Citat:
Förlåt att jag dröjt med svaret. Två veckors solsemester utan dator, du vet. Men till saken. Du har alldeles rätt i att vi gotlänningar inte läser alla annonser i nättidningen helagotland.se. Vi får ju så mycket annonser att läsa varje vecka när Gratistidningen kommer, så en del av oss blir lätt lite mindre uppmärksamma. Men du har alldeles rätt, jag missade uthyrningsannonsen som HomeAway hade utlagd på nättidningen på valborgsmässoafton 2019. Där fanns ju de fyra bilder från sockenmagasinet som hannes.muller hade bilagt sin "tilläggsanmälan" som "nya bildbevis" på konkreta byggåtgärder som kräver bygglov. De fyra bilderna ingår ju i den svit av bilder som under två års tid legat ute på HomeAways hemsida och uthyrningsportal på nätet. Alla de bilderna hade tillsynsteamet fått sig tillsända av både zurfarn och medianox son fyra-fem månader tidigare, så särskilt nya kan man väl inte säga att hans bildbevis var. Men vi förstår ju nu alla varför han inte ville länka till dem trots flera uppmaningar. Hursomhelst, du skall ha tack för ditt påpekande. Du satte mig genom detta på rätt spår.
Jo det är nog helt riktigt att de tidigare anmälningarna av Medianox tagit upp att det funnits uthyrningsannonser på HomeAway. Man kan faktiskt inte förvänta sig att tjänstemännen skall börja leta "bevis" själva,
Jag bifogade bilder av sockenmagasinet och varje bild kommenterades med vilket konkret olovligt byggande de uppvisade i min tilläggsanmälen den 2 maj 2019..
När jag talade med dåvarande MBN ordföranden hösten efter min första anmälan om olovligt byggande så sa han att en anmälan om olovligt byggande utan konkreta bevis på sådant gjorde att man visserligen upprättade ett ärende men att en sådan kunde bli liggande. En anmälan med konkreta bevis, tex bilder som illustrerade vad som gjorts utan lov, skulle man däremot göra tillsyn direkt på.
En sådan tilläggsanmälan lämnade jag in den andra maj, med bilder och en kommenterande text på vad dessa uppvisade.
Den tredje maj beslutades om ett tillsynsbesök. Om det var en ren slup att man gjorde det eller ej tidsmässigt spelar ju egentligen ingen roll eller hur? Bra var det hur som helst!