ägt bostaden länge.
Han KANSKE hyrde ut i andra hand utan att betala in skatt på de överstigande 40k/år han måste och kanske cashade in bidrag på densamma, och avdrag för alla fejkrenoveringar hans akilovare fakturerade,
medan han bodde gratis hos mamma?

En enkel parasit, som vi redan visste.
Senast redigerad av FruStormufti 2020-03-09 kl. 19:04. Anledning: Edit kanske
Citera
2020-03-09, 21:07
Medlem
Citat:

Det fetade:
Tror det var nåt i den riktningen, ja.
Detta har grävts upp och skrivits om här i tråden, så svaret finns här nånstans, men jag är usel på att leta på Flashback, särskilt från mobilen.

Det var en ren tillfällighet att jag på nätet råkade finna artikeln från 2010 och då postade jag ett inlägg om att Özz Nujen är dömd för skattebrott, men ändå fortsätter att publikt håna svennen som skattefifflar.
Jag ogillar skattefiffel, men ogillar skattefifflande hycklare ännu mer och till den flocken av fula, fifflande fiskar måste vi räkna in Özz Nujen.

Men MSM har förstås inte velat låtsas om det här och inte SR heller, utan Özz Nujen fick förnyat förtroende att vara Sommar-pratare trots att hans skattebrott rimligen måste ha varit känt av programansvariga Bibi Rödöö.
Bedrövligt.

Fast med den kunskapen om hur SR gullar med den skattebrottsdömde Özz Nujen, blir det lättare att förstå MSM:s allmänna ovilja att skärskåda t ex kopplingen Akilov-Nujenklanen.
Bedrövligt.

Edit: Özz Nujen har varit Sommar-pratare år 2002 och 2013, dvs att han blev ombedd av Bibi Rödöö att återkomma efter domen mot honom.
Senast redigerad av Carinah78 2020-03-09 kl. 21:11.
Citera
2020-03-09, 22:58
Medlem
skymmers avatar
Citat:
Edit: Özz Nujen har varit Sommar-pratare år 2002 och 2013, dvs att han blev ombedd av Bibi Rödöö att återkomma efter domen mot honom.

För att? Han var så bra i den första?
Eller att han är så efterfrågad av publiken?
Citera
2020-03-10, 07:18
Medlem
Citat:

Underligt faktiskt att du inte svarar på mina frågor och jag har en till:

I och med att ärendet nu avskrivits så borde det ju vara fritt fram för Medianox / Tingstäde att anmäla själva?
Citera
2020-03-10, 17:16
Medlem
Citat:

Och hur har de utländska arbetarnas boende i Gazeligårdens uthyrningslägenhet hanterats?

De har bevisligen arbetet på de privatägda fastigheterna och bott på bolagets fastighet under längre tid.

-Har de själva hyrt och betalt bostaden?
-Har någon firma hyrt och betalt bostaden för dom?
-Har de båda byggherrarna hyrt och betalt bostaden för dom?
-Har de bott helt gratis?
-Har det varit del av lönen?

I alla fallen krävs väl någon form av redovisning - av och /eller till den skattskyldige, ev firma, bolaget, byggherrarna, Skatteverket.
Senast redigerad av Bulverket 2020-03-10 kl. 17:24. Anledning: Stavningsfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in